Permalänk
Medlem

Göra fysik?

Hej
jag undrar vad som krävs för att göra en tex fysik motor, alltså vilka program används till att göra fysik osv?
och är det svårare än att göra grafiska bilder i tex Cinema 4d och sådana program?

// BesteN

Permalänk
Medlem

Om du ska göra en fysikmotor så kodar man det lämpligen i C++. Är inget man gör med ett program.

Ja, det är extremt mycket svårare än att göra bilder då det kräver väldigt mycket matematik och programmeringskunskaper.

Visa signatur

Intel Core i7-3770K | NVIDIA Geforce GTX 980 | 16 GB DDR3 | DELL P2415Q | DELL U2711 | DELL U2410

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MagnusL
Om du ska göra en fysikmotor så kodar man det lämpligen i C++. Är inget man gör med ett program.

Ja, det är extremt mycket svårare än att göra bilder då det kräver väldigt mycket matematik och programmeringskunskaper.

ah okai okai >.< kanske lika bra att lägga ner hela idén att testa sig på något sådant då tack för ett snabbt svar iaf

Permalänk
Medlem

Då snor jag den här tråden lite...

Är den någon här som har gjort en omfattande fysikmotor till något spel eller dylikt?
Och, hur "riktig" fysik gör ni som tillverkar era egna spel? Jag håller på lite själv och vet att det lätt går att fuska sig till ovetenskaplig fysik men som ändå ser bra ut och som kanske inte kräver så mycket kraft. Ville bara höra lite...

/Mousse!

Visa signatur

Meeep meeeep!

Permalänk
Medlem

om du kan fuska så ska du - det är knepen som gör det lilla extra.

Om det ser äkta ut men har en effektivare lösning så är det perfekt, det är sånt som alla spelutvecklare letar efter. Det är då man kan få grym ai, grym grafik, grym fysik samtidigt som gör att alla säger "wooow, hur klarar dom av att få in så mycket must i ett och samma spel?" - Ofta genomskådas knepen ganska tidigt när man väl börjar spela spelen - men det är inget som syns på reklamfilmerna som släpps innan spelet kommer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mousse!
Då snor jag den här tråden lite...

Är den någon här som har gjort en omfattande fysikmotor till något spel eller dylikt?
Och, hur "riktig" fysik gör ni som tillverkar era egna spel? Jag håller på lite själv och vet att det lätt går att fuska sig till ovetenskaplig fysik men som ändå ser bra ut och som kanske inte kräver så mycket kraft. Ville bara höra lite...

/Mousse!

Språk som Java har ett stort API där det finns olika fysikklasser. Men Java är inget språk man vill använda direkt till stora spel.

Visa signatur