Ominstallation av XP misslyckad. (Hållit på ett tag nu)

Permalänk
Medlem

Ominstallation av XP misslyckad. (Hållit på ett tag nu)

Hej!

Det hela började så här (Tagit från min andra tråd i *nid delen):

Citat:

Hej!

Idag så installerade jag om Ubuntu på min dator, hade redan WinXP. Hårddisken jag installerade på var partitionerad enligt följande:

40GB WinXP (NTFS)
20GB Ubuntu (ext3)
140GB lagring (NTFS)

Jag valade den partitionen som jag hade Ubutnu på sedan tidigare, jag installerade och allt verkade gå bra. Men sedan när jag kom in på GRUB bootsektionen så får jag följande om jag väljer:

ubuntu. "Error 22: NO such partition"

winxp. "Error 12: Invalid device requested"

Jag har testat att installera om ubuntu yttligare en gång, utan framgång dock. Jag har även bootat med winxp-skivan och försökt reparera med kommadorna "FIXMBR" och "FIXBOOT C:", detta också utan vidare framgång. Då tänkte jag att jag lika gärna kunde formatera om WinXp partitionen. Men det kan jag inte heller göra, då jag får upp att min HDD på 500gb innerhåller bootsektionen eller dyl (kommer inte riktigt ihåg). Så du måste jag installera WinXP på den disken. Men den är dock full och jag vill inte formatera den.

Så vad i ska jag ta mig till, håller på att bryta ihop här borta. Har ni tips på vad jag kan göra?

Jag kopplade ur 500GB HDD så jag kunde installera WinXP. Jag reparerade de diskarna som satt i och allt var problemfritt. Men sedan kopplade jag i 500GB HDD och winxp startade som vanligt. då tänkte jag göra en ny ominstallation så jag visste att allt var bra med hårddiskarna. Men då fick jag samma probelm som förut. För att kunna installera på C: partitionen så var winxp tvungen att skriva till E: (500GB HDD). Det står ungefär så här: WinXP behöver skriva startfiler till E:, men partitionen är inte kompatibel med WinXP. Då tänkte jag jag testar att skriva ett nytt MBR vilken jag gjorde, dock utan framgång. Så vad ska jag göra nu? Jag vill absolut inte formatera min 500GB. Men ifall jag nu skulle göra det, skulle jag då kunna installera på WinXP då? eller är det något allvarligt fel på MBR ?

Snälla hjälp mig bärjar bli tokig

//MVH

EDIT:

När jag kör partition Magic så står det att E: (500GB HDD) är disk 1 och att C: (WinXP) är disk 2. Men i bios så står det att XP disken är som etta. Hur ändrar jag detta?

Visa signatur

Dalmas..

Permalänk

"När jag kör partition Magic så står det att E: (500GB HDD) är disk 1 och att C: (WinXP) är disk 2. Men i bios så står det att XP disken är som etta. Hur ändrar jag detta?"

Bioset går antagligen på kontroller kanalerna så om de är av samma standard byt plats på sladdarna bara, annars får du ställa om vilken typ av kontroller som ska vara först.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av datorsaker
"När jag kör partition Magic så står det att E: (500GB HDD) är disk 1 och att C: (WinXP) är disk 2. Men i bios så står det att XP disken är som etta. Hur ändrar jag detta?"

Bioset går antagligen på kontroller kanalerna så om de är av samma standard byt plats på sladdarna bara, annars får du ställa om vilken typ av kontroller som ska vara först.

Men ska inte bios läsa att C: sitter på SATA 1 och E: på SATA 2. Eller spelar det ingen roll på vilken SATA de sitter?

Visa signatur

Dalmas..

Permalänk

Vilken enhet de har bryr sig inte bioset om. Är det boot ordningen du menar så är det bara att ställa om, den inställningen ska vara uppenbar om du har award eller ami bios.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av datorsaker
Vilken enhet de har bryr sig inte bioset om.

Men Disk2 C: sitter i sata 1 uttaget på dator, borde den då inte bli hdd0,1 då? Och E: borde bli hdd2.0 ?

Visa signatur

Dalmas..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr_Cyber
Men Disk2 C: sitter i sata 1 uttaget på dator, borde den då inte bli hdd0,1 då? Och E: borde bli hdd2.0 ?

Jo den borde det men om den inte blir det så blir du illa tvungen att byta plats på sladdarna

Permalänk
Medlem

Finns det ingen fil man kan ändra detta, eller dyl?

Visa signatur

Dalmas..