Permalänk
Medlem

Vad ska jag göra?

Hej.

Jag har ett problem.
Jag har fått nått knas på grafikkortet så att det inte flyter på trots att jag ställer ned grafiken när jag kör mer krävande spel. Tex Rainbow six Vegas och FEAR är nästan ospelbara. Jag vet att felet beror på grafikkortet pga av att jag har en kompis som har ett likadant grafikkort och det flöt på mycket bättre med det i min dator. Så jag misstänker att det är något som inte riktigt fungerar som det ska i mitt grafikkort.
Nu till frågan:

Jag har tänkt att vänta till att uppgradera nästa år för då kommer det finnas bättre chipset och processorer ute. Jag tänker då allra främst på de riktiga quadcore och ddr3 som kommer att finnas.

Om jag köper ett annat grafikkort typ 1950xt som är det kraftfullaste till agp kommer min cpu begränsa mitt nya grafikkort så pass att jag kommer få sämre prestanda eller kommer jag hotta upp mitt system avsevärt så att jag kan kräma på en massa detaljer med bra flyt i ett spel? Eller är jag jag tvungen att uppgradera hela skiten?
Jag har inte dessa pengar utan tvingas då till avbetalning vilket inte är så himla kul.

Kollade även om att eventuellt byta till ennan plattform med moderkorten som har både DDR1 och DDR2 och köra vidare med min cpu och byta den vid behov men det var ASRock som hade detta och jag är väldigt skeptisk till deras moderkort. En polare till mig har haft det kortet och han har bara haft strul med det.

Förlåt för min långa essä. Men jag har verkligen huvudbry om problemet. Det är en jäkla skillnad att lägga ut 1900 kr och över 10000 kr. Men 2000 kr som inte kommer lösa mina problem är också ett steg i fel riktning.

Min config:
Corsair 620 w
Abit AV8 3-d eye
2 GB Corsair Pro PC3200
AMD 3700+ San Diego (2500 Mhz)
Geforce 6800 Ultra

Är det någon som har ett bättre agp system som kan köra allt och har bra flyt?

Hjälp mig snälla med mitt huvvudbry. Har ni någon bra länk angående lite sämre singelcore processorer och med typ x1950xt i test så länka på.

Är tacksam för all hjälp och synpunkter.

MVH
Håkan

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk

här finns de en hel del tester om graffikort och processorer

http://www.tomshardware.se/grafikkort/interaktiv_jamforelse/i...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av stor_stenen
här finns de en hel del tester om graffikort och processorer

http://www.tomshardware.se/grafikkort/interaktiv_jamforelse/i...

Jo men deras interaktiva grafikkortsjämförelse säger inget om vilken config de har kört till varje grafikkort?

Hittade att nyare grafikkort inte begränsas så mycket av cpun om de håller någorlunda nyare klass. Men ändå så är ju en Core 2 duo mkt mer kraftfullare men jag undrar hur stor skillnaden där kommer vara?
Jag blir snart tokig. Mer velig än galning från Beckis snart!

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.