Permalänk
Medlem

4200+ X2 kraschar redan vid 2.4!

Jahopp är ny när det gäller cpu-klockning.
Har provat att öka "cpu bus req" från 200 till 210, och det verkar stabilt även om det inte ger någon direkt prestandaökning.
Men när jag ökar till 220 så kraschar datorn efter nån minuts spelande och efter det kommer man inte förbi välkomstskärmen.
Har inte fifflat med Volten och HT multiplier står på 800.
Använder originalkylning, men processorn kan väl inte bli speciellt varm om man bara kör den i 2.4?
kanske nått som jag glömt? Tacksam för all hjälp.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

Ställt ner minnena eller låter du de följa med upp i frekvens?

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Va?

En AMD 2400+ X2???? Finns sånna?

Visa signatur

CM Storm Sniper Black Edition - Corsair HX 750W - RESERATOR 1 - ASUS P8P67 PRO - Intel® Core™ i7-2600K@4,5GHz - G.Skill Rippjaws PC12800 8Gb - INTEL X-25m 80Gb - Corsair SSD Force Series™ GT 120GB - ASUS GeForce GTX 560Ti@980MHz

Permalänk
Medlem

Oj då hjärnsläpp, menade naturligtvis 4200+ X2

Och Nej jag har inte gjort nått med minnena, trodde att jag skulle komma undan med att bara ändra på cpu bus grejen.
Kan det vara så att jag har ett mobo som är värdelöst för överklockning?

Edit: http://img95.imageshack.us/img95/6433/02052007119ly3.jpg här är en bild på mitt BIOS, det enda som jag ändrat är fsb freq, resten är som det alltid har varit.
Ni får gärna kommentera på vad ni tycker att jag ska ändra

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Vila i frid

Prova att söka på "Athlon Overclock Guide" så får du tusentals hits på steg-för-steg guider. Att ha något på AUTO när man klockar betyder bara problem och att man är ute i busken och cyklar. Det tar tid att klocka från scratch - om du vill ta det den grundliga vägen och inte förlita sig på turen

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte hur ditt BIOS/Moderkort funkar men problemet för dig är med största sannolikhet att minnena inte pallar med. Du måste med andra ord använda "dividers" som t.ex. sätter minnenas hastighet till 5/6 av CPUns hastighet vad gäller systembuss (dvs. det du ökar från 200 till 220).

Kör du i DDR333 körs minnena i 5/6 * 220 = 183.333... Dvs. lägre än original. Drar du däremot upp till 240 "FSB" så kan du få exakt 200 på minnena. Kör sedan 9x/9.5x i multipel eller liknande på CPU så du inte ökar för mkt i hastighet.

Sedan när CPUn blir ostabil (dvs. inte minnena som nu troligen är fallet) kan du öka spänningen (enhet Volt) till CPUn succesiv. Vet inte vad som är "säkert/"max" för din CPU men håll på teperaturen så borde det vara lugnt. (Minns inte vad en "bra" temp är, var ett tag sedan jag gjorde det själv. Troligen inte över 50 C.)

Hoppas det hjälpte lite...

(Har ingen aning om multiplar osv. på dessa CPUer, hoppas det går ändå.)

Visa signatur

Stek mer! - Flingor - Schampo
Överklockning är är lika överskattat som din dator är överklockad.

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen, får ta och testa runt lite i eftermiddag och se om jag hittar någon stabil klockning.

Edit: http://img246.imageshack.us/img246/2641/03052007120ig2.jpg Antar att det här är minnesinställningarna, har dock inte så jäkla bra koll på vad det är jag ska ändra.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

cpu'n är ofta klockningsbar PGA olika faktorer så som kylning med mera...grejjen är att allt annat i datorn inte klarar av att klockas mkt alls.

det du vill göra är att spärra eller dra ned det andra så att det kommer så nära sina normala nivåer när du överklockat processorn som möjligt.

lås pci-e bussen på 100mhz, minnes timings behöver du inte börja med att fiffla med sätt istället en divider på minnet tex så att det kör i 3/4 delar av FSB bussen. sen skall HTT bussen sättas på 3x borde bli bra för dig 4 kan du oxå ha om du skall ha max 250fsb.
sen kan man fiffla med multipern på cpu'n så man får tex minnena dit man vill ha dom.

men du bör läsa på lite om AMD överklockning finns MASSOR av info!

glöm inte att hålla koll på värmen när du börjar höjja volten på cpu'n.

hur jag kör min dator:
FSB: 280
cpu: 2800mhz (multipern är då 10)
minne: har jag satt en divider på 3/4 så det ligger vid ca 243mhz har jag för mig(kör ddr1 du har ddr2, principen är den samma prekvensen annorlunda, observera oxå att mitt minne är ett överkloknings minne som klarar ca 250mhz fsb som max).
PCI-e låst på 100mhz
volt 1.37

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Jo jag har läst runt lite, men det verkar som om dom flesta med min cpu bara behöver höja FSB för att få en stabil liten överklockning.
Men nu vet jag ju lite mer så det är väl bara att börja exprementera.
Tack för all hjälp.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG