WD - My Book World fråga

Permalänk
Medlem

WD - My Book World fråga

Jag vet att man inte behöver ha på sin dator för att andra skall komma åt denna HD men det skulle vara perfekt om man bara behövde ha på "My Book World" då man laddar hem tunga filer över natten men det är väl för bra för att vara sant?

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.

Permalänk
Medlem

Finns en router med inbyggd bittorrentklient som man ansluter en hd till så fixar den sedan resten men kommer tyvärr inte ihåg vilken router det är men du hittar den säkert om du Googlar? Om jag kommer ihåg rätt så är det ASUS som har släppt den?

Permalänk
Medlem

Ja just det.. har svagt minne om den prylen. Ska kolla upp.. tack för tipset

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.

Permalänk
Medlem

Besviken på My Book World II

Jag köpte en Western Digital My Book World Edition 1 TB förra veckan.

Produkten fungerar bra om man enbart ska använda den som NAS inom sitt eget lokala nätverk. Prisvärd är den också om man tänker "utrymme per krona".

Däremot vill jag utfärda en varning för de som har tänkt använda sig av programvaran "WD Anywhere" som följer med installationsdiskett och allt. Det är för övrigt det enda som skiljer produkten från en "vanlig" NAS. På hemsidan marknadsför de WD Anywhere som unik feature till varför man ska köpa den. Funktionen, om man har premium abonnemang, är att man bl a ska kunna skicka länk till sig själv eller betrodda som ska kunna accessa de filer som man har valt ut. Den går genom brandväggar och allt, inga lösenord behöver administreras. Perfekt tänkte jag.

Vilken besvikelse! För det första får man enbart en 30 dagars trialversion premium, sedan kostar det pengar (inte en ovidkommande summa) per månad för att fortsätta använda premium nivån. Man får registrera sig hos Mionet, en samarbetspartner till WD antar jag. I medföljande instruktion står det att 5 licenser på WD Anywhere (via Mionet) följer med, vilket är för mig INTE samma sak som att man ska betala månadsabonnemang.

För det andra kan länken accessa alla typer av filer UTOM ljudfiler och videofiler! Då menar jag format mp3, ogg, vob, avi, mpg4 etc. Vad ska man då med 1TB till, enbart dokument??

Det sistnämnda skyltar de iallafall inte med på hemsidan! Det får man reda på när man väl har installerat produkten och sedan klickar på en länk i en popup finstilt längst ner.

Så nu går produkten raka vägen tillbaka till butiken.

Permalänk
Medlem

Kan man inte komma åt den utifrån utan "WD Anywhere"?

Visa signatur

mbn

Permalänk
Medlem

ChoBitz: Hur bra fungerar den inom det egna nätverket då? Har bara en bärbar och behöver därför en NAS så att jag kommer åt hårddisken var jag än är med den bärbara i lägenheten. Hur snabb är filöverföringen via nätverket? Via USB? Behövs det någon programvara då eller dyker den upp som en enhet i nätverket?
Funderar nämligen på denna eller en lite dyrare LACIE D2 ETHERNET DISK MINI GIGABIT

Permalänk
Medlem

Svar till danne79 och mbn

Den funkar bra om man bara ska använda den inom det egna lokala nätverket. Överföringshastigheten beror på om du använder ett wlan + bärbar som har en bra överföringshastiget, om du kör trådlöst d v s. Har inte provat med USB, men den bästa hastigheten är nog direkt med nätverkskabel. Den dyker upp som den ska i pc.n som en nätverksresurs utan problem.

Man kommer inte åt my book world utanför den egna brandväggen eftersom det inte är en ftp server. Däremot kan man ju experimentera lite med någon bittorrent programvara, men jag har inte provat.

Permalänk

Borde ju gå att sätta upp en egen ftp server och dela ut den på det sättet, om man nu tänkt koppla den till en server. Jag hade tänkt koppla den till min DGL-4300 router, tror man kan fixa en egen ftp servern på den routern.

Visa signatur

Arbetsdator: Imac 27" Core I3@3,2 Ghz, 1TB HDD. Backup: Scaleo home server 2205 2+2TB
GamerPC: Core i7 2,8 Ghz, 6GB DDR3, Geforce 2x680 Sli, 128GB Samsung 830 SSD, Corsair 750W nätagg, W7 Ultimate.