Telekabel av nätverkskabel?

Permalänk
Medlem

Telekabel av nätverkskabel?

Jag har adsl och måste placera modemet en bra bit från jacket, mest för att det inte finns nått eluttag i närheten. så jag funderade på att göra en bra telekabel genom att sätta på rj11-kontakter på en nätverkskabel. det borde väl fungera? Är det någon som känner till en bra guide i ämnet?

Permalänk
Medlem

Re: Telekabel av nätverkskabel?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av reiwn
Jag har adsl och måste placera modemet en bra bit från jacket, mest för att det inte finns nått eluttag i närheten. så jag funderade på att göra en bra telekabel genom att sätta på rj11-kontakter på en nätverkskabel. det borde väl fungera? Är det någon som känner till en bra guide i ämnet?

du kommer inte att få bättre funktion med en sån kabel. men om du saknar en vanlig telefonsladd funkar det dock lika bra med en nätverkskabel ja.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Re: Re: Telekabel av nätverkskabel?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
du kommer inte att få bättre funktion med en sån kabel. men om du saknar en vanlig telefonsladd funkar det dock lika bra med en nätverkskabel ja.

Nog måste det väl vara bättre funktion.. tvinningen skyddar ju mot störningar för att inte tala om kvaliten på trådarna. billiga telekablar borde vara underlägsna på alla sätt och vis. Man har ju alltid fått lära sig att långa telekablar är antenner som tar upp allt skräp flytandes i etern. vilket ju inte är så idylliskt när det gäller adsl-signaler. men har jag fel så upplys mig gärna.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Telekabel av nätverkskabel?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av reiwn
Man har ju alltid fått lära sig att långa telekablar är antenner som tar upp allt skräp flytandes i etern. vilket ju inte är så idylliskt när det gäller adsl-signaler. men har jag fel så upplys mig gärna.

annars har du ju förmodligen mellan 500m till några km vanlig otvinnad telekabel innan den ens hittar in i huset. men go for it, man ska inte underskatta känslan av förbättring..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Jao men de är ju nergrävda vilket sköldar rätt bra. Fast ja.. vad vet jag, det kanske inte gör så stor skillnad. Men vem har sagt att placeboeffekten inte funkar på adsl-modem?