Permalänk
Medlem

uppdatera bios??

har haft min dator i många år nu och aldrig uppdaterat mitt bios, har ett sånt där HP bios som man inte kan ändra FSB eller V core i undrar vart man kan ladda ner nytt! btw jag har ett K8-SLA moderkort :/ Hittar inga uppdateringar .. btw enligt CPU-Z så är mitt bios från 10/29/2004 XDD

Permalänk

Vill du ha ett modifierat bios eller? Vet inte hur det fungerar på märkesdatorer, men går det verkligen att flasha till någon "utomstående" bios-version? Ska du flasha bioset för att kunna överklocka, eller? Går ju att leta efter andra moderkort också.

Visa signatur

📟 AMD Ryzen 9 7900X | Asus ROG STRIX X670E-A | 32 GiB Corsair Vengeance DDR5 | Noctua NH-D15 | GeForce RTX 3060 Ti | Samsung SSD 980 Pro 1 TB + 2 TB WD Black 7200 RPM | LG 27" UltraGear 27GP850 | Fractal Design Define R4 | Corsair RM1000x | Varmilo VEA88 Moonlight V2 (Cherry MX Brown) | Mionix Naos Pro

🎧 Sennheiser HD 650 | Topping E30 II DAC | Topping L30 II AMP | 🎤 Shure SM58 | MXL 770 | MOTU M4

Permalänk
Medlem

..

jag ska klocka när jag uppdaterat.. men det borde ju finnas en non comersiell version av bios för k8s-la :/
sen har jag bara vanliga ddr minnen och ett agp grafikkort.. skulle behöva slänga alltihop om jag köper nytt moderkort
sen är ju mitt moderkort socket 754, som inte gör saken bättre..
men sen att ASUS skiter i att lägga upp ny version på sin hemsida det är ju en annan sak..

Btw, finns det nån software jag kan använda att klocka med? istället för i bios.. har redan CPU-Z och speed fan som jag kan kontrollera temp m.m .. kan du rekomendera något???

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mortal1ty
jag ska klocka när jag uppdaterat.. men det borde ju finnas en non comersiell version av bios för k8s-la :/
sen har jag bara vanliga ddr minnen och ett agp grafikkort.. skulle behöva slänga alltihop om jag köper nytt moderkort
sen är ju mitt moderkort socket 754, som inte gör saken bättre..
men sen att ASUS skiter i att lägga upp ny version på sin hemsida det är ju en annan sak..

Btw, finns det nån software jag kan använda att klocka med? istället för i bios.. har redan CPU-Z och speed fan som jag kan kontrollera temp m.m .. kan du rekomendera något???

Jag vet inte vad det är för chipset på ditt moderkort, men jag testade Nvidia nTune för inte så länge sedan, och där kunde jag ändra moderkortets HTT-frekvens, det vill säga överklocka processorn och minnena, samt ändra minnenas timings och grafikkortets frekvenser. Annars har jag läst flera gånger här på Sweclockers att man ska prova Clockgen eller vad det heter (om man har en märkesdator och vill överklocka). Tänk på att det är riskfyllt dock. Märkesdatorer brukar inte ha sådär jättebra nätdelar. De är helt enkelt gjorda för att driva de grejor som kom med i datorn, och inte för överklockning.

Tror att Clockgen måste ha stöd för just ditt moderkort också, om det ska fungera någon vidare. Lycka till.

EDIT: Såg att du hade ett Ati-kort, så då lär det inte fungera med nTune.

Visa signatur

📟 AMD Ryzen 9 7900X | Asus ROG STRIX X670E-A | 32 GiB Corsair Vengeance DDR5 | Noctua NH-D15 | GeForce RTX 3060 Ti | Samsung SSD 980 Pro 1 TB + 2 TB WD Black 7200 RPM | LG 27" UltraGear 27GP850 | Fractal Design Define R4 | Corsair RM1000x | Varmilo VEA88 Moonlight V2 (Cherry MX Brown) | Mionix Naos Pro

🎧 Sennheiser HD 650 | Topping E30 II DAC | Topping L30 II AMP | 🎤 Shure SM58 | MXL 770 | MOTU M4

Permalänk
Medlem

...

Hmm, jag har ett nytt nätagg påväg.. beställde idag !
Xilence 480W 12cm Fan REDWING ATX12V V2.0 undra om jag kan klocka när jag får det.. btw om du vill veta tempsen på min cpu så ligger dem på 29-30 idle och 36-40 load, så jag borde kunna klocka 250x9 FSB, nu ligger den på 200x9 :/

Btw vet du om amd 3200+ Newcastle, stepping 0, model C är klockvänlig?? eller är det en sådan budget prolle >_<

Men först behöver jag ett bios.. synd att HP inte har ett val, antingen noncomersiellt eller HP's egna bios.. dem skulle få mer kunder om dem hade det så :/

Men sen var man ju noob för 4 år sedan och hade operativsystemet som bedömnings system, att en dator med win xp var jättebra osv.. kunde fått en 3gånger så bra burk jag har nu för 8900 som min kostade då >_<

Permalänk

hur går man till väga i bios

jag undrade en grej när man vill uppdatera bios måste man göra det med in diskett enhet

mvh micke

Visa signatur

[spoiler][/spoiler]CPU: Intel i5 3570K 3.4GHz 6Mb fyrkärnig Ivy bridge,Chipset: Intel Z68, Gigabyte moderkort
Minne: 8192MB DDR3 DualChannel,Hårddisk: 1TB 7200rpm SATA3 6GB/s 32MB cache. SSD 120gb
Grafik: Nvidia GTX670 2GB PCI-E DX11.Låda: ATX kvalitetschassi med dämpmatta
Kylning: Välkylt perforerat chassi med 4st 120mm och 1st 200mm fläktar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av micke1983
jag undrade en grej när man vill uppdatera bios måste man göra det med in diskett enhet

mvh micke

Finns massa olika sätt att göra det, Beror på vad ditt moderkort stödjer

Visa signatur

q9550 @ 3.75Ghz, 4870x2, 4gb 8500 dominator, Asus maximus formula II, Antec p182

Permalänk

ok inte för att jag e så jäkla haj på det men hur vet jag vad datorn stödjer eftersom jag inte har en diskettenhet

har denna skiten
http://www.asrock.com/mb/overview.asp?Model=K7S41GX&s=462

hmm har tittat runt nu men jag har tydligen den nyaste bios et jag kan ha på detta moderkort har 2.80 men det är ju 2 år gammal. men det finns inge mer uppdateringer på sidan

Visa signatur

[spoiler][/spoiler]CPU: Intel i5 3570K 3.4GHz 6Mb fyrkärnig Ivy bridge,Chipset: Intel Z68, Gigabyte moderkort
Minne: 8192MB DDR3 DualChannel,Hårddisk: 1TB 7200rpm SATA3 6GB/s 32MB cache. SSD 120gb
Grafik: Nvidia GTX670 2GB PCI-E DX11.Låda: ATX kvalitetschassi med dämpmatta
Kylning: Välkylt perforerat chassi med 4st 120mm och 1st 200mm fläktar.