Sugen på nytt chassi, ska vara ljudisolerande och rymligt.

Permalänk
Medlem

Sugen på nytt chassi, ska vara ljudisolerande och rymligt.

Hej,

Efter att ha dremlat sönder och således tröttnat på mitt Antec P180 är jag på jakt efter ett nytt chassi.
Gillade aldrig P180 riktigt då jag tyckte det var lite för trångt.

Sitter dock fast och vet inte vad jag ska välja!
Är ute efter ett miditower/bigtowerchassi som ska vara mycket ljudisolerande!
Det får gärna vara en aluminiumvariant men jag har fått för mig att dom inte är lika tysta så stål går också bra.

KRAV är att chassit inte har massor av ventillationshål på sidorna / i taket, ljud tenderar ganska lätt komma ut via dessa hål.
Det ska även vara rymligare än Antec P180.
Design spelar mindre roll, gamingchassin undanbedes då jag vill ha det någorlunda stilrent.

Maxpris, runt 1500:-

Mvh
Micke

Visa signatur

2500K @ 4.6<> 16Gb RAM <> Gigabyte Radeon 6970 OC <> 2*OCZ Vertex 3 120Gb

Permalänk
Medlem

Re: Sugen på nytt chassi, ska vara ljudisolerande och rymligt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mikerrer
Hej,

Efter att ha dremlat sönder och således tröttnat på mitt Antec P180 är jag på jakt efter ett nytt chassi.
Gillade aldrig P180 riktigt då jag tyckte det var lite för trångt.

Sitter dock fast och vet inte vad jag ska välja!
Är ute efter ett miditower/bigtowerchassi som ska vara mycket ljudisolerande!
Det får gärna vara en aluminiumvariant men jag har fått för mig att dom inte är lika tysta så stål går också bra.

KRAV är att chassit inte har massor av ventillationshål på sidorna / i taket, ljud tenderar ganska lätt komma ut via dessa hål.
Det ska även vara rymligare än Antec P180.
Design spelar mindre roll, gamingchassin undanbedes då jag vill ha det någorlunda stilrent.

Maxpris, runt 1500:-

Mvh
Micke

För att vara jobbig - i praktiken inget chassi är bra ljudissolerat från början.. Men de flesta chassin går att göra ljudissolerade
Jag har ett Chieftec Mesh CA-01B-B-SL Fulltower, som (från början) är fullt med hål, "helt" ljudissolerat..

Visa signatur

Raid is not backup

Permalänk
Medlem

Det är sjukt svårt att hitta sådana chassin i dagsläget iallafall.

För 3-4 år sedan fanns det mängder med chassin ute som inte hade ventilationshål på sidorna.

Får väl mildra mina krav lite då, chassin som har så lite ventilationshål på sidorna som möjligt...

Visa signatur

2500K @ 4.6<> 16Gb RAM <> Gigabyte Radeon 6970 OC <> 2*OCZ Vertex 3 120Gb

Permalänk

Lian Li har ju några fabriksljuddämpade chassin. Du kanske skulle titta på någon av dem, dock ganska dyra.

Permalänk
Medlem

Ventilationshål kan sänka ljudnivån också. Många fläktar på lågt varvtal kan vara tystare än få fläktar på högt varvtal. Har du komponenter som inte utvecklar mycket värme så går det ju att täcka vissa ventilationshål med en ljuddämpande matta.

Ljudnivån på min dator sjönk när jag öppnade upp och satte dit en extra fläkt (tyst modell).

Placeringen av chassit spelar roll också. Det går att köpa långa kablar till monitor, mus, tangentbord etc.

Permalänk
Medlem

Jag har ett lite speciellt system.
Har inga fläktar alls i chassit nämligen, så att sätta dit en fläkt genererar nog snarare mer ljud för mig tyvärr.

Kör passivt nätagg, passiv vattenkylning på GPUn och HDDs.

Verkar va väldigt svårt att hitta ett chassi för mina ändamål. Täppa igen ventilationshålen med ljuddämpningsmattor har jag gjort på mitt nuvarande chassi, det blev inte så snyggt men det fungerade iofs... så det är ju en idé.

Står fortfarande relativt frågandes till vilket chassi jag bör köpa, Lian-Li historien lockar men priset avskräcker

Visa signatur

2500K @ 4.6<> 16Gb RAM <> Gigabyte Radeon 6970 OC <> 2*OCZ Vertex 3 120Gb

Permalänk
Medlem

Re: Sugen på nytt chassi, ska vara ljudisolerande och rymligt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mikerrer
KRAV är att chassit inte har massor av ventillationshål på sidorna / i taket, ljud tenderar ganska lätt komma ut via dessa hål.

Ett chassi som inte har en massa ventilationshål är: http://www.nexustek.nl/breeze500.htm . Har ett själv och tycker att det är hyffsat tyst (i alla tycker jag det efter jag drog ner rotationshastigheten på chassifläkten). Gissningsvis så är det svårt att hitta chassin som har färre ventilationshål en detta.

Dock kostar det mer än vad du är ute efter och jag har ingen erfarenhet av antec p180 så någon jämförelse kan jag inte ge. Jag har inte heller arbetat mer än absolut nödvändigt i chassit så jag kan egentligen inte ge någon bedömning av hur lättarbetat det är i chassit. Men om du kan töja på budgeten så kan i alla fall ovan nämnda chassi vara värt att kolla upp.

Jag vet inte heller hur det skulle passa dina behov

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

Tack för tipset! Ska kolla närmare på det, såg intressant ut!

Visa signatur

2500K @ 4.6<> 16Gb RAM <> Gigabyte Radeon 6970 OC <> 2*OCZ Vertex 3 120Gb