Bästa/billigast mp3spelarn som är ljudboks-vänlig?

Permalänk
Medlem

Bästa/billigast mp3spelarn som är ljudboks-vänlig?

Jag har haft en iPod ett tag nu och är jävligt trött på iTunes och allt va det innebär. Jag har nu sökt runt ett tag efter en mp3spelare som ABSOLUT INTE har något skitdumt "management" program och som har s.k. "bokmärks"-funktion som gör att man lätt kan lyssna på ljudböcker utan att behöva memorera exakt var man var när man slutade sist. Jag är inte alls intresserad av video-funktioner o vill helst bara ha något som låter bra och har ett smart UI. Jag har haft svårt att hitta något som recensenterna menar är bra, den enda spelaren som jag riktigt fått upp ögonen för är "iAUDIO 7" men recensionerna på den säger att UI:n är värdelös så en sån vågar man väl inte köpa... eller?

Mina krav på en ny spelare:
Kostnad: Max 2500kr
Storlek: Minst 8gb
Batteri: Laddas genom USB, inga lösa batterier.
Överföring: UMS - Inga iTunes kopior, bara utforskaren.
Format: Mp3, Mp4 (AAC), WMA
Övrigt: Bokmärken - Ljudboksvänlig

Tacksam för tips!

Visa signatur

Specs: Fräsig dator

Permalänk
Medlem

Alltså ipod har ju en otroligt bra ljudboksfunktion. Du kan pausa, spela andra låtar, och fortsätta ljudboken precis där den var. Allt som behövs är att du konverterar den till itunes ljudboksformat.

Permalänk
Medlem

Förut så hade jag en Creative Zen Micro Photo. Den har ett enkelt UI som man snabbt vänjer sig vid. Sen så klarar den även av att sätta bokmärken i "låtar". Jag antar att uppföljarna också har en sån funktion.
Visst överför man låtar via ett medföljande program. Men det är bara att välja mapp och överföra.
Jag köpte min iPod bara för utrymmets skull.. och jag hatar verkligen iTunes jag också. Mjukvaran till Zen:en var bra mycket bättre.

De här kanske kan vara något? Förutsatt att de forfarande har stöd för bokmärken.
http://www.webhallen.com/prod.php?id=70055
http://www.webhallen.com/prod.php?id=52897

Visa signatur

WS: i5 2500K@4,7GHz| Noctua NH-D14 | Asus Maximus V Gene | Asus HD7850@1450/1050 | 8 GB Corsair XMS 3 | Corsair CX V2 600W | OCZ Agility 3 120GB | Fractal Design R3 | Dell U2412M
Server: AsRock FM2A85X-ITX | AMD A4-6300 | 8GB | Kingston V300 60GB | 12TB HDD | Fractal Design Array R2
HTPC: Sapphire Pure Fusion | 4GB | OCZ Agility 2 40GB | Fractal Design Array R2

Permalänk
Medlem

Nya Sandisk Sansa View? 2.4" skärm och 35 timmar batteritid. 8.8mm tunn!

Permalänk
Medlem

iAUDIO 7, 60h Batteritid
Bokmärkesfunktion
Playspeed

De borde ialla fall ha de sista funktionerna, för de har funnits i ca 3år i alla de senaste iAUDIO spelarna så jag tvekar inte att den finns i iAUDIO 7, men jag är inte hundra på det bara 99%

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bruticus
Alltså ipod har ju en otroligt bra ljudboksfunktion. Du kan pausa, spela andra låtar, och fortsätta ljudboken precis där den var. Allt som behövs är att du konverterar den till itunes ljudboksformat.

Visst är den bra, om man vill spendera timmar på att konvertera om alla sina ljudböcker och aldrig vill ta bort dem från ipodden... (Jag har inte lyckats klura ut hur man tar bort ljudböcker från ipodden genom iTunes).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Q'aman
Förut så hade jag en Creative Zen Micro Photo. Den har ett enkelt UI som man snabbt vänjer sig vid. Sen så klarar den även av att sätta bokmärken i "låtar". Jag antar att uppföljarna också har en sån funktion.
Visst överför man låtar via ett medföljande program. Men det är bara att välja mapp och överföra.
Jag köpte min iPod bara för utrymmets skull.. och jag hatar verkligen iTunes jag också. Mjukvaran till Zen:en var bra mycket bättre.

