Permalänk
Medlem

Vattenkylning med låååång slang

Nu behöver jag hjälp!!!

Jag är lite galen av mig och tänkte testa en sak..

Finns det någon begränsning på hur lång slang man kan ha i ett vattenkylningssystem?
Jag har tänkt testa att ha 2st 3x120mm radiatorer på balkongen (Dock utan fläkt)

(inget gnäll om att vattent kommer frysa i vinter)
1. Jag stänger aldrig av datorn
2. Kommer inte köra med bara vatten
3. Jag stänger fortfarande inte av datorn, sist det hände hade vi strömavbrott.

Tips på pump ifall det kräver en speciell.

Jag vill endast ha svar ifrån personer som vet.

Edit: Slang längd: ca15m

Visa signatur

Japp jag har dyslexi, så häng inte mig pga min grammatik.
CPU: Ryzen 7 5800X || GPU: ASUS ROG Strix RTX3070Ti OC || Moderkort: ASUS ROG Strix X570-F Gaming || RAM: 64GB 3200MHz || CPU kylare: Fractal Design Celsius S24 || Primär HDD: Samsung 980 PRO M.2 1TB

Permalänk
Medlem

Jag använder en Eheim 1250 (1200 liter/tim) som går igenom 2 datorer (2 Cpu 1 Gpu) till en radiator 5 meter bort, jag förlorar lite tryck i och med att vattnet måste upp lite mer än 1 meter till radiatorn men detta har inte varit något problem. En tillräckligt kraftig pump / flera pumpar och du borde inte ha några problem.

Lycka till!

Permalänk
Medlem

Jag hade en 25m trädgårdsslang som "radiator" till en AMD 1.2 GHz, NB och Grafikkort. Slangen låg ihoptrasslad under min säng och systemet drevs av en Eheim 1048. Flödet var ca. 2 l/min, så det var inte den mest ultimata lösningen. Men prioriterar man tysthet så var det eminent.
Jag skulle rekomendera en Laing DDC-1T-Plus till ditt system.

Visa signatur

Allt om vattenkylning
" (1. RTFM), (2. Läs FAQ), (3. Sök/Google), (4.Starta ny tråd) " Tänkvärt :)

Permalänk
Avstängd

kan också pröva att ha slang i källaren.

Om du har den ute får du kondens bekymmer i datorn i vinter.
Vilket betyder isolering av slang för att inte få vattendroppar.

En bättre lösning vore att hitta en plats typ källare där tempen är låg året runt för att få optimal kylning utan eventuell kondens.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Det finns annars tabeller på nätet, där du kan räkna ut vilket motstånd du kommer att få och därmed räkna ut tryckfallet. Utifrån det kan du sedan också räkna ut vilket flöde du kommer få och då välja pump efter det.

Permalänk

I ett slutet system spelar inte höjden någon roll, för vattnet som går ner på tillbakavägen drar med sig det vatten som är på väg upp, precis som häverteffekten, fast i ett slutet system.

15m är inte så sjukt lång sträcka, en starkare vanlig "vattenkylningspump" borde klara det utan problem. Men försök ha så få böjar, och inte minst skarpa böjar, som möjligt.

Med tanke på hur kallt vattnet kommer vara kommer du får bra kylning även om du inte får så hög hastighet på vattnet i systemet, snarare kondensproblemet du skulle behöva titta på.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem

OK...tackar för tipsen. är det någon av er som vet hur låg temp man kan ha i vatten utan att det ska vara någon risk för kondens?

Visa signatur

Japp jag har dyslexi, så häng inte mig pga min grammatik.
CPU: Ryzen 7 5800X || GPU: ASUS ROG Strix RTX3070Ti OC || Moderkort: ASUS ROG Strix X570-F Gaming || RAM: 64GB 3200MHz || CPU kylare: Fractal Design Celsius S24 || Primär HDD: Samsung 980 PRO M.2 1TB

Permalänk

Rumstemperatur?

Beror även på hur fuktig luft det är i rummet, ska gå att räkna på hur mycket kallare det kan vara vid en bestämd luftfuktighet, men jag kan inte formeln.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem

För att kunna räkna ut motståndet slangen ger, så måste du veta dess Lamda-värde, och det har jag aldrig sett någon slang som har utsatt, men har för mig eheims pumpar är ganska kraftiga. Tänk också på att försöka ha radiatorn och slangarna i samma höjd som datorn/pumpen.

