Permalänk
Medlem

FreeTrack, fattigmans TrackIR

God kväll gott folk!

Tänkte hör här om någon provat på detta. Efter lite efterforskningar så har inte detta underbara program en egen tråd så jag tänkte vi kunde diskutera här. Ska till biltema på fredag för att inhandla ett baklyse till en cykel för att bygga en 3dots. Det är alltså en spårning av rörelser som görs mha webcam och leds för kunna använda huvudrörelser i spel, se wiki för lite mer info

info: http://en.wikipedia.org/wiki/Freetrack

Demo för att visas vad det handlar om. http://video.google.com/videoplay?docid=2989415014212532984&q...

Här är hemsidan med programvara som behövs.
http://www.free-track.org/

Permalänk
Medlem

Min farsa byggde ihop en av 3 dioder, och han har även en riktig TrackIR, han sa att de fungerade ungefär lika bra så de är värt att testa!

Visa signatur

robinsjodin.se

Permalänk
Medlem

Häftigt värre!

Många spel som stödjer detta?

Visa signatur

"Linux är bara gratis om din tid är värdelös"

Permalänk
Medlem

ungefär alla som stödjer TrackIR tror jag

Visa signatur

robinsjodin.se

Permalänk
Medlem

Vilka spel stödjer TrackIR?
I alla fall så att man kan få en bild av antalet.

Visa signatur

[Q6600@3.3][MSI P35 Diamond][6GB CorsairDominator@1100][260GTX OC 896MB][0.120+0.320+0.500+2x0.640+2x1+1x2 Nas TB][Corsair HX 750W][P182B][Dell 2209WA]

Permalänk
Medlem

Ingen som vet om man måste ha lysdioder för att det ska fungera?
Kan man inte köra med reflexer man klipper till lite. Original trakIR har ju en variant där man fäster en 3-punkts plastbit på en kepsskärm. Den har ju reflexer.

Annars är ju ide'n med ett billigt cyckellyse i diodform inte så dum.

Visa signatur

Intel Core i5-6600 Skylake, ASUS B150M-A Socket-1151, MSI GeForce GTX 960 2GB TIGER 2X, HyperX Fury DDR4 2133MHz 8GB kit, In Win 503 Midi Tower, Corsair CX 500W PSU, Samsung 850 EVO 500GB SSD , G402, Win10 64-bitHome, Creative T5900 5.1 , Logitech G15 , Sony DVD/RW , bredband , Netgear N300

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chrester
Ingen som vet om man måste ha lysdioder för att det ska fungera?
Kan man inte köra med reflexer man klipper till lite. Original trakIR har ju en variant där man fäster en 3-punkts plastbit på en kepsskärm. Den har ju reflexer.

Annars är ju ide'n med ett billigt cyckellyse i diodform inte så dum.

Hade glömt att jag skapat denna tråden. Jag byggde en som blev ganska lyckad och en mindre lyckad. Bägge utgick från en cykellampa från biltema med tre dioder i. En för att fästa på kepsen o en för fäste på headset/hörlurar.
Den för kepsfästning är bra i Lock On Modern Air Combat. Det var ett roligt tidsfördriv att bygga. Men det tog en jävla tid o några brännmärken från lödkolven. Dock blir det nog en TrackIR när budgeten tillåter. Lysdioderna stör synfältet och det måste vara ganska mörkt i rummet när man ska köra.

Permalänk
Medlem

Mm jag får också skaffa "the real deal" när ekonomin tillåter

Edit: ville bara berätta att jag köpte en billig webbkamera samt tog en vanlig bakcyckellampa och moterade den med några gem på min keps. Det hela funkar kanon. Funkar över förväntan faktiskt. En jädra skillnad om man kör flygspel imho

Så nu vet ni!!!

Visa signatur

Intel Core i5-6600 Skylake, ASUS B150M-A Socket-1151, MSI GeForce GTX 960 2GB TIGER 2X, HyperX Fury DDR4 2133MHz 8GB kit, In Win 503 Midi Tower, Corsair CX 500W PSU, Samsung 850 EVO 500GB SSD , G402, Win10 64-bitHome, Creative T5900 5.1 , Logitech G15 , Sony DVD/RW , bredband , Netgear N300

Permalänk
Medlem

Bumpar denna tråd då numer freetrack är lika bra som trackir.
Korrekt länk till hemsidan. http://www.free-track.net/english/

Permalänk
Medlem

Slängde ihop lite snabbt ikväll med ett par röda dioder på en keps, blev himla bra, nästa steg blir att åka och köpa riktiga IR-dioder så man slipper störas av reflexer i rutan... Ilsket röda reflexer...

Visa signatur

Använd rätt terminologi, t.ex. en fläkt är inte synonymt med CPU-kylare. Kalla det inte fläkt när du söker en processorkylare.

Permalänk

Läste någonstans att man kan blanda in en wii-handkontroll i spektaklet. Fungerar det bra, jag tänker att det fungerar bra på wii så då borde det ju fungera bra här också?

Edit:
Såhär gör man.
1. Koppla upp handkontrollen till datorn via bluethooth.Guide
2. Ladda ner och installera senaste freetrackversionen.Freetrack 2.2
3. Fixa lyspunkter med ir-dioder. Ritning
4. Starta freetrack och välj "wiimote #1" som input device.
5. Tryck start
6. Tryck på outputsymbolen och kryssa i "simconnect - fsx", om du spelar Fsx.
7. ENJOY

Jag har testat och det fungerar superbra! 98fps och blockerad mot allt ljus utom ir ger helt grym mjukhet. Om du vill testa så fungerar två stearinljus som ir-diod.

Visa signatur

6600K@4,5GHz 1,25V | EVGA 980Ti | Samsung 950 Pro m.2

Permalänk

Någon som provat med EVE online? Ska tydligen fungera, men undrar om det fungerar så bra som man vill tro eller inte?

Permalänk
Medlem

Sjukt häftigt med wiimoten, någon som vet om man kan köpa en färdig keps eller sådär, har varken tid eller energi att bygga en själv men om någon i skåne trakten är kunnig så kan den få en slant, eller om det finns nån sida man kan köpa en sån keps på.. :S fattar inte att markanden är gigantisk.. Kan ju lätt börja sälja sådanna kepsar och tjäna mycket kosing på det...

Permalänk

någon som har bild på någon konstruktion här?