De här kanske kan vara något? Förutsatt att de forfarande har stöd för bokmärken.
http://www.webhallen.com/prod.php?id=70055
http://www.webhallen.com/prod.php?id=52897

Jag kollade lite på dessa modeller faktiskt, men det är inget för mig eftersom mjukvara är nödvändigt. Jag måste kunna använda mp3spelaren som ett usb-minne samtidigt, så allt krav på mjukvara förstör hela grejen.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hampe10
Nya Sandisk Sansa View? 2.4" skärm och 35 timmar batteritid. 8.8mm tunn!

Den verkar intressant! Hoppas dem släpper den snart så vi kan läsa lite riktiga recensioner på den.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Keng
iAUDIO 7, 60h Batteritid
Bokmärkesfunktion
Playspeed

De borde ialla fall ha de sista funktionerna, för de har funnits i ca 3år i alla de senaste iAUDIO spelarna så jag tvekar inte att den finns i iAUDIO 7, men jag är inte hundra på det bara 99%

Jepp, som sagt så har jag funderat mycket på just denna modellen. Det enda som stoppar mig från att köpa den är recensioner jag har sett som säger att den har "värdelöst UI" och att den är "omöjlig att hantera när man är ute och går".

Visa signatur

Specs: Fräsig dator

Permalänk
Medlem

Sandisk sansa view ser intressant ut men någon som vet hur den ser ut,,

Såhär http://www.aftonbladet.se/pryl/ljud/article752318.ab

eller såhär? http://www.mobilewhack.com/SansaViewfrontright.jpg

Permalänk
Medlem

http://www.anythingbutipod.com/archives/2007/07/cowon-iaudio-... kan ju vara värt att titta på vad gäller iAudio 7, om du inte redan läst den recensionen.

Anythingbutipod tycker jag rent allmänt brukar ha bra, utförliga, recensioner av mp3/mediaspelare...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk

Den ser ut som på Aftonbladet-länken! Den senare är en modell de släppte men sedan snabbt drog tillbaka runt jul.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av luncano
Sandisk sansa view ser intressant ut men någon som vet hur den ser ut,,

Såhär http://www.aftonbladet.se/pryl/ljud/article752318.ab

eller såhär? http://www.mobilewhack.com/SansaViewfrontright.jpg

Visa signatur

Rosig om kinden, solsken i blick. Ljuva ord genererar en känsla av luddighet i bröstet. Alkohol gör mig fluffig i kanten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av evil penguin
http://www.anythingbutipod.com/archives/2007/07/cowon-iaudio-... kan ju vara värt att titta på vad gäller iAudio 7, om du inte redan läst den recensionen.

Anythingbutipod tycker jag rent allmänt brukar ha bra, utförliga, recensioner av mp3/mediaspelare...

Yep, har läst den. O där klankar han ju ner på UI:n.. Och om dem gör bra utförliga recensioner så är ju min rädsla för detta UI berättigat

Visa signatur

Specs: Fräsig dator

Permalänk
Medlem

16GB Sansa View för 1490 in my ears soon I hope:D

Min Meizu M6 har just gått sönder och jag vet inte om jag orkar lägga de 2800 kr på en Touch, Nanon är ful och Creative Zen är billigt skräp antar jag, plus att den kostar runt 2000 för 8GB.

Permalänk
Medlem

Nån som vet när Sandisk sansa view kommer??

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aliquis
Vad som helst ifrån iAudio.

Ja men Sansa View kommer antagligen ha dubbelt så mycket minne som motsvarande iAudio eller annat märke. Sen har den officielt stöd för ljudböcker. En 2.4" skärm och 35 timmars batteritid gör det hela ännu mer intressant!

