Permalänk

överklocka Core 2 Extreme QX6700

Intel Core 2 Extreme QX6700 2.67GHz Socket LGA775, 8MB,

kostar runt runda svängar 8500kr .
börjar fundera nu om man istället köper denna istället för en e6600 redan nu, då vad tror ni att man kan klocka den till 4.ghz+ ( dock stabilt )

köper till dominator minnen 4 gb pc8500 1066mhz

vad tror ni?

någon som har liknande ?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Säkert går det..

Visa signatur

Fractal Design Ridge | Ryzen 5 5600X | Asus STRIX B550-I | Asus RTX 3060 Ti Dual | Corsair 16GB 3000MHz | Crucial P1 1TB Nvme | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

4ghz tror jag kan bli svårt (rätta mig om jag har fel, men det är väll helt enkelt 2st "vanliga" C2D i den?)
dock så har den ju 4 kärnor så den presterar ganska skapligt ändå

huruvida den är prisvärd beror ju helt på vad du sysslar med, men en E6600 räcker bra långt i dagsläget

Permalänk
Medlem

du behöver vatten/kväve kylning för att dra den mkt högre än 3.2 ghz clock rekordet ligger på 5.2 ghz på ett p5w dh dlx

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Palme_570
du behöver kväve kylning för att dra den mkt högre än 3.2 ghz clock rekordet ligger på 5.2 ghz på ett p5w dh dlx

eeh . så en enkel core 2 duo . E6600. quad är typ 2 st sådana i en

kan klockas till 3.9ghz utan kväve , så borde teoretiskt en quad core kunna klocka till 4ghz den med?

ngn som har svar på detta `?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

saken är ju att den blir dubbelt så varm iom att det är 2st cpu'er...?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Palme_570
du behöver kväve kylning för att dra den mkt högre än 3.2 ghz clock rekordet ligger på 5.2 ghz på ett p5w dh dlx

Jasså. Jag drog en till 3,7 stabilt under dh. Maxclock på luft för samma QX6700 ES va iof 3850c. Men i D Hallen e det ganska varmt.

En E6600 på 4ghz 24/7 på luft. Då har du tur med den, få som gör 3,8 24/7 utan att vara supervarma.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-Kristian Wilson, Nintendo Inc, 1989

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tancoll
Jasså. Jag drog en till 3,7 stabilt under dh. Maxclock på luft för samma QX6700 ES va iof 3850c. Men i D Hallen e det ganska varmt.

En E6600 på 4ghz 24/7 på luft. Då har du tur med den, få som gör 3,8 24/7 utan att vara supervarma.

men nice , så jag kan få upp den stabilt i 3,7. får väl duga.. nämligen så att de program jag ska använda den i stöder quadcore

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Var det inte någon här på swec som hade en sådan som gick i 5GHz?

Visa signatur

Fractal Design Ridge | Ryzen 5 5600X | Asus STRIX B550-I | Asus RTX 3060 Ti Dual | Corsair 16GB 3000MHz | Crucial P1 1TB Nvme | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tancoll
Jasså. Jag drog en till 3,7 stabilt under dh. Maxclock på luft för samma QX6700 ES va iof 3850c. Men i D Hallen e det ganska varmt.

En E6600 på 4ghz 24/7 på luft. Då har du tur med den, få som gör 3,8 24/7 utan att vara supervarma.

dels så sa jag mycket högre och 3.7 är inte särsklt mycket högre och för det andra så sa jag inget om dual core moddelerna en e6600 me rätt tillverknings vecka körs utan problem med luft i 4 ghz och andra går super varma som du sa

Citat:

Ursprungligen inskrivet av .:B9:.SiNNeR
men nice , så jag kan få upp den stabilt i 3,7. får väl duga.. nämligen så att de program jag ska använda den i stöder quadcore

3.7 kan du juh hoppas på . men es går inprincip alltid att clocka högre vid låg volt dom flesta icke es behöver skapligt högre volt och alla cpuer av samma modell clockar inte te samma men du kan juh hoppas

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk

hmm kanske har haft för bra tur med mina tidigare steppings, har alltid lyckas köpa cpus med bra stepping ;D fick in 2 st 148 (opteron) drog upp dem till 3.2 stabilt! sen nu en 164a.

ngn som vet bra stepping på en Qx6700 =?=

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Eftersom Quad Core blir väldigt varma så är det också lite svårt att kunna ge den volt som behövs för att ta dig strabilt till 4000Mhz, men nu ska du komma ihåg att det är fyra kärnor som jobbar vilket gör den överlägsen en core 2 duo i många applikationer även med lägre klock.

Min quad tex knäcker ordentligt i 3500Mhz en core 2 duo i 3800-3900Mhz i vissa applikationer som kan ta vara på quad, så om du kör en quad i 4000Mhz så för en Core 2 Duo att få samma prestanda behövs en bra bit till (som sagt i applikationer som inte klarar av att quad så vinner en snabbare core 2 duo).
Idag så kommer det fler och fler program, spel mm som klarar av quad vilket också ger då en överlägsen prestanda.

Jag lyckade köra min Quad i ca 4100Mhz Super PI med luft, men givetvis inte då stabilt.
När du kör med stock volten så håller sig tempen väldigt bra men direkt du börjar att öka litegranna så sticker den iväg, tex med 1.5v så behöver du en ordentlig kylare för att klara av att köra tunga applikationer 24/7 och inte få allt för höga temperaturer.
Jag kan med ca 1.52v köra 3D mark 06 i 3800Mhz osv, men om du stoppar på bättre kylning som en SS eller ännu bättre så kan du givetvis ta det ännu högre, har nästan kört PI i 4500Mhz med min SS.

Som sagt, eftersom det är en Quad core så är det överlägsen prestanda i många applikationer trots lägre klock så stirra dig inte blind på 4000Mhz utan kolla iställer hur pass myckket bättre prestanda du får klock för klock i dom applikationer som du har tänkt att köra på ditt system om du väljer en Quad över en Core 2 Duo.
Nu så kan det vara så att dom applikationer som du tänker köra presterar bättre med en Core 2 Duo med högre klock så kolla detta innan du köper en Quad, för en som surfar, ordbehandlar, spelar(vissa ger Quad en bättre prestanda men många spel idag presterar bättre med en högre klockad C2D än en Quad core) så kanske det blir överkurs med en QX6700.

Personligen så är jag mycket nöjd och kan inte annat än rekomendera Quad Core.

http://www.bit-tech.net/hardware/2006/11/02/intel_core_2_extr...

Visa signatur

CPU: INTEL QX6850 //Moderkort: DFI 680i LT//Minnen: OCZ Flex 9200//Grafik: Asus Geforce 8800ULTRA
Power: Silverstone Olympia 1000w//HD: WD Raptor 74GB/36GB//Chassi: LIAN LI PC6070B/Cooler Master Stacker

Permalänk
Medlem

Den processorn går inte att klocka alls utan eftermarknadskylning om du skall ligga under 64c som Intel rekommenderar.