Permalänk
Medlem

Min Macbook är död

Som topic antyder så fick min Macbook alldeles nyss för sig att sluta fungera.

Det hela började med att skärmen började flimra lite för att sedan börja visa konstiga tecken samtidigt som den började tona ner skärmen i etapper tills det blev helt svart. Det går att försöka starta datorn med lite varierande resultat. Oftast står disken bara och tuggar. Ibland kan det låta som vid en normal uppstart men jag får ändå ingen bild på skärmen.

Har även försökt med att resetta nvram vilket hjälpt en gång tidigare när datorn inte ville starta men denna gång gjorde det ingen skillnad.

Nån som har något annat tips på vad man kan pröva eller är det bara att lämna den på service?

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem

Kan inte så mkt om mac, men återställningsskivor kanske? Service är väl det enklaste.

Visa signatur

IBM R40

Permalänk

koppla in en extern skärm och formentera om?

Visa signatur

|-Dell xps m1710 17", core 2 duo 2,16 ghz, 2048 MB 667MHz, 160 GB 5400 rpm, 512MB nVidia GeForce 7950 GTX-||-Asus eee-| |-Sony Ericsson C902, 5mpx -||-Ipod Nano 4GB-|

Permalänk
Medlem

Eller ring supporten skicka in få den lagad?

Visa signatur

Fractal Design Ridge | Ryzen 5 5600X | Asus STRIX B550-I | Asus RTX 3060 Ti Dual | Corsair 16GB 3000MHz | Crucial P1 1TB Nvme | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

, Jag skulle först testa med extern skärm, fungerar det borde det ju vara problem med laptop skärmen, -> Support

Fungerar det inte med en extern skärm är det antagligen fel nån annan stans.
-> Prova att formatera om, men om samma problem uppstår på skärmen/skärmarna -> Support

Dock är oftast support en bra första åtgärd.

Visa signatur

What happens in Vegas, stays in Vegas
**reserverar mig för grammatikfel**
/ Znote 3415W - 2,2ghz 7500 - 8600m gt 512mb - 2gb ddr2 - 7200rpm 100gb - XP /

Permalänk
Medlem

Har ingen möjlighet att testa med extern skärm då jag ej har adaptern som behövs.

Formatering lär inte vara aktuellt. Att man inte har någon bild alls tyder knappast på mjukvarufel.

Om ingen har något tips i stil med att resetta nvram så är det bara service som gäller.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk

Har du uppdaterat systemet eller något nyligen? Det som hände initialt låter som en kernel panic, men det brukar ge med sig efter en omstart. Har du testat att starta från installationsskivorna?

Permalänk

Börja med att ta ur batteriet. Låt det ligga i 10 minuter. I med det igen och i med elsladden.
In med installationsskivan. Starta och håll ner C. Kör de olika verktygsprogrammen. Kolla så disken är ok.

Funkar det?

Permalänk
Medlem

Har inte gjort någon uppdatering av systemet nyligen.

Jag testade med att ta ur batteriet direkt när felet uppstod men det hjälper tyvärr ej. Testade nu också att försöka starta från installationsskivan men det slutar endast med att skivan nu är fast i datorn...

Med tanke på hur datorn låter när man försöker starta och hur den lät när jag körde i skivan så låter det som att det är något större fel så det får bli en service på den. Men jag tackar ändå för tipsen.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk

Om du vill ha ut skivan håll inne eject knappen när du startar upp den. Var i landet bor du?