Permalänk
Medlem

Corsair 520W varning!

Blev ca 70 grader varmt första kvällen och värmde mitt moderkort till 55 grader och fick cpu-fläkten att rusa i varv. Allt detta utan större belastning.

Dagen efter körde jag 5 minuter och nätagget dog (säkring gick i den).

Jag hade en Core 2 Duo clockad på 2700 Mhz, 2 GB Corsair samt ett grafik-kort 7600GT och en SATA disk.

Jag gissar att detta är en av de aggen som inte klarar låg belastning.

Nu kör jag mitt gamla FSP 350w och det blir inte ens varmt och låter inte speciellt mycket heller.

Permalänk

Var väl fel på det helt enkelt. Alla fungerar naturligvis inte på så vis.

Visa signatur

Hör ropen skalla: Mer CO-OP åt oss alla!
Fanboys är kapitalismens svar på religiösa fundamentalister.
Upplysning für alle: www.thesciencenetwork.org www.transhumanism.org

Permalänk
Medlem

Låter snarare som du fått ett måndagsexemplar, mitt 520W fungerar utmärkt.
Och angående att det inte skulle klara låg belstning, jag har kört nätagget med enbart en fläkt som belastning, och det har fungerat bra med.

Reklamera ditt nätagg. Måndagsexemplar finns alltid, oavsätt tillverkare.

Visa signatur

| i5 750 (@3.7GHz, 1.28V) | P7P55D | Radeon 5850 | 4GB Ram | 500GB HD | Corsair HX520W | Noctua NH-U12P | Prolima MK-13 |
| Nintendo DS(33/66) @ ARM7: 57MHz, ARM9: 113MHz |
| HP 6735s | Sempron 3600+ | 3200HD | 2GB Ram | 160GB HD |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ufos85
Låter snarare som du fått ett måndagsexemplar, mitt 520W fungerar utmärkt.
Och angående att det inte skulle klara låg belstning, jag har kört nätagget med enbart en fläkt som belastning, och det har fungerat bra med.

Reklamera ditt nätagg. Måndagsexemplar finns alltid, oavsätt tillverkare.

Jag vill gärna tro dig, finns det någon annan som kör den med minimal belastning? Liknande konfiguration som jag med bara integrerad grafikkrets eller lågenergiförbrukande grafikkort utan extern försörjning (t ex GeForce 7600). Dvs ca 200 watt förbrukning?

Hur beter sig nätagget på låg belastning efter några timmar, blir det varmt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rapidact
Jag vill gärna tro dig, finns det någon annan som kör den med minimal belastning? Liknande konfiguration som jag med bara integrerad grafikkrets eller lågenergiförbrukande grafikkort utan extern försörjning (t ex GeForce 7600). Dvs ca 200 watt förbrukning?

Hur beter sig nätagget på låg belastning efter några timmar, blir det varmt?

Inte för jag vet felet. Men alltså din dator drar kanske 100-120 idle up EMOT 180 full load. Du kan nog inte gå över 200watt med ett 7600.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AkUs
Inte för jag vet felet. Men alltså din dator drar kanske 100-120 idle up EMOT 180 full load. Du kan nog inte gå över 200watt med ett 7600.

Mmm tack, varför denna watt hysteri? Det är svårt att hitta nätagg med låg watt som inte är budget. Jag har en Antec Solo låda, så jag skulle säkert klara mig på en fläktlös 300 wattare?

Permalänk
Medlem

varför gör du en tråd om att just ditt nätagg var dåligt? du fick ett måndagsex...om du söker på miljoner andra trådar här på swec så kommer du få se tusentals nöjda överklockare med corsairs agg...

Visa signatur

c2d e6600 @ 3.5 @ Scythe Infinity - p5w dh DLX - 2048 Corsair XMS2 pc6400 - Antec P182 - BFG 8800 GTS 640 OC2 - Acer AL1916W 19 tft Widescreen - Corsair HX520 - Itrigue 3300 2.1 - Razer Diamondback -

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av michieff
varför gör du en tråd om att just ditt nätagg var dåligt? du fick ett måndagsex...om du söker på miljoner andra trådar här på swec så kommer du få se tusentals nöjda överklockare med corsairs agg...

För att jag inte är säker på om jag hade ett måndags ex. Det är allmänt känt att vissa högwattare inte tål låg belastning, det var det jag ville höra mig för om. Är Corsair HX520W ett sådant nätagg?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rapidact
För att jag inte är säker på om jag hade ett måndags ex. Det är allmänt känt att vissa högwattare inte tål låg belastning, det var det jag ville höra mig för om. Är Corsair HX520W ett sådant nätagg?

