Permalänk
Medlem

Celeron D 3.33 vs Pentium D 925 3.0

Som rubriken säger, vinner jag mycket att uppgradera från celeron till pentium D (Är till htpc så börja inte med core2 duo därför då måste jag uppgradera allt.) Hur stor är prestanda skillnaden???

Mvh Linus

Visa signatur

5800X3D - RTX 3080 - LANCOOL 2 MESH

Permalänk
Avstängd

[--I-------] så stor

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Medlem

Och hur stor är det? Lite diffust måste jag säga.

Visa signatur

5800X3D - RTX 3080 - LANCOOL 2 MESH

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Linus82
Och hur stor är det? Lite diffust måste jag säga.

Antaglingen menar han 2 staplar versus 7 staplar.

Mitt sätt att säga det är att den har 2 kärnor mot 1 kärna, redan där har processorn dubbla beräkningskraften, sen är det en Pentium processor där den brukar ha högre busshastighet och mera cache jämfört med Celeron. Detta har rätt stor inverkan på Netburst arkitekturen, dvs (Pentium4, PentiumEE, PentiumD, Celeron, förra generationens Xeon processorer).

Mitt tips är att köpa en AMD X2 3600+ istället. Den utpresterar en PentiumD enkelt och kostar ~580kr. Med dagens moderkort till AMD's X2 processorer som är SocketAM2 så är dom även kompatibla med kommande quadcore processorer från AMD (Phenom/K10), nästa generations monster. Moderkorten till AMD brukar vara bättre pris/prestanda/funktionalitet också.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem

Pentium är ju såklart den bättre av de två men jag tror Celeron klarar jobbet klanderfritt den också.

2good4you: Om han nu inte kan skaffa sig en C2D-prolle då han måste byta ut allt så lär han väl vara tvungen att göra detsamma om han ska byta till AMD? Antagligen har han Intel-socket på sitt mobo, så en AMD är nog inget alternativ för hans del, sedan så har man ju ingen speciellt stor användning för en fyrkärnig processor i en HTPC.

Visa signatur

Spel/Multimediaburk: Antec P182b | Gigabyte EX58-UD5 | Core i7 920 | 3x1GB Kingston HyperX 1600mhz | Asus 9600GT Silent | 3x500gb Spinpoint | Corsair VX450 | XP Pro x86 | iPhone 3GS 16gb

Permalänk
Hedersmedlem

pentium är bättre än celeron. Garanterat vid samma frekvens. sen e de bara klocka den till 3.33 men sen beror de på va man vill pröjsa.

Visa signatur

Samlingstråd om SSD/HDD | PC:amd ryzen 9 5900x, 64gb, nvme SSDs | Silverstone ft03 svart | Seasonic x460FL Server:Intel, 8GB, 20+TB,Ubuntu | Kamera:Canon 5d mk4 oj vad gammal länk MySpace

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FullOner
Pentium är ju såklart den bättre av de två men jag tror Celeron klarar jobbet klanderfritt den också.

2good4you: Om han nu inte kan skaffa sig en C2D-prolle då han måste byta ut allt så lär han väl vara tvungen att göra detsamma om han ska byta till AMD? Antagligen har han Intel-socket på sitt mobo, så en AMD är nog inget alternativ för hans del, sedan så har man ju ingen speciellt stor användning för en fyrkärnig processor i en HTPC.

Exakt, inge amd för mig. Och celeronen har problem med 720p och hög bitrate och hackar till då och då när jag kör subs.

Visa signatur

5800X3D - RTX 3080 - LANCOOL 2 MESH

Permalänk
Hedersmedlem

använd MPC (media player clasic) som spelare för H264.

Visa signatur

Samlingstråd om SSD/HDD | PC:amd ryzen 9 5900x, 64gb, nvme SSDs | Silverstone ft03 svart | Seasonic x460FL Server:Intel, 8GB, 20+TB,Ubuntu | Kamera:Canon 5d mk4 oj vad gammal länk MySpace

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CrAcKman
använd MPC (media player clasic) som spelare för H264.

Och coreavc oc haali, givetvis

Visa signatur

5800X3D - RTX 3080 - LANCOOL 2 MESH

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FullOner
2good4you: Om han nu inte kan skaffa sig en C2D-prolle då han måste byta ut allt så lär han väl vara tvungen att göra detsamma om han ska byta till AMD? Antagligen har han Intel-socket på sitt mobo, så en AMD är nog inget alternativ för hans del, sedan så har man ju ingen speciellt stor användning för en fyrkärnig processor i en HTPC.

Missade det

Linus82: Köp dig en PentiumD och klocka rejält. En 925 borde göra 4GHz och även mer med rätt kylning.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2good4you
Missade det

Linus82: Köp dig en PentiumD och klocka rejält. En 925 borde göra 4GHz och även mer med rätt kylning.

Låter skitfint, då blir det så, får den billigt och bra, annars hade det blivit nytt mobo och en core2duo, men jag använder bara som sagt den till 720p filmer och musik. Andra datorn jag har är en core2duo 6600 men det är atx och spel dator, där den andra är M-Atx och går fint in i mitt antec fusion

Visa signatur

5800X3D - RTX 3080 - LANCOOL 2 MESH