Hjälp med att göra en hemsida

Permalänk
Medlem

Hjälp med att göra en hemsida

Nån som har nån länk eller tips till vad man ska använda för att göra en hemsida.
Tänker lägga den på egen domän och sånt så inga freewebs eller sånt tjafs.

Btw kan inte mycket så var snäll med mig

Permalänk
Medlem

Det bästa brukar vara att söka på tex. html tutorial. finns mycket här på forumet också så sök lite överallt

Permalänk
Medlem
Visa signatur

AMD 939 X2 4600+ | asus A8N-VM CSM | TwinMOS 2*1024 DDR400 cl3 | Silverstone SG01 + Tagan easyconnect 430w | Creative SB live | WD160GB + WD200GB +WD MYBOOK ES 250GB | NEC DVD-brännare | Samsung 913b(TFT) + 753s(CRT) | WACOM Intuos3 a4 |

Permalänk
Medlem

www.webbdesignskolan.com har en helt del läsvärt ...

Visa signatur

Detta är min tjusiga signatur. <<<<<<<

Permalänk

Några tips:

1. Lär dig XHTML och CSS. Så mycket roligare och mer lärorikt att göra det själv.
2. Använd inte ramar.
3. Använd bara tabeller för tabulär data, inte design!

Permalänk
Medlem

Några tips:

  1. Lär dig HTML och CSS, inte XHTML. (Du kan naturligtvis kolla vad XHTML är och lära dig, men använd det inte.)

  2. Läs varken på w3schools eller webbdesignskolan, eftersom att båda är lika utdaterade och helt enkelt dåliga. De kommer förstöra mer för dig än du lär dig.

  3. Det finns inga wysiwyg-verktyg som fungerar tillräckligt bra för att använda dem.

  4. Använd semantiskt meningsfull HTML, och skilj på presentation och struktur.

Permalänk
Medlem

okej cic har du några egra förslag annars kör jag nog på webdesignskolan

Permalänk

http://www.htmldog.com/

Enligt mig en MYCKET bättre sida än W3Schools och Webdesignskolan tillsammans.

Permalänk
Medlem

Tennessee:
jag måste bara säga att jag kunde inte sagt det bättre själv

Visa signatur

@gegoxaren på identi.ca
min personliga Blag ^_^
#python #cSharp #php #sqlite #freetard #loonix

Permalänk
Medlem

tog html dog pga din fina framhållning hagbard

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cic
Några tips:

  1. Lär dig HTML och CSS, inte XHTML. (Du kan naturligtvis kolla vad XHTML är och lära dig, men använd det inte.)

Man blir ju lite nyfiken på vad du menar med detta uttalande?

Visa signatur

"Mies saa kaatua mutta ei karata." -- Adolf Ehrnrooth IR 7, Äyräpää 1944.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Turbo_tail
Man blir ju lite nyfiken på vad du menar med detta uttalande?

Mest att XHTML faktiskt inte fungerar i praktiken, och är lite onödigt, speciellt eftesom det nästan alltid skickas som text/html - vilket gör att det parseas som HTML istället för XML.
XHTML behöver man inte använda om man inte måste använda MathML, SVG eller liknande i sitt dokument.

Edit: Disclaimer, det är mina åsikter inte cics.

Permalänk

Jag kan också flika in med att XHTML inte fungerar praktiskt då folk väljer att skicka det som text/html och då tolkas det som vanlig HTML och blir därför trasig HTML.

XHTML är väl en fin idé, men den fungerar inte på grund av att folk skickar den som text/html, varför skickas den som text/html då? Jo, det är för att en av de större webbläsarna är enormt efterbliven och väljer att INTE följa NÅGON standard alls. Utan att ska göras på deras egna sätt. Jag pratar självklart om IE. Och Microsoft.

Permalänk

Ju fler vi är som bojkottar IE och MS produkter i övrigt, desto mer nytta kan vi göra. Till slut kommer nog även MS få anpassa sig efter rådande standarder (med all rätt).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tennessee
Ju fler vi är som bojkottar IE och MS produkter i övrigt, desto mer nytta kan vi göra. Till slut kommer nog även MS få anpassa sig efter rådande standarder (med all rätt).

Saken är ju att om du skickar din XHTML som application/xhtml+xml (eller hur det nu är) så kommer IE vilja ladda ner filen och inga av dina IE-användande besökare kommer se sidan. Frågan är om det verkligen är värt det att stänga ute en så stor del av besökarna. Annat är det ju om du har en sida gjord för firefox-användare, full med tips & tricks till firefox och använder mycket mathml och svg - då kan det vara värt det.

Permalänk
Medlem

skicka ett brev till M$ och be dom fixa xhtml och svg på IE så kommer väll det nog att komma om si så där 5 år

Visa signatur

@gegoxaren på identi.ca
min personliga Blag ^_^
#python #cSharp #php #sqlite #freetard #loonix