Permalänk
Medlem

Linksys Wireless-G WRT54G

https://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=LSWRT5...

Kan någon säga mej om denna router har en (iallafall specad) throughput wan-lan på 100mbit (tråd till tråd så att säga)?
I övrigt verkar denna router vara utmärkt, av de omdömmen jag läst verkar den vara stabil och inte behöva bootas om titt som tätt samt att kunna byta firmwaren till 3e parts mjukvara verkar positivt.

Visa signatur

- In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move
- The Guide is definitive. Reality is frequently inaccurate.
Douglas Adams

Permalänk

ja den har 100 mbit i lanet. men 54 i trådlöst.

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Åhh, tack så hemskt mycket för den länken. Jag har letat som bara den efter en sida som recenserar routrar. Jag fattade iofs inte hälften av vad de testade men det verkar ju som om Linux-varianten är bättre än VxWorks-varianten men det verkar vara marginellt. Jag letar vidare på siten för att se om jag kan hitta en bättre router som klarar av att köra torrents utan att få skrämmande låga throughputs.

Visa signatur

- In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move
- The Guide is definitive. Reality is frequently inaccurate.
Douglas Adams

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Det får bli en Linksys WRT54GL, efter att ha läst en hel uppsjö med reviews kom jag till slutsatsen att det är få andra länder som har så utbyggt bredband som vi svenskar har och många utländska tester är helt enkelt inte anpassade för våra förhållanden så jag gick på vad en någon skrev i användarkomentarerna på komplett.

"Droppade anslutningar, dålig prestanda, dålig säkerhet, dålig QoS, besvärlig GUI, krascher vid hög load (torrents mm), frekventa omstarter, dålig räckvidd, instabilitet, anslutningsproblem, inga nya firmware, konstant underhåll...

Ahh… Endast ett avlägset minne. Därför sådana problem EXISTERAR inte på denna något fula men underbara guldklimp."

Visa signatur

- In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move
- The Guide is definitive. Reality is frequently inaccurate.
Douglas Adams

Permalänk
Medlem

Att säga att dessa problem inte existerar på en WRT54GL är faktiskt att ljuga.
Finns många som haft problem med serien...

Men så långt som både officiell och 3e parts firmware har kommit så är det så gott som minimalt nu iaf.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Klart det alltid finns problem men detta verkar vara en av de bättre routrarna i konsumentklassen iallafall. Jag hoppas mest att den inte tappar uppkopplingen två gånger om dagen och att den pallar hyfsade hastigheter.

Visa signatur

- In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move
- The Guide is definitive. Reality is frequently inaccurate.
Douglas Adams

Permalänk
Medlem

Har själv en WRT54GL och den fungerar alldeles utmärkt för mig utan några problem.

Det är dock som så mycket annat inte en "torrent router"

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Nån som har nå tips på vad man ska göra om man bara kommer upp i 800 KB/sec nedström när jag tankar? Innan när jag körde med en D-link router samt XP kunde jag nästan komma upp i 24 MBit. Och nu använder jag WRT54GL samt Vista Buisness. Flashade om routern till Tomato 1.07 samt har öppnat upp portar för utorrent. Men oavsätt om det är ftp-nerladdning eller torrent så vill det inte överstiga 800 kb ner.

Permalänk
Medlem

Märkligt fel, min funkar prima och har inte tappat uppkopplingen på flera veckor trots konstant torrentverksamhet. Jag antar att du testat att koppla förbi routern och bara använt modemet/kabel?

Visa signatur

- In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move
- The Guide is definitive. Reality is frequently inaccurate.
Douglas Adams

Permalänk
Medlem

Nja, de va riktigt länge sen jag testade det. Vad använder du för firmware?

Permalänk
Medlem

Samma som du, Tomato 1.07.

Visa signatur

- In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move
- The Guide is definitive. Reality is frequently inaccurate.
Douglas Adams

Permalänk
Medlem

Okej.. Kom å tänka på att det kanske är Digital-tv som käkar bandbredd.. Jag har bytt till det gamla modemet och ska testa nu med digital-boxen på samt av.

Permalänk
Medlem

Det är ju värt att testa fast om din hastighet alltid är mindre än just 800k/s så verkar det ju vara ett mjukvaruproblem.

Visa signatur

- In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move
- The Guide is definitive. Reality is frequently inaccurate.
Douglas Adams

Permalänk
Medlem

Har testat med gamla uppsättningen med d-link routern samt modemet och slutsatsen är: Jag har bara 800kb ner nu. Från maxad 24Mbit =/. Himla skumt... Ska testa i Xp också, kanske är Vista som spökar..

Permalänk
Medlem

Wow, 800 kbit ner är ju inte ens i närheten av vad man borde kunna förvänta sig av ett 24mbit abonemang. Det är så lågt att man borde kunna kräva bättring, minst sagt.

Visa signatur

- In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move
- The Guide is definitive. Reality is frequently inaccurate.
Douglas Adams

Permalänk
Medlem

Jo, minst sagt tråkigt =/. Får hoppas att det stiger inom några dagar då.

Edit: Wheey, nu börjar jag få upp lite fart igen ^^
1.1MB/sec just nu.. Gött ^^

Kör WRT54GL med Tomato igen, samt Vista.