Flygspelsrekomendation och joystick

Permalänk
Medlem

Flygspelsrekomendation och joystick

Hej.

Tjejens lillebror önskar sig en joystick och ett flygspel som man kan använda den till.

Själv använder jag inte datorn alls till att spela så det är saker jag inte är så insatt i. Vilka flygspel ska vara bra? Några tips?
Vettiga joysticks för ett bra pris?

Tacksam för tips.

Permalänk

När det gäller Joysticks (lr Flightsticks som dom kallas för flyspel) så är jag mer insatt i dom dyrare varianterna men en joystick för 200-300 hundra kronor funkar säkert bra för dom som inte eftersträvar det bästa.
Flyspel däremot känner jag till mer om.
Falcon 4 - Flyspelet nummer ett när det kommer till modernt flyspel med realism
Lock On - Snyggare än Falcon
Il 2 Forgotten Battles - WWII flyspel med snygg grafik och bra realism
Blazing Angels - Arkadaktigt och inte alls realistiskt, tror även att man bara kan flyga i 3e person i det

Fördelen med realistiska flyspel är att man kan ställa in svårighetsgraden i dom, därför rekommenderar jag att man köper ett realistiskt spel och ändrar denna istället för att köpa ett spel som har mindre simulation. Med en simulator kan man sen när man känner att det är för lätt öka svårighetsgraden så att det blir som att flyga på rikitgt, Falcon 4 har blivit en favorit hos piloter, det säger en del om hur realistikst det är. Men det går även att ändra det så att det blir som ett arkadspel där man inte krashar och aldrig får slut på ammunition.

Visa signatur

Jack of all trades

Permalänk
Medlem

Jag kör mycket Il2, det är ett helt fantastiskt bra spel! Den joystick jag använder och som jag rekommenderar i högre budgetklassen är Saitek Cyber Evo Force, kostar ungefär 500:- och har den nödvändiga roderkontrollen, bra force feedback, finfina inställningsmöjligheter och framförallt god ergonomi.

I övrigt håller jag helt med föregående talare, köp ett simulatorspel, sänk svårighetsgraden i början och öka på vartefter.

Visa signatur

Stulen slö sked

Permalänk

Il2 sturmovik är the greatest om det är ett krigs lir han är ute efter
Vackert, realistiskt och helt enkelt underbart kul.

Fixar ni Il2 så köp en ny version kallad: Il2 sturmovik 1946, då får ni alla expantioner och patchar direkt. En otroligt stor samling plan (proppeler och jet), kartor, uppdrag osv.

Själv använder jag Saitek X52, funkar tok bra för mig men vissa tycker den är lite slapp. Smaken är som baken

Visa signatur

MSI Z77A-GD55, Socket-1155, Intel Core i7-3770K @3.50GHz, Gainward GeForce GTX 690 4GB, Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB, Kingston HyperX 3K SSD 240GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HenrikSultan
Il2 sturmovik är the greatest om det är ett krigs lir han är ute efter
Vackert, realistiskt och helt enkelt underbart kul.

Fixar ni Il2 så köp en ny version kallad: Il2 sturmovik 1946, då får ni alla expantioner och patchar direkt. En otroligt stor samling plan (proppeler och jet), kartor, uppdrag osv.

Själv använder jag Saitek X52, funkar tok bra för mig men vissa tycker den är lite slapp. Smaken är som baken

Innebär det att allt ingår i Il2 sturmovik 1946 som även finns i IL2Air?
(dvs har man il2air om man har 1946'an ?)

Permalänk

Re: Flygspelsrekomendation och joystick

Citat:

Ursprungligen inskrivet av pucko
Hej.

Tjejens lillebror önskar sig en joystick och ett flygspel som man kan använda den till.

Själv använder jag inte datorn alls till att spela så det är saker jag inte är så insatt i. Vilka flygspel ska vara bra? Några tips?
Vettiga joysticks för ett bra pris?

Tacksam för tips.

Har en WingMan Extreme liggandes som du kan få billigt hehe...
Haft i flera år men knappt använd legat i gaderoben.

en sån:

http://img.2dehands.nl/f/normal/12659319.jpg

Visa signatur

Core2Quad Q9400@3.4GHz' Corsair 8GB DDR2 PC6400 XMS2 XTREME' P5K-E' Geforce 9600gt sielnt'

Permalänk
Medlem

Re: Re: Flygspelsrekomendation och joystick

Citat:

Ursprungligen inskrivet av harmonizer
Har en WingMan Extreme liggandes som du kan få billigt hehe...
Haft i flera år men knappt använd legat i gaderoben.

en sån:

http://img.2dehands.nl/f/normal/12659319.jpg

usch xD. Har en liknande på vinden, den hette nått med wingman extreme digital. Lite mer knappar än den du visar på bilden. Inget jag skulle rekomendera. Ne skaffa iaf grabben en joystick med forcefeedback

Visa signatur

AMD 5800X | MSI X570 Tomahawk | 4x8GB 3600CL18 | Palit 4080 OC Game Rock | Corsair AX860

Permalänk
Hedersmedlem

Fasen du kan inte sätta en nybörjare framför f4

Med lite tur kan man kanske överleva en sekund i lockon, men jag skulle nog rekommendera någon gammal MS flight sim om han inte absolut måste skjuta ner andra

Lockon Tar väl kanske en vecka att lära sig om man kämpar på ordentligt....

ta något enkelt. kanske ms combat flight sim?

