JME Data... sicket skräp...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MultiMan
All heder till dig olirc, som faktiskt försöker få bort skräpet från hyllorna, så att vi andra slipper bli lurade.

Ni andra som attackerar en konsument som faktiskt anstränger sig å konsumentens vägnar, borde skämmas. Jag trodde detta var ett konsumentforum och inte en samlingsplats för företagare att klappa varandra om ryggen och skratta åt alla kunder man lyckas lura.

Innan ni dömer mig i förväg också, så kommer jag från en företagarfamilj och ser detta från båda sidor.

Det är BRA att kunderna hävdar sin rätt och att företagarna får jobba lite för att få sin förtjänst. Precis som med facket kontra arbetsgivarna. En värld bestående av bara en part fungerar illa, det finns många exempel på detta.
Nu pratar jag om samhället i stort och inte några enstaka personers vinstintressen.

Jo men att köpa ultrabilliga saker och förvänta sig att de håller är ju bara onödigt. Köp nått vettigt (ja det blir dyrare) från början så ska man se att de håller lite längre.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Jaså Derox då kan man vända på det och säga "att sälja ultrabilligt skräp och sedan förvänta sig att konsumenter inte reklamerar skiten är ju bara onödigt" Sälj istället något lite dyrare som åtminstone håller i 6 mån som KKL stipulerar gällandes nya saker.

Permalänk

hmm... jag förstår att det är bra att försöka få bort dåliga varor från butikerna men jag tycker ändå gränsen går lite högre än 100 kr iom att tiden det tar för mig att reklamera varan kostar mig mer pengar i förlorad arbetsinkomst än det jag känar på att få ett par nya skor.
Jag tycker också att man får ha lite sunt förnuft när man köper saker och ting... skor är ju näst intill en förbrukningsvara och om dom kostar så pass lite kan man inte heller räkna med att dom ska hålla värst länge oavsett om lagen säger att om det... Sen beror det ju också på hur flitigt du använt skorna... har du tex jobbat i dom under 2 och en halv månad och dessutom använt dom på fritiden tycker jag att 6 månader är lite väl mycket begärt. Men om du nu inte använt skorna mer än till att kanske jogga någon runda 4 gånger i veckan tycker jag dom ska hålla längre.

Sen måsta jag hålla med nidas... inte bokstavligt talat men om jag säger såhär. Det finns inte allt för många skor för män som kostar 100 kr och om det finns i små butiker och man beger sig dit självmant och köper ett par skor för 100 kr så har man väl indå inte hjärta att gå tillbaka 2,5 månader efter till den stackars lilla fattiga säjlaren och få honom att plocka bort varan och inte få sälja dom skorna han har kvar ens. Ska man inte vara glad att det finns ställen där det finns skor som är så billiga istället för att fördärva för dom och sedan konstatera att alla är borta och det inte finns skor man kan köpa för 100 kr sen, vad ska man göra då? Då blir man ju tvingad till att köpa dyrare skor som man kanske inte ens kan betala för just då.
Tänk om han investerat en stor mängd pengar för att skorna verkar vara populära och många köper dom? tycker ni att det är rättvist då?
Det tycker inte jag i alla fall.

Har du däremot köpt dom på wedins skor vilket jag tvivlar på så tycker jag du gott o väl kan kräva lite mer från dom...

bara för att försäkra mig om att inte bli attackerad nu så tänker jag säga att jag inte är en egenföretagare eller jobbar som försäljare av något slag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mauricio_69
hmm... jag förstår att det är bra att försöka få bort dåliga varor från butikerna men jag tycker ändå gränsen går lite högre än 100 kr iom att tiden det tar för mig att reklamera varan kostar mig mer pengar i förlorad arbetsinkomst än det jag känar på att få ett par nya skor.
Jag tycker också att man får ha lite sunt förnuft när man köper saker och ting... skor är ju näst intill en förbrukningsvara och om dom kostar så pass lite kan man inte heller räkna med att dom ska hålla värst länge oavsett om lagen säger att om det... Sen beror det ju också på hur flitigt du använt skorna... har du tex jobbat i dom under 2 och en halv månad och dessutom använt dom på fritiden tycker jag att 6 månader är lite väl mycket begärt. Men om du nu inte använt skorna mer än till att kanske jogga någon runda 4 gånger i veckan tycker jag dom ska hålla längre.

Sen måsta jag hålla med nidas... inte bokstavligt talat men om jag säger såhär. Det finns inte allt för många skor för män som kostar 100 kr och om det finns i små butiker och man beger sig dit självmant och köper ett par skor för 100 kr så har man väl indå inte hjärta att gå tillbaka 2,5 månader efter till den stackars lilla fattiga säjlaren och få honom att plocka bort varan och inte få sälja dom skorna han har kvar ens. Ska man inte vara glad att det finns ställen där det finns skor som är så billiga istället för att fördärva för dom och sedan konstatera att alla är borta och det inte finns skor man kan köpa för 100 kr sen, vad ska man göra då? Då blir man ju tvingad till att köpa dyrare skor som man kanske inte ens kan betala för just då.
Tänk om han investerat en stor mängd pengar för att skorna verkar vara populära och många köper dom? tycker ni att det är rättvist då?
Det tycker inte jag i alla fall.