Permalänk
Avstängd

Sandisk har ju änsålänge inte lyckas nå mer än medelmåttig ljudkvalite och verkar ju inte satsa så mycket på programvaran? Eller? View har jag inte kollat på.

Jag antar att klankeriet på iAudio 7 kommer sig av hur styrningen fungerar med det där "dragsträcket", men en iPod borde ju inte vara särskilt mycket smidigare så? Man måste ju kika på spelaren för att veta var man är där med?

Så som Sonys microdiskar fungerade borde ju vara smidigast, men sony kan ju inte göra vettiga mp3spelare.
Eller något med flera tryckknappar, vet inte varför de går ifrån det.

Men jag tror iAudio 7 fungerar fint om man kollar på den medans man går ..

iAudio 7 finns/kommer också i 16GB-version btw.

Samsung gör ju också ok spelare, iaf yp-z5, hur det är med ljudböcker vet jag däremot inte:
http://www.anythingbutipod.com/archives/samsung/

YP-K3 var ju sexig som få:

YP-P2 har touchscreen och rätt hög upplösning:

YP-S5:

YP-T9-review:
http://www.anythingbutipod.com/archives/2007/08/samsung-ypt9-...
Han gillar ju användargränsnittet på den iaf.
Jag vet att det på Z5 är gjort av en av killarna som var med och gjorde det på iPoden, och det är inte helt olikt ..

(I videodelen på T9 när han går in i inställningarna för en låt så står det bookmark.)

Permalänk
Medlem

Den där spelarn ser ju väldigt ball ut, men jag skulle aldrig kunna köpa en samsung-mp3spelare. Alla samsung produkter som jag någonsin ägt har gått sönder på ett eller annat sätt... hårddiskar, videoapparater.. osv. Jag vågar inte lägga ut 1000-2000kr på en samsung produkt helt enkelt.

Visa signatur

Specs: Fräsig dator

Permalänk
Avstängd

Samsungs DVD-spelare har ju känts lite budget, hur det var med videobandspelare vet jag inte. Panasonic var ju bra på att göra videobandsspelare och JVC uppfann det ju så man borde väl hålla sig till dem typ.. DVD-spelare lär ju Pioneer vara ett vettigare val =P

Min samsungdisk lever fortfarande.

Hur som helst, Samsung gör ju precis som Sandisk minnen, och därför är ju chansen större att man får en bra spelare för pengarna eftersom de inte behöver köpa minnen via någon annan. Däremot så började väl deras chip användas i en del iRiverspelare och folk klagade på att ljudkvaliten föll ifrån IFP-serien, dock så använde Samsung SigmaTels 3600-generation (om den nu hette så) i sin YP-Z5 som ljudchip, dvs samma som satt i iAudio o de men ett snäpp nyare, och väldigt bra. Och tja, då blev ju ljudkvaliten trevlig, men lite lustigt att de inte använde sina egna grejer i sin egen spelare kan tyckas =P

Hur det är med de nyare och vad det sitter för ljudchip i dem vet jag inte.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aliquis
Hur som helst, Samsung gör ju precis som Sandisk minnen, och därför är ju chansen större att man får en bra spelare för pengarna eftersom de inte behöver köpa minnen via någon annan. Däremot så började väl deras chip användas i en del iRiverspelare och folk klagade på att ljudkvaliten föll ifrån IFP-serien, dock så använde Samsung SigmaTels 3600-generation (om den nu hette så) i sin YP-Z5 som ljudchip, dvs samma som satt i iAudio o de men ett snäpp nyare, och väldigt bra. Och tja, då blev ju ljudkvaliten trevlig, men lite lustigt att de inte använde sina egna grejer i sin egen spelare kan tyckas =P

Hur det är med de nyare och vad det sitter för ljudchip i dem vet jag inte.

Just minnena tycker jag hör till det man oroar sig minst för...