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gi][Gurra
Fasen du kan inte sätta en nybörjare framför f4

Med lite tur kan man kanske överleva en sekund i lockon, men jag skulle nog rekommendera någon gammal MS flight sim om han inte absolut måste skjuta ner andra

Lockon Tar väl kanske en vecka att lära sig om man kämpar på ordentligt....

ta något enkelt. kanske ms combat flight sim?

Tänkte inte på att det kräver en del att ens lyfta även på det lättaste, fast det finns ju iofs att man kan starta i luften med Falcon 4.
Combat Flight Sim 3 kanske går att få tag på någonstans, blir nog lite svårare att få tag på dom första 2 spelen i serien.
Blazing Angels som jag rekommenderade kanske kan vara nåt, verkar rätt coolt, verkar dock som det bara går att se bakom planet och inte inne i det.

Visa signatur

Jack of all trades

Permalänk
Medlem

Jag rekomenderar också Il2 särskilt nu när 1946 bygget släpps.
Hjälpsamt community både på www.pacific-fighters.com och www.simhq.com för dom som har frågor.

Det finns massor med inställningar som ger glädje både till "svenssonpiloter" och oss realistic-nördar

Jag använder en gammal MS FF2 som fungerar ännu. Kan rekomendera den varmt om du hittar någon begagnad.
Någon mer än jag som sitter o väntar på Oleg Maddox nya skapelse som kommer nästa höst?
Lär bli sådär med kurspoäng när det släpps

Visa signatur

Man
2-barnsfar
Spelnörd

Permalänk

Om du vill ha något ganska lätt spel så rekomenderar jag Flight Simulator 2004 En underbart spel som du kan flyga i timtals. Varför inte ta en boening och flyga till mallorca .. lr ta en liten cessna och flyg runt i hawaii.. Har själv spelat det och det e riktigt kul.. Finns för ca 200kr ..

Visa signatur

Att drifta är att visa att man kan köra bil

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CorranHorn
Tänkte inte på att det kräver en del att ens lyfta även på det lättaste, fast det finns ju iofs att man kan starta i luften med Falcon 4.
Combat Flight Sim 3 kanske går att få tag på någonstans, blir nog lite svårare att få tag på dom första 2 spelen i serien.
Blazing Angels som jag rekommenderade kanske kan vara nåt, verkar rätt coolt, verkar dock som det bara går att se bakom planet och inte inne i det.

Om du letar efter någon att spela med finns jag på site:n i min sign. Finns även ventrilo om du kikar i forumet

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.

Permalänk
Medlem

Kan passa på med en fråga om joysticks också...
Finns det någon bra modell som inte är designad för enbart högerhänta?

Permalänk
Medlem

Efter att jag läst denna tråden köpte jag mig en jotstick, Seitek Cyborg Evo Force.
Blev riktigt sugen på att flyga.

Har redan MS flight Sim, så ska flyga lite med den sen börja med F4 eller Il2

De flesta Seiteks joysticks är både för vänter och höger.

Visa signatur

A64 Venice 3000+@2655Mhz || Asus A8N-E || A-Data PC3200 2x512 || Geforce 6600GT || WD Raptor 74Gb
3DMark 01: 22xxxp. 3DMark 03: 86xxp. 3DMark 05: 4xxxp. SuperPI: 34sec
www.thorsteinar.se

Permalänk
Medlem

Glöm inte LockOn, bäst flightmodels och grafik när det gäller modernt stridsflyg.
Tutorials sänker inlärningströskeln rejält.

Lock On Gold =
LOMAC + LockOn: Flaming Cliffs
http://www.prisjakt.se/produkt.php?p=108069

Något billigare är dock att köpa LockOn: Modern air combat och expansionen i form av webdownload från www.lockon.ru .
LockOn: Black Shark släpps i början av nästa år, en expansion med Kamov Ka-50 (attackhelikopter).
http://forum.lockon.ru

Permalänk
Medlem

Jag har en fråga angående Lock On Gold, jag har hört att det skulle ha starforce men jag kanske har hört fel, är det någon som vet något om det?

Visa signatur

Spelburk: Lian Li O11D XL | R9 Ryzen 5950X |
Phanteks Revolt X 1000W | EVGA RTX 3090 FTW3 Ultra | G.Skill 3600MHz 64GB RAM | Samsung 49" C49RG90
HTPC 1: Streacom F1C | AMD A-5600K | Crucial M4 64 GB | 8 GB RAM @ 1866 MHz
HTPC 2: Raspberry Pi -> Raspbmc

Permalänk
Medlem

Japp, Lock On anvander sig av starforce

Permalänk
Medlem

Tjenare, söker en joystick att önska mig till jul

Ser den här bra ut i era ögon? Någon som har använt den/har den?

http://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=SAIFX45...

Skriv, skriv och skriv

Tooompi

ps: glömde att säga att jag tänkte ha den till BF2.

Visa signatur

"Pain is temporary, glory is forever"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tooompi
Tjenare, söker en joystick att önska mig till jul

Ser den här bra ut i era ögon? Någon som har använt den/har den?

http://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=SAIFX45...

Skriv, skriv och skriv

Tooompi

ps: glömde att säga att jag tänkte ha den till BF2.

Har "storebrorsan" X-52 och den ar valdigt bra. Vet att X-45 fatt valdigt bra kritik ocksa, vet inte hur avancerat BF2 ar men kanske lite overkill med en sadan joystick for det spelet.