Har du däremot köpt dom på wedins skor vilket jag tvivlar på så tycker jag du gott o väl kan kräva lite mer från dom...

bara för att försäkra mig om att inte bli attackerad nu så tänker jag säga att jag inte är en egenföretagare eller jobbar som försäljare av något slag.

Säger så här: Skorna köptes på ICA Maxi I Södertälje som är en stor köplada och ICA är inte nån direkt småskutt ;).

Använde dom skorna till vardags att helt enkelt gå i och för det ska varan hålla oavsett vad priset ifrån början var.

Sen angående att du inte vill reklamera en vara för att du förlorar pengar pga detta så har du ju rätt att begära ersättning för förlorad arbetsinkomst mm men du ska ju naturligtvis hålla ner kostnaden för säljaren så mycket som möjligt så gör som jag gjorde en gång med en nyinköpt adventsljusstake som inte vill lysa som den ska. Jag ringde till affären och jag var så välkommen in men när dom hörde att jag ville ha ersättning för bensinkostnaden då det trotts allt skulle bli en resa å¨sammanlagt 4 mil i onödan så fick jag istället en ersättningsvara skickad med brödbilen till den lokala handlaren på orten som var med i samma kedja vilket jag bara tyckte var smidigt.

Har nu ett par tennisskor inköpta på Lidl från förra året som kanske användes två månader då. Har nu använnt dessa skor i en månad och dom ser ut som nya. Priset? 149:- så visst går det att göra hållbara skor bara man lägger på några kr så det som ska bort det är skiten som säljs och som inte uppfyller KKL paragraf gällandes hållbarhet.

Sunt förnuft? Visst men nu är det så att gällande lagstiftning ska fäljas även av säljare så då går jag efter det för inbilla dig inte att du får något gratis av säljare utöver det dom via lagstiftning är tvungna till! Tufft visst men då får säljana också skärpa sig och inte sälja vilken skit som helst men gör dom det iaf så får dom enligt mig stå sitt kast och ta konsekvenserna av sitt handlande för annars går det ju att upplysa vid försäljningen att en viss vara är inte lämplig för en vuxen person vilket lagstiftningen inte hindrar säljarna att göra men det görs väldigt sällan vilket får mig till att tro att det görs därför att annars kanske säljarna tror att dom inte får något sålt iom att folk börjar tänka och tänkande konsumenter är något farligt för då kanske dom går till en annan säljare som inte är så "ärlig" vid försäljningen?

Permalänk

Ganska underhållande att läsa denna tråd...

För det första så har butiken enligt lag rätt att ta ut avgift för de kostnader de har för att hantera något som inte täcks upp av garanti. Dessvärre är det många som inte förstår att garanti INTE täcker upp gratis "Att lägga ner massa arbetstid för att testa en hel produkt". Hade produkten varit trasig får butiken naturligtvis inte ta ut avgift.

För det andra så är det skrattretande att ens fundera på att polisanmäla saken då det lagligt att ta ut avgift och för det andra så prioriterar inte polisen sådanna småärenden.

Jag läste någon gång att siba tog ut en bit över 1000 kr för tiden de la ner på test på en icke trasig digitalkamera eller liknande. Så 295 kr är i jämförelse inte så blodigt.

Men de klart, det är ju surt att betala serviceavgift! Har själv råkat ut för det men förstår ändå att det inte direkt är butikens fel att man lämnar inte hela produkter...

Visa signatur

- Who are you? -

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nidas
Det är därför jag köper skor för 1000ish kronor jag vet håller och inte intalar mig själv om att man faktiskt får ett par skor värda namnet för 100:-

Hmm, har varit nere hos Sneakersn'Stuff och bytt mina nyinköpta skor TVÅ GÅNGER för sömmarna spricker efter några veckor. De skornade kostade 1200:-.
Är det "Du får det du betalar för?"

Jag önskar att jag vore som olirc, all heder åt honom som upplyser oss om våra rättigheter.

Olirc; Hur får man tag på KKL och var kan jag läsa mer om KKL?

Visa signatur

>citera för svar >marknadsreferenser

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av arganis
Hmm, har varit nere hos Sneakersn'Stuff och bytt mina nyinköpta skor TVÅ GÅNGER för sömmarna spricker efter några veckor. De skornade kostade 1200:-.
Är det "Du får det du betalar för?"

Jag önskar att jag vore som olirc, all heder åt honom som upplyser oss om våra rättigheter.

Olirc; Hur får man tag på KKL och var kan jag läsa mer om KKL?

Kolla min länksamling till sig så hittar du en del länkar. Sen ang att man får det man betalar för så är det som du redan konstaterat kvalificerat skitsnack för säljare kommer alltid att ta så mycket som möjligt för en vara oavsett kvaliten på den.

Sån är kapitalismens grundregel "Att sälja en vara för så mycket som möjligt och helst ännu mer för profiten är gud allenarådande för oss säljare".