Det är väl snarare tvärtom. Det som avgör hur bra ett nätagg är hur bra den levererar stabil volt även under hög belastning.
Jag har aldrig hört talas om att en PSU inte klarar leverera stabil spänning vid för låg energiförbrukning.

Däremot vet jag om PSUer som har problem med FAS-förskjutning. Dvs tex kraftigt höjd energiförbrukning så att den inte klarar leverera samma maximala mängd styrka inom samma tidsperiod. Ett annat problem är att vissa PSU:er (Har ett litet vagt minne att den var någon serie till Seasonic) gav ifrån sig för klent på 5 volts skenan så att vissa moderkort inte startade upp ens bland annat vissa DFI LANparty brädor som mer eller mindre krävde närmare 5 volt för att moderkortet skulle starta upp.

Är du osäker på om det är fel på ditt nätagg. Ta fram en multimeter och mät under belastning. Får du konstiga värden så är det ju nätagget det är fel på. Dessutom så rekommenderar Corsair max 55 grader så jag skulle kolla över kylningen i ett första steg. För 70 grader är tok på för högt för PSUn.

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rapidact
Mmm tack, varför denna watt hysteri? Det är svårt att hitta nätagg med låg watt som inte är budget. Jag har en Antec Solo låda, så jag skulle säkert klara mig på en fläktlös 300 wattare?

Watt hysteri är för att sälja mera.

Menar AMD rekomenderar 500watt till ett HD2900XT och 700watt till Crossfire setup...

Samma sak som att SLI-certifieria minnen o sånt glyttigt.

För att sälja helt enkelt.

Tyvärr så tror allt förmånga på detta rena rama skit-snacket och rekomenderar folk på detta forumet att köpa påtok förstora nätdelar för dyra pengar. Fasten dom inte har fakta i påsen utan går på rykten dom själva har hört.

Vill man vara på den säkra sidan ska man köpa ett kvalitets agg med kanske 10-20% över behov. Inte 100-200%.

För er som inte riktigt greppar. 750watt som vissa nätagg är på. Är 1 hästkraft. Alltså Nätagget kan rent energi messigt lyfta 75kg 1 meter up i luften på 1 sekund. Behöver din dator verkligen den kraften? Du ska juh bara fragga nackskott på några gestapo i Day of Defeat.....

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AkUs
Watt hysteri är för att sälja mera.

Menar AMD rekomenderar 500watt till ett HD2900XT och 700watt till SLI setup...

Samma sak som att SLI-certifieria minnen o sånt glyttigt.

För att sälja helt enkelt.

Tyvärr så tror allt förmånga på detta rena rama skit-snacket och rekomenderar folk på detta forumet att köpa påtok förstora nätdelar för dyra pengar. Fasten dom inte har fakta i påsen utan går på rykten dom själva har hört.

Vill man vara på den säkra sidan ska man köpa ett kvalitets agg med kanske 10-20% över behov. Inte 100-200%.

Precis.
Jag sitter med Corsair 620w och jag tror jag kanske använder lite mer än hälften av PSUns kapacitet som mest. Att köpa mer än 620w är överkill. Även till SLI.
Lägg pengarna på ett nätagg som klarar biffen bra istället.

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem
Citat:

Blev ca 70 grader varmt

Hur mätte du temperaturen på nätagget?

Permalänk

kör då min dator i sign utan problem det som avger värme i min burk är väl grafikkortet

Visa signatur

amd 6000+ x2 4 gig pc6400 4 tib Lagring, asus 790fx osv osv

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zuch
Hur mätte du temperaturen på nätagget?

Moderkortets temperatur mätte jag via bios inställningarna, samt att cpu-fläkten hade eget luftintag med rör ända fram till fläckten i den lådan, så den kylde också moderkortet rätt bra. Nätaggets temp var en uppskattning med fingrarna i kombination med tempen från moderkortet, det var hett kan jag lova - den stod för värmen i lådan. Jag undrar nu efteråt om nätaggets fläkt ens gick? Det var ingen vidare drag i utluften på baksidan av agget. Hur är Corsair fläkten styrd? På belastning eller värme?

