En fråga om dx10 (hittade ingen tråd :P)

Permalänk
Medlem

En fråga om dx10 (hittade ingen tråd :P)

Hejsan =]

Jag vet att det finns en rad olika trådar om dx10 men jag kunde inte hitta någon om min fråga.

Vad är den största skillnaden som göra att dx10 stödjer och är bättre är tex pci-express korten?

Och så undrade om APIn har något med dx10 att göra?

Skicka gärna nån tråd om det redan finns.

Jag vet redan att dx10 är en program/drivrutin men jag kallar kortet för det : P

Tacksam för alla svar

Visa signatur

Citera så får du svar :)

Permalänk
Medlem

Google.com är din vän

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk

DX10 stödjer och är bättre än PCI.express korten? Huh? Dirext x är något som korten via PCI.express bla. utnyttjar. Här får du en länk som du kan läsa:

http://sv.wikipedia.org/wiki/DirectX

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Re: En fråga om dx10 (hittade ingen tråd :P)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Laars
Hejsan =]

Jag vet att det finns en rad olika trådar om dx10 men jag kunde inte hitta någon om min fråga.

Vad är den största skillnaden som göra att dx10 stödjer och är bättre är tex pci-express korten?

Och så undrade om APIn har något med dx10 att göra?

Skicka gärna nån tråd om det redan finns.

Jag vet redan att dx10 är en program/drivrutin men jag kallar kortet för det : P

Tacksam för alla svar

*Det är ganska svårt att svara på dina frågor.

*Här låter det som DX10 är någon slags buss vilket det inte är. DX10 fungerar på alla kort som stöder det oavsett buss, AGP PCIe...

*DX10 är väll själva APIn.

*länk i ovanstående post.

*Du kallar grafikkorten för DX10?

Permalänk
Medlem

För att göra det kort och konsist: DirextX är ett API, ett "språk". Du har spelets grafik på hårddisken och grafikkortet, men vem kommunicerar mellan dem? Jo, DirectX. Ett annat API är tex OpenGL. DirextX10 är helt enkelt ett nyare och bättre "språk".

Blev lite barn-nivå, hoppas du fattar.

Visa signatur

i710700K|32GB|3070 Gaming OC |Essence STX-II|Denon AH-D2000|Asus VG279QM|

Permalänk
Medlem

kan man ha Dx9 och 10 samtidigt?

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Potatismoset
kan man ha Dx9 och 10 samtidigt?

Grafikkort som stödjer DX10 stödjer självklart DX9 också, annars kunde man ju för sjutton inte spela DX9 spel med ett 8800GTS eller hur ?!

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem

Re: En fråga om dx10 (hittade ingen tråd :P)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Laars
Hejsan =]

Jag vet att det finns en rad olika trådar om dx10 men jag kunde inte hitta någon om min fråga.

Vad är den största skillnaden som göra att dx10 stödjer och är bättre är tex pci-express korten?

Och så undrade om APIn har något med dx10 att göra?

Skicka gärna nån tråd om det redan finns.

Jag vet redan att dx10 är en program/drivrutin men jag kallar kortet för det : P

Tacksam för alla svar

1. PCI-E Är ett grändsnitt för grafikkort och en buss som kortet använde för att komenusera med dator i övrigt.

2. Direct X är en samling av olika API. Där direct3D är den intressantaste när det gäller grafikkort. Altså direct3D är ett API som är en del av DirectX.

3. Anledningen till att man kallar olika kort för dx10 och en del för dx9 är för att korten är baserade på olika typer av teknik. I DirectX 10 så intoduseras nya sätt att beräkna shaders och en hel del andra saker. För att det ska fungera så måste hårdvaran vara designad att klara av dessa uppgraderingar och därför däger man att kortet är directX10 kopatibelt.

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd rensad från 11offtopic inlägg*
Håll er till ämnet och skippa offtopic inläggen, fortsätter ni spamma sönder tråden så kan ni räkna med varning/avstängning.

A.N'doja, slappyjoe, DiAMONDBACK, sanazin, apamedvapen, Rouge of Darkness,
Gambit_2K jag föreslår att ni läser igenom: §1 och §3.
Jag är medveten om den som rapporterade tråden, men det finns ingen anledning att skriva offtopic i tråden som inte hjälper trådskaparen.