Visa signatur

| i5 750 (@3.7GHz, 1.28V) | P7P55D | Radeon 5850 | 4GB Ram | 500GB HD | Corsair HX520W | Noctua NH-U12P | Prolima MK-13 |
| Nintendo DS(33/66) @ ARM7: 57MHz, ARM9: 113MHz |
| HP 6735s | Sempron 3600+ | 3200HD | 2GB Ram | 160GB HD |

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vernice
Jag använder en Eheim 1250 (1200 liter/tim) som går igenom 2 datorer (2 Cpu 1 Gpu) till en radiator 5 meter bort, jag förlorar lite tryck i och med att vattnet måste upp lite mer än 1 meter till radiatorn men detta har inte varit något problem. En tillräckligt kraftig pump / flera pumpar och du borde inte ha några problem.

Lycka till!

Flera pumpar är det dumaste du kan göra.. dom bränner i många fall varandra.. även om du sätter dom långt isär.. det handlar om hur högt det stiger.. hur långt i sidled det är inte så viktigt..

Visa signatur

! aldrig vatten kylning igen !

Permalänk
Medlem

OK.. låter bra eftersom jag hade isåfall skullat ha allt i samma höjd.

Visa signatur

Japp jag har dyslexi, så häng inte mig pga min grammatik.
CPU: Ryzen 7 5800X || GPU: ASUS ROG Strix RTX3070Ti OC || Moderkort: ASUS ROG Strix X570-F Gaming || RAM: 64GB 3200MHz || CPU kylare: Fractal Design Celsius S24 || Primär HDD: Samsung 980 PRO M.2 1TB

Permalänk
Medlem

När jag satte in kyla till mitt hus så skulle man inte ha en lägre temp än 14c in i huset för att inte få kondens droppar från venilations dosorna. så montera en temp givare som reglerar pumpens hastighet och prova dig fram annars kommer du att få problem. Antar att du kommer att använda glukol i vattnet för att minimera alger och frysproblem.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Det finns många bra pumpar som lyfter x antal meter vattenpelare så lite nivåskillnad gör inget.

Visa signatur

http://www.tubeamp.se
http://www.sweclockers.com/galleri/6621-rorforstarkarbygge
Nytt rörbygge på g. Hybrid stärkare klar inom kort. Bygger nu även mkt välspelade DAC ar
Ny klass A 30w pushpullstärkare färdigbyggd 2012-10-20. Ska justeras och spelas in,resultat kommer snart på hemsidan

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m3tal
Flera pumpar är det dumaste du kan göra.. dom bränner i många fall varandra.. även om du sätter dom långt isär.. det handlar om hur högt det stiger.. hur långt i sidled det är inte så viktigt..

Skriv mer skit vet jag, det blir säkert många glada över. I ett slutet system så spelar höjdskillnaden ingen roll, i ett öppet system däremot, då spelar det roll. Kör man ett slutet system så är slanglängden / innerdiametern (samt kopplingar) det som spelar roll. Jag skulle undvika akvariepumpar då dom är gjorda för relativt låga mottryck/ korta slangar.

Edit: Vettetusan om man borde lyssna på någon som (antagligen) har thermaltake big water som vattenkylning

Permalänk
Medlem

Raksträcka på samma höjd spelar inte heller så stor roll. Försök däremot att undvika så många krökar som du bara kan, eftersom en 90-graders krök motsvarar flera meter rak slang vad gäller motstånd.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har 2st 3x120mm radiatorer. 3st vattenblock.
10Meter (8mm ID) slang.
vattenflödet minskade en aning. sålänge de inte står stilla är jag nöjd
Pump:WaterChill xtreme varianten med runt 1000l/timme. 2,4meters tryck tror jag det var.

Visa signatur

Samlingstråd om SSD/HDD | PC:amd ryzen 9 5900x, 64gb, nvme SSDs | Silverstone ft03 svart | Seasonic x460FL Server:Intel, 8GB, 20+TB,Ubuntu | Kamera:Canon 5d mk4 oj vad gammal länk MySpace