Hmm kollat på Star Trek Deep Space 9? Isf Ferengis är säljarna av idag :D.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc
Hmm kollat på Star Trek Deep Space 9? Isf Ferengis är säljarna av idag :D.

Hehe, klockrent!

Jag skulle vilja kalla mig en tvättäkta kapitalist, men försäljare tål jag allt som oftast inte. Min tjej brukar gömma sig när vi ska köpa någon kapitalvara tillsammans. När jag ser en försäljare av Ferengi-typ stega mot mig i affären brukar jag få en svårstillad klåda över hela kroppen.

Men, som det heter, ingen regel utan undantag, och det är undantagen som får sälja saker till mig. Skulle priset vara lite högre gör det ingenting så länge jag slipper bidra till att avlöna den värsta sortens nasare.

Givetvis behöver alla tjäna sitt levebröd, men man kan göra det på väldigt olika sätt.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nidas
Det är därför jag köper skor för 1000ish kronor jag vet håller och inte intalar mig själv om att man faktiskt får ett par skor värda namnet för 100:-

Jag har reklamerat 4st par Adidas stabil indoor skor p.g.a. sulan lossnat, sömmar som spruckit. Ett par kosta mig 1400:- men det är väll vad man får när man betalar det. Nu har jag varje gång fått nya skor, men är skamligt att dessa knappt kunde hålla en halv säsong.

Mina Oneill surfshorts för 900:- paja efter en och en halv vecka, sidofickan lossna i sömmarna. Är detta något som man ska räkna med när man köper prylar som ska hålla? I det här fallet så fick jag bråka mycket p.g.a. strul och falska anklagelser mot mig som konsument. Sluta med att jag fick shortsen lagade och pengarna tillbaka. Detta var efter att jag hotat med en rättegång och då med stöd från Konsumentverket och min ksonumenvägledare.

Oavsett vad man betalar för en vara så ska den hålla. Alla bajsar inte pengar utan köper ett par skor för att de tror att de i alla fall ska hålla 6månader.

All heder till dig olirc som gör som jag och står upp mot företagen!

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc
Jo det gjorde jag därför att skräpet ska bort ifrån affärerna för du har 6 mån enligt KKL s k "garanti" där det är säljaren som ska bevisa att det inte fel på varan.

Anledningen till denna 6 månaders regel är för att skräpet ska bort ifrån hyllorna och ersättas av grejer som håller och om alla gjorde det dvs reklamerade dåliga varor OCH där spelar det ingen roll om du så betalat bara 1:- därför att skiten ska bort ifrån affärerna.

Tyvärr tänker alltför många som dig dvs vadå bara 100:- så därför inget att bråka om och då fortsätter säljaren att köpa in skräp som t.ex dom tennisskor jag reklamerade där först ena sulan sprack efter drygt 1 mån och sulan på nästa sko efter 1 1/2 mån så dom höll inte ens till hösten så ja, därför reklamerade jag dom med stöd av KKL.

Hoppas att fler reklamerar sina grejer så vi slipper att få in sånt skräp i framtiden men attityder som din gör att jag ser mörkt på framtiden.

Nu har jag fan tröttnat på ditt gnäll och tveksamma råd. Trött på hela ta-inte-skit-från-företagen-inställningen som du pushar för i varje jävla tråd. Köper du ett par tennisskor på ICA (!) för 99 kr (!) så ska du vara nöjd om skiten håller hela vägen hem. Jag skulle lätt ge 99 kr för att se butikens övervakningsvideo från tillfället när du propsar för att få tillbaka pengarna för dina skor du haft i månader. Ser du något nöje i detta eller är det av snålhet?

Okey att du är vänster och rabiat, men tona ner ditt jävla gnäll och ta anställning på konsumentverket eller nåt.

(Inser att jag nog är värd en varning för mitt tveksamma inlägg. Men enough is enough, liksom)

Permalänk

Å ja' då!

Ja söppte nya kallingar för dyra pängar; jockey hette dom
å så hadde dom jävlarna satt jylpen bak å det gilar ja innte!
Rtor du ja fik non rettelse? Inkalunnda- nä då.

Fy fan för JME !

(Men datorer med tillbehör är JME duktiga på! Men kallingar, och tydligen inte skor heller - nej aldrig mer!
Men? Men det var väl inte JME förresten. Det är inte lätt att hålla isär det hela, när man lite korkad, eller hur?)

Ett litet tillägg
Är det inte dags för moderatorn att vakna upp ?

Visa signatur

Words, words, words !

Permalänk
Medlem

Visst ska man hålla på sina rättigheter och man ska givetvis alltid strida för något om man vet att man har lagen/rätten på sin sida, men någonstans borde väl förnuftet tas till fånga?

Jag skulle själv skämmas om jag gick till Ica och lämnade tillbaks ett par skor som jag gett 99 kr för, no offence men så är det. Jag tror t om att en apa förstår att skorna är gjorda av rent skräp. och att företagen försöker tjäna pengar är väl inte så fruktansvärt konstigt.

mvh

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt | no_jz.supra

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd låst*

Den här tråden har spårat ur tillräckligt nu

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||