Permalänk
Medlem

Vill ha ny proccessor, socket 478.

Hej.

Jag har en kass dator med en kass proccessor osv. kass helt enkelt. Jag tänkte köpa nån billig ny proccessor, men jag kan inte så mycket om sådant.

Så, ni proccessorproffs får lära mig lite.

Iallafall, just nu har jag en: Pentium 4, socket 478, 2 GHz.

Och, jag hittade nån celeron D, 3,2ghz socket 478.

Min fråga är: Går det? Är det något att ha? Om det inte går, så berätta gärna vilken proccessor som funkar.

Ajuste, för den andra, jag bryr mig inte om skiten är skit, bara det är bättre än superskit. ^^

Update: Kom på en frråga till, vad är det för skillnad på Celeron D och typ, P4?

Permalänk
Medlem

Hur ska vi kunna berätta vilken processor som passar när du håller moderkortet hemligt.

Säkrast svar får du från moderkortstillverkarens hemsida.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Aha, okej. men min första fråga var om den funakde men den dära celeron D.

Men iallafall, jag kollade på moderkortet på en hemsida, och då stod det några proccessorer, typ likadan som jag har nu, men går det bara med dem?

iallafall, mitt moderkort är, eller heter, eller nått: Fujitsu-Siemens D1325.

Är det något annat på moderkortet man bör tänka på?

Permalänk
Medlem

Den processor du ska köpa ska ha FSB 400, och det är lite svårt för mig att avgöra om celeronprocessorn du hittat har det. Står det FSB 533 eller FSB 800 på någon eventuell processor du funderar på så fungerar inte de.

/Hans

Permalänk
Medlem

Okej, är det det enda jag behöver tänka på?

Vad är fsb egentligen?

Permalänk
Medlem

Jag är rakt ingen expert, men så vitt jag kan bedömma så bör din ev. nya processor uppfylla två kriterier: USB 400 och Socket 478

FSB står för front side bus och siffran (400, 533, 800 osv) är hur fort processorn kan prata med resten av världen ungefär. Första generationen pentium 4 hade FSB 400, och även senare generationer av celeronvarianten.

Som ett råd tror jag jag kan rekommendera dig att spara pengarna till en ny dator - din dator är såpass gammal att den inte är värd att lägga särskilt mycket pengar på. Men kan du hitta en lite vassare processor för ett kanonpris så kanske... Men förvänta dig ingen större skillnad.

/Hans

/edit skrev socket 479 först men det är ju helt tokigt

Permalänk
Medlem

Ja jo, jag skulle gärna vilja ha en ny dator.

Fast jag orkar inte lägga så mycket pengar på det, även fast det tar upp det mesta i mitt liv.

Tack för hjälpen!