Det man oroar sig för i en mp3/mediaspelare, särskilt vad gäller spelare från tillverkare som i huvudsak sysslar med något helt annat än ljud, är ju just ljudkvalitet och sådant.

Om man drar paralleller till andra typer av produkter är det ju inte heller alltid så att tillverkarna ens använder sina egna komponenter i de egna produkterna om det finns billigare tillgängliga på marknaden.

Titta t.ex. på Samsungs TFT-skärmar, långt ifrån alla har Samsung-paneler även i de fallen som de faktiskt tillverkar paneler av rätt storlek och typ.
Deras 226BW är väl ett praktexempel där detta uppmärksammats, där har de blandat paneler från Samsung, AU Optronics och Chimei i en enda röra och alla säljs som samma produkt. De mer kräsna köparna försöker desperat få tag på exemplar med Samsung-paneler som ska vara "bäst" (och antagligen är dyrast för Samsung att stoppa i).

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Avstängd

Nej, men nu var det väl mer att det är logiskt för sandisk och samsung att klämma ur sig en spelare vardera med eftersom de ändå gör minnena som är den dyraste komponenten i dem.

Jag vet inte om så många andra av tillverkarna är så mycket mer "ljud", det är ju mest telesync, sigmatel, philips och samsungs grejer som används i spelarna väl? Sedan trycks ju något märke på höljet men innehållet är väl i det närmaste detsamma på många spelare? Är väl mer knappar och programvaran som skiljer sig åt.

Jag har ingen aning om telesync är "mer ljud", trots att de gör just ljudchipen till dem, eller är iaudio "mer ljud" trots att de använder telesyncs grejer?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aliquis
Nej, men nu var det väl mer att det är logiskt för sandisk och samsung att klämma ur sig en spelare vardera med eftersom de ändå gör minnena som är den dyraste komponenten i dem.

Jag vet inte om så många andra av tillverkarna är så mycket mer "ljud", det är ju mest telesync, sigmatel, philips och samsungs grejer som används i spelarna väl? Sedan trycks ju något märke på höljet men innehållet är väl i det närmaste detsamma på många spelare? Är väl mer knappar och programvaran som skiljer sig åt.

Jag har ingen aning om telesync är "mer ljud", trots att de gör just ljudchipen till dem, eller är iaudio "mer ljud" trots att de använder telesyncs grejer?

Ja, det är väl logiskt, och det stämmer väl att det väl mer eller mindre är samma chip i alla spelarna.

Det finns ju dock saker som man kan göra bra och dåligt i kretsdesignen, utöver att välja rätt chip. Och det är ju faktiskt ändå viss skillnad i ljudkvaliteten mellan olika märken.

Är väl dock så att de antagligen klarar det bra...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Avstängd

Jag vet inte hur mycket elektronik det sitter i dem utöver batteri, chip för avkodning och förstärkning och minnen. Och jag vet inte varför det är någon skillnad om det nu är någon större skillnad emellan spelare med motsvarande innehåll utöver programvaran.

Är väl bara att han glor reviews på lite modeller hur som helst.

Men iAudio 7 lär ju funka.

Permalänk
Medlem

iAudio 7 funkar säkert. Men just nu får jag nog vänta tills den nya Sandisk kommer ut på marknaden, den verkar allt för spännande för att bara strunta i

Visa signatur

Specs: Fräsig dator

Permalänk
Medlem

Tja.. Du skrev att du inte visste hur man tog bort ljudböcker från iPoden, visste inte jag heller för 5 min sen men jag klura ut det.. damn I'm good.

Om du eller någon anna vill veta hur man gör så kan du ju pma.

Ville bara säga det, men annars skulle jag tipsa om iAudio 7.

Visa signatur

Dry follows Wet as Death follows Me

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem

Jag kom på det själv nu när du sa att det gick faktiskt... I guess att jag bara antog att det inte skulle gå eftersom iTunes alltid bara är problematisk och jobbig.

i iTunes; Edit -> Preferences -> Show: Audiobooks

Visa signatur

Specs: Fräsig dator