Kommer inte åt WinXp eller Ubuntu (panik ångest)

Permalänk
Medlem

Kommer inte åt WinXp eller Ubuntu (panik ångest)

Hej!

Idag så installerade jag om Ubuntu på min dator, hade redan WinXP. Hårddisken jag installerade på var partitionerad enligt följande:

40GB WinXP (NTFS)
20GB Ubuntu (ext3)
140GB lagring (NTFS)

Jag valade den partitionen som jag hade Ubutnu på sedan tidigare, jag installerade och allt verkade gå bra. Men sedan när jag kom in på GRUB bootsektionen så får jag följande om jag väljer:

ubuntu. "Error 22: NO such partition"

winxp. "Error 12: Invalid device requested"

Jag har testat att installera om ubuntu yttligare en gång, utan framgång dock. Jag har även bootat med winxp-skivan och försökt reparera med kommadorna "FIXMBR" och "FIXBOOT C:", detta också utan vidare framgång. Då tänkte jag att jag lika gärna kunde formatera om WinXp partitionen. Men det kan jag inte heller göra, då jag får upp att min HDD på 500gb innerhåller bootsektionen eller dyl (kommer inte riktigt ihåg). Så du måste jag installera WinXP på den disken. Men den är dock full och jag vill inte formatera den.

Så vad i ska jag ta mig till, håller på att bryta ihop här borta. Har ni tips på vad jag kan göra?

Visa signatur

Dalmas..

Permalänk
Medlem

testa boota upp med Ubuntu live-cd'n och följ denna
Du måste sedan skriva in Windows partionen i menu.lst... men det är bara att kolla på exemplet i filen och sedan skriva in säkvägen...

Permalänk
Medlem

tyvärr så fick jag det inte att fungera. Just nu så har jag kopplat ut hårddisken på 500gb. Så jag iaf kan installera winxp på den andra disken

Visa signatur

Dalmas..

Permalänk
Permalänk
Medlem
Visa signatur

Dalmas..