Permalänk

Det här är den första tråden jag sett där någon har varit missnöjd med sitt Corsair HX. Men någon måste ju vara den första med att få ett måndagsexemplar, Corsair som alla andra nätaggsmärken är inte perfekta.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rapidact
Nätaggets temp var en uppskattning med fingrarna i kombination med tempen från moderkortet,

Jäklar, jag vill också ha en så bra fingertoppskänsla

MVH laggarbacken

Visa signatur

"Jag har övergett den moraliska ståndpunkten. Moral leder till abstraktion och orättfärdighet. Den ger upphov till fanatism och förblindelse. Den som är dygdig måste hugga av huvuden."
Albert Camus

Permalänk
Medlem

Som sagt innan, det är säkerligen något måndagsexemplar du har fått tag på. Vet flera (inlkusive mig) som använder HX520:an som CPU fläkt (tillsammans med NT06 Lite)

Och jag menar, temperaturen på CPU går ju till 70 grader vid hög belastning, vilket innebär att nätagget ska kunna ta hand om dessa temperaturerna. (Det var därför jag reagerade på att du hade just 70 grader).

Jag fattar verkligen inte hur du uppskattat den temperaturen. Är det kylflänsarna som skulle vara 70 grader? Utluften? Nätaggslådan? 70 grader är ju brännhett...

Fläkten är styrd på värme, jag hör tydligt att fläkten varvar upp när CPU tempen kommer till 65 grader. Men med belastning kommer ju också värme. Det sitter säkert en tempsensor fastmonterad på ngn kylfläns och märker av när den behöver snurra lite extra (så skulle jag ha designat det i alla fall).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zuch
Som sagt innan, det är säkerligen något måndagsexemplar du har fått tag på. Vet flera (inlkusive mig) som använder HX520:an som CPU fläkt (tillsammans med NT06 Lite)
...

Corsair gör inga agg själva utan de låter Seasonic göra det åt dem.

Jag har också ett Gigabyte GA-G33M-DS2R

Min standard intel cpu-fläkt dundrade på 2400 varv men jag gissar att Corsair fläkten stod still. Nu med gamla nätagget rullar den bara på i 1000 varv vilket är en markant skillnad. Samt att gamla nätagget (FSP 350 watt) blir knappt ljummet, men då funkar också fläkten på agget.

Jag kanske fick ett måndagsex trots allt? Finns det någon som kör agget med lättare grafikkort som inte drar så mycket? Ni alla här har typ 8800GTX med extern försörjning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rapidact
Corsair gör inga agg själva utan de låter Seasonic göra det åt dem.

...
Jag kanske fick ett måndagsex trots allt? Finns det någon som kör agget med lättare grafikkort som inte drar så mycket? Ni alla här har typ 8800GTX med extern försörjning.

Mjo, jag vet också att Seasonic gör deras nätagg, vet inte riktigt var du vill komma det det påståendet.

Ja, visst är det ett trevligt moderkort

GTX, ja haha, man är väl en liten nörd som köper det faktiskt Vet inte riktigt hur ett mindre grafikkort kan påverka det hela negativt dock.

Du har väl lämnat in nätagget väl? Det är ju bara att föklara situationen att när du kopplade in det nya så small det, men allting funkar med det gamla igen.
(utesluter att det är något knas med övriga komponenter. Kan vara att de kan anmärka på det och påstå att det är ditt eller någon annan komponents fel)

Permalänk
Medlem

Inget är perfekt, (när det gäller datorer).

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rapidact
Corsair gör inga agg själva utan de låter Seasonic göra det åt dem.

Jag har också ett Gigabyte GA-G33M-DS2R

Min standard intel cpu-fläkt dundrade på 2400 varv men jag gissar att Corsair fläkten stod still. Nu med gamla nätagget rullar den bara på i 1000 varv vilket är en markant skillnad. Samt att gamla nätagget (FSP 350 watt) blir knappt ljummet, men då funkar också fläkten på agget.

Jag kanske fick ett måndagsex trots allt? Finns det någon som kör agget med lättare grafikkort som inte drar så mycket? Ni alla här har typ 8800GTX med extern försörjning.

Kör det med en AMD Athlon 4000+ och ett 7900GS och två hårddiskar. Inte mycket till belastning alltså, funkar utmärkt. Med stor sannolikhet var fläkten i ditt nätaggregat sönder och agget överhettade. Reklamera och få ett nytt som fungerar. Händer alla nätaggregatstillverkare då och då att de släpper ett måndagsex.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zuch
Mjo, jag vet också att Seasonic gör deras nätagg, vet inte riktigt var du vill komma det det påståendet. ...

