Permalänk
Medlem

Glömde Melody Club, älskar fortfarande Eletric

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem

frågan är ju vad man gillar och vad som är "Svenskt" i musik egentligen? (läs: den mesta av den största* popmusiken är Engelsk oavsett varifrån den kommer.)

och sen har vi saker som tex Razorlight vars tillhörighet är lite tveksam att placera på musikkartan.

*(vilket oftast inte är samma sak som bäst i konstnärlig verkshöjd etc, men det spelar ju mindre roll för lyssnaren som, får man anta, aldrig lyssnar på "dålig musik" ändå.)

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Sverige har mycket bra musik, men det som är dumt är att folk inte känner till att den finns. Många lyssnar bara på de kommersiella kanalerna där det är köpt speltid som gäller, 15 låtar som går om och om och om igen. Håller man sig dit så kan man säkerligen tro att all musik är dålig. Många vågar ju inte lyssna på nya saker heller. En ny stil sväljer man inte på en dag, många fegar nog för det. Elektroniskt låter mest som blippblipp och rock mer slag och skrik, ja då är det nog bäst att hålla sig till Timbaland ändå...

Jag utan några större problem lista allt som tex min syster och min mor lyssnar på. Å andra sidan så kan de inte ett enda namn på vad jag föredrar.

En kompis från Polen som pluggade här för lite över 1 år sedan var här på besök för någon månad sedan. Något av det första han konstaterade var att större delen av det som gick på radion var samma saker som gick när han bodde här.

Visa signatur

Scenery och flygplansutvecklare till X-plane 11 och FS2020
Besök gärna Flightsim Sweden på: https://discord.gg/QcWHZ2Q

Permalänk
Medlem
Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RealMadrid
Hmm sist jag kollade så gjorde ingen av de banden pop musik, isf så ska du väl säga att det är mes rock?

Aja, Indie-rock, britpop, alternative pop... i vilket fall som helst så faller det brittiska stuket inte mig i smak.

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk

Sverige är ju världens de-facto huvudstad för chipmusik.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alakai
Någon som nämnt Antiloop?
Hux Flux, Astrix och Logic Bomb.
http://www.bitpop.se/
http://www.rymdkraft.com/

Allt sådant är bra, t.ex.

Hux Flux och Logic Bomb är svenskar men Astrix är väll endå Ryss? ^^,

Permalänk
Medlem

Vad som är bra är ju väldigt subjektivt.
Men Sverige ligger i mitt tycke 2a tätt efter USA i bra musik.
Det är ganska sjukt att vi producerar så mycket musik som slår internationellt

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sanazin
Jag säger bara Sabaton

Haha, jag med! Satt i 40 min i deras buss och sanckade med dem! Främst Jocke(Sångaren) och Daniel(Trummisen)

Visa signatur

Bloggar om Hemautomation på HomeAutomateIt.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fesen
Hux Flux och Logic Bomb är svenskar men Astrix är väll endå Ryss? ^^,

Hmmz.. jag tänkte på Astrix från Uppland.
Men det är sant.. Avi Shmailov är kanske lite mer känd, samt i mitt tycke bättre

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Självklart var första posterna för att provocera och få igång en lite diskussion Därifrån till troll är väl lite grovt... Jag själv avskyr "topplistetramset", jag lyssnar mycket på drum and bass, jungle, breakcore, dubstep grime och dylikt så jag har inte så mycket glädje av svensk radio. Sverige har sjysst representation i dom här genrerna men det är just det svenska topplistetramset som är så värdelöst. Hur svensk metal håller sig internationellt har jag ärligt talat nästan ingen aning om, hela hårdrocksvärlden ger mig dåliga vibbar av alla döskallar och cymbaler :P. Svensk house är riktigt sjysst också.

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Medlem

Kollar man på den svenska hårdrocksscenen så håller den väldigt hög klass internationellt sett.

Så inget fel alls med Svensk Hårdrock.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RealMadrid
Ok, så du tycker att för att ta några exempel, Arctic Monkeys, The coral, The libertines, The stone roses, oasis, Coldplay, babyshambles, dirty pretty things är dynga och mes pop?

Bra det visar ju hur mkt du kan, fast å andra sidan så kanske du menar Atomic kitten och sugababes?

Eh? Det är väl "mespop" i allra högsta grad?
Om det är bra eller inte är en helt annan sak däremot.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk

Oasis är för övrigt dynga, och mespop. Men det är ju vad jag tycker.

Sverige är för övrigt duktiga på musik, men det innebär ju inte att det inte produceras skräp för det. Dessutom har vi ett antal duktiga musiker som befinner sig i andra länder och spelar med andra erkänt duktiga/stora band. Vidare har vi låtskrivare som lyckas skriva hitlåtar världen över, visst, man kan se det som kommersiellt skräp, å andra sidan blir de miljonärer på det, tycker jag är rätt häftigt ändå.