Permalänk
Medlem

Dielectric grease??

Ska precis till att montera en Vapochill Lightspeed på min E6600.
När det gäller att förebygga kondens får man rådet i de flesta forum, typ Xtremesystems och Hardforum, att använda dielectric grease på pinnarna i sockeln för att förhindra att de rostar.

Problemet är bara att få tag på dielectric grease här i Sverige. Ingen jag har frågat verkar veta riktigt vad det är.

Nån som vet vad det är och kan rekommendera liknande produkt?

Visa signatur

ASUS Rampage V Extreme, Intel Core i7-6900K, Corsair Vengeance 4x8GB 3200C17, Corsair 1000HX, ASUS RTX3080Ti STRIX OC, WD SN850 2TB SSD, Intel 730 256GB SSD x2 RAID-0

Permalänk

De är lite kul de där igentligen med märkesprylar som ska användas för att ge bästa skydd, men istället för electric grease kan du lika gärna köra vaselin (10:-). Svårare än så behöver de inte bli mer mer än att man använder neoprene som isolering.

Själv aldrig prövat på kompressorkylt men vill bra gärna börja köra de såsmåningom. Däremot peltier är testat och likaså där är vaselin aldeles utmärkt. Får nöja sig med vattenkylt ihop med (förmodligen cold-bugande cpu) =(.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

Tack, ja misstänkte att vaselin borde funka men var inte helt säker om det var ickeledande.

Tänkte försöka montera ihop grejerna på jobbet ikväll om det är lugnt...

Testade själv med luftkyld peltier på en P3-550E för ett par år sen och det funkade skapligt men då hade jag struntat i att täta pinnarna till CPUn.

Visa signatur

ASUS Rampage V Extreme, Intel Core i7-6900K, Corsair Vengeance 4x8GB 3200C17, Corsair 1000HX, ASUS RTX3080Ti STRIX OC, WD SN850 2TB SSD, Intel 730 256GB SSD x2 RAID-0

Permalänk

Aha! Så de gick som de gick med andra ord. Med tanke på att du kör helt OK minnen så bör du nog kunna få upp prollen till minst 4200. Dock svårt att säga hur DS3an presterar med kompressorkylning, då man för de mesta sett ASUS brädor. Nu är väl inte heller lightspeed nån värsting men den bör nog kunna sätta sprätt rätt bra i alla fall.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

Jag sitter i samma tankar jag också när det gäller isolering allmänt.
har en mach2 som ska fixas lite.

Jag letar en svenska eller en eu sida där man beställa saker från.
Har ju classe och kjell här i stan, det kanske räcker med dessa ställen.

Man vill ju ha riktigta grejer så man inte inleder med att paja riggen.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av coolerfreak
De är lite kul de där igentligen med märkesprylar som ska användas för att ge bästa skydd, men istället för electric grease kan du lika gärna köra vaselin (10:-). Svårare än så behöver de inte bli mer mer än att man använder neoprene som isolering.

Själv aldrig prövat på kompressorkylt men vill bra gärna börja köra de såsmåningom. Däremot peltier är testat och likaså där är vaselin aldeles utmärkt. Får nöja sig med vattenkylt ihop med (förmodligen cold-bugande cpu) =(.

Dielectric grease är ju inte ett märke eller en märkes pryl, det är en generell term för icke elektriskt ledande fett.

Det produceras av massor av olika tillverkare under olika namn (würth, permatex, 3M osv).

Permalänk

Självklart produceras de i olika ändamål.. men generellt sett så ser jag de mer eller mindre som de dyrare märkesalternativet om man vill ha rejäla saker. Funderade tidigare om ja skulle lägga till dess betydelse elektriskt fett eller inte men men. FAN! Ja vill också köra kompressorkylt

Blade80: Söker du heta tips direkt bör du vända dig till techsweden där grymt många kan väldigt mycket om just kompressorkylning.

Ja tänker nog inte lägga ut 6000:- för en komplett Mach 2:a i alla fall, så de får nog bli en begagnad såsmåningom. Får se vad de blir helt enkelt. Allt hänger på jobb-anställning till sommarn, sen kan man välja och vraka

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

Som sagt tidigare så fungerar vanliga Vaseline bra, ett tips är att värma den lite innan applicering så är det mycket enkel att jobba med..

Permalänk
Medlem

Fick installerat Vapo:n häromdan och har tillbringat tiden sen dess med att hitta maxfart på CPUn...

Tyvärr verkar det inte vara nån vidare E6600 jag köpt... Max stabilt med Orthos blend är 3888MHz (432x9) med 1.6V
Inte nån grym skillnad från luftkylning som var 3440MHz med 1.5V...

Hade hoppats på att komma över 4GHz men det enda jag lyckades med var att ta en screenshot i 4014MHz. Mer belastning än så på CPUn så crashade den direkt...

Har problem med kallstarter också...
Med luftkylning så kunde jag kallstarta i 430x8=3440 utan problem men nu kan den bara kallstarta i 410x9=3690 och sen får jag använda SoftFSB upp till 432x9=3888 när jag väl är inne i Windows.
Men det går att reboota den utan problem i den hastigheten... Skumt...

Visa signatur

ASUS Rampage V Extreme, Intel Core i7-6900K, Corsair Vengeance 4x8GB 3200C17, Corsair 1000HX, ASUS RTX3080Ti STRIX OC, WD SN850 2TB SSD, Intel 730 256GB SSD x2 RAID-0

Permalänk

Jag beställde dielektriskt fett från Elfa när jag höll på med kompressorkylning. Silikonpasta tror jag är ett annat ord för det inom fackhandeln.

Jag var rätt nojig när jag installerade mitt system, så det blev blankt nagellack på moderkortets fram och baksida nån decimeter runt sockeln, och ovanpå det neopren. Det krävs inte mycket kondens för att saker ska gå åt skogen.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ROG STRIX X470-I | RTX 2070 8GB | Vengeance LPX 3600 16gb | Corsair Force MP600 | Corsair SF450 | Dragonfly black