Förlåt, jag är ny här, det var riktat till medlem "laggarbacken". Tack för alla svar föresten.

WrongTarget: Blir ditt agg varmt? Känt på lådan/agget?

Ska man satsa på ett nytt Corsair 520 agg eller ska man välja något annat?

Detta kan vara ett intressant alternativ http://www.webhallen.com/prod.php?id=70011

Bra eller dåligt?

Fortron Source är en av de ledande tillverkarna just nu och de tillverkar en stor del av nätaggen ute på marknaden. Jag har deras budgetagg just nu utan extra krimskrams, men det verkar va ett riktigt bra agg, värt det dubbla minst. ( http://www.webhallen.com/prod.php?id=62443 )

Permalänk
Medlem

Mitt är också onödigt varmt, och värmer upp allt annat i datorn. Kan man höja hastigheten på fläkten utan att spränga höljet??

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rapidact
Jag kanske fick ett måndagsex trots allt? Finns det någon som kör agget med lättare grafikkort som inte drar så mycket? Ni alla här har typ 8800GTX med extern försörjning.

Jag har kört nätagget med en 3200+ och ett Radeon x800GTO, fungerade fint även där.
Som sagt, reklamera nätagget genast om det är 70C.
Vid belastning är mitt nätagg 47.5C (mätt med IR-termometer).

Visa signatur

| i5 750 (@3.7GHz, 1.28V) | P7P55D | Radeon 5850 | 4GB Ram | 500GB HD | Corsair HX520W | Noctua NH-U12P | Prolima MK-13 |
| Nintendo DS(33/66) @ ARM7: 57MHz, ARM9: 113MHz |
| HP 6735s | Sempron 3600+ | 3200HD | 2GB Ram | 160GB HD |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rapidact

WrongTarget: Blir ditt agg varmt? Känt på lådan/agget?

Nix, det är svalt trots att mina chassifläktar går på 5V (lågvarv).

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rapidact
Förlåt, jag är ny här, det var riktat till medlem "laggarbacken". Tack för alla svar föresten.

Formulerade mig lite klantigt, visst vet jag att Corsair tillverkas av Seasonic. När jag skrev "nätaggsmärken" menade jag inte bara tillverkarna, utan även de som sätter på klistermärken på tillverkarnas nätagg.

MVH laggarbacken

Visa signatur

"Jag har övergett den moraliska ståndpunkten. Moral leder till abstraktion och orättfärdighet. Den ger upphov till fanatism och förblindelse. Den som är dygdig måste hugga av huvuden."
Albert Camus

Permalänk
Medlem

Har du exempel på andra nätagg som beter sig som ditt vid låg belastning?

Visst finns det nätagg som inte passar vid väldigt låg belastning (FSP Zen tex), men det yttrar sig i alla exempel jag har läst som att nätagget inta startar alls. Att det skulle överhettas sådär låter konstigt.

Som sagts flera gånger redan, du har garanterat fått ett måndagsex.

Permalänk
Medlem

Isåfall tillverkade de flera den måndagen.

Visa signatur
Permalänk

Varför skulle nätaggregaten ta skada av att arbeta vid höga temperaturer?

Visa signatur

MIN DATA! P200MMX | 64MB | vet ej HDD | fett graffe | modekort: inbyggt | 600W agg | Grymma temps

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mike The Spike
Varför skulle nätaggregaten ta skada av att arbeta vid höga temperaturer?

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mike The Spike
Varför skulle nätaggregaten ta skada av att arbeta vid höga temperaturer?

Det är fullt med kopparlindningar i ett nätagg.
Plus en massa kondensatorer som är switchade och dessa fungerar sämre vid högre värmeutveckling. De kanske tål 105 grader under låt oss säga 3000 timmar. Bra kvalite av dessa klarar kanske 5000 timmar vid den temperaturen. Är då omkringliggande temperatur högt så kommer värmen i kondensatorerna upp i skadliga nivåer då de redan utvecklar själv en viss värme. I värsta fall slutar de fungera och i bästa fall så förkortar man bara livslängden. Sedan tar kopparlindningen stryk av hög värmeutveckling, vilket leder till sämre ledningsförmåga och i det sämsta fallet inte klarar leverera rätt spänning. Corsair har satt 55 grader som max rekommenderad temp och det är förmodligen satt lite lågt för att vara på den säkra sidan.

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.