Permalänk
Medlem

Var finnes nätverksdelare?

Hejsan!
Hoppas denna hamnade rätt nu..
Är på jakt efter nätverksdelare, dock hittar jag ingen som säljer det? :/
Nån som har ngn aning?

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem

Vad är det för något? Är det en router eller switch du menar?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DI6
Vad är det för något? Är det en router eller switch du menar?

Inget av de, det riktiga namnet var "UTP Kabeldelare Cat.5" vilket ja inte visste, finnes på Kjell & Company för 99 kr, budgetlösning ist för router.
Eftersom det finns 8 separata ledare i en nätverkskabel och bara 4 av dem används så är det en rätt smidig lösning.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem

Jaha okej. En splitt.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Prästen!
Inget av de, det riktiga namnet var "UTP Kabeldelare Cat.5" vilket ja inte visste, finnes på Kjell & Company för 99 kr, budgetlösning ist för router.
Eftersom det finns 8 separata ledare i en nätverkskabel och bara 4 av dem används så är det en rätt smidig lösning.

Om du inte har köpt det redan så kanske du vill förklara vad du ska ha det till? Så du ev. slipper slänga ut pengar i onödan, för i vissa situationer kan jag förstå att man kan ersätta routern i en lösning med detta, men oftast är ju routern och en kabeldelare helt vitt skilda lösningar.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Om du inte har köpt det redan så kanske du vill förklara vad du ska ha det till? Så du ev. slipper slänga ut pengar i onödan, för i vissa situationer kan jag förstå att man kan ersätta routern i en lösning med detta, men oftast är ju routern och en kabeldelare helt vitt skilda lösningar.

Jag har ett modem med en port, 2 datorer, ist för att lägga upp ca 700 kr på en router så båda får internet, tänkte jag ist köpa mig en kabeldelare som gör det möjligt på ett enkelt sätt att dela internet till båda datorerna för en kostnad på 100 kr.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem

får du fler än en IP adress av din ISP så visst då kan du göra så. Men får du inte det så är det bara att glömma kabeldelaren och går och köpa en router.

Sen är ju inte det så optimalt att använda en sådan delare heller, köp hellre en billig switch för 150-300kr

Visa signatur

A64 Venice 3000+@2655Mhz || Asus A8N-E || A-Data PC3200 2x512 || Geforce 6600GT || WD Raptor 74Gb
3DMark 01: 22xxxp. 3DMark 03: 86xxp. 3DMark 05: 4xxxp. SuperPI: 34sec
www.thorsteinar.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Prästen!
Jag har ett modem med en port, 2 datorer, ist för att lägga upp ca 700 kr på en router så båda får internet, tänkte jag ist köpa mig en kabeldelare som gör det möjligt på ett enkelt sätt att dela internet till båda datorerna för en kostnad på 100 kr.

Nej!!!!!!!!!!!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av -NioB-
får du fler än en IP adress av din ISP så visst då kan du göra så. Men får du inte det så är det bara att glömma kabeldelaren och går och köpa en router.

Sen är ju inte det så optimalt att använda en sådan delare heller, köp hellre en billig switch för 150-300kr

Återigen Nej!!!!!!!!!!

Denna lilla pryl kan på intet sätt ersätta vare sig en router eller en switch eller en hub oavsett hur många IP-adresser man får. Med en sådan i varje ände på en TP-kabel kan man under vissa förutsättningar dra två anslutningar genom genom samma kabel. Finns redan en del trådar om detta så en sökning här på forumet ger alla förklaringar.

/H

Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte

Permalänk
Hedersmedlem

Edit: Inte bra med många tabbar i firefox när man glömmer uppdatera dem, nedanstående skrevs när jag inte sett Hikers inlägg.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Prästen!
Jag har ett modem med en port, 2 datorer, ist för att lägga upp ca 700 kr på en router så båda får internet, tänkte jag ist köpa mig en kabeldelare som gör det möjligt på ett enkelt sätt att dela internet till båda datorerna för en kostnad på 100 kr.

Nejnejnej
För det första kan du ju inte plugga in denna dosa var som helst, nyttan finns ju om man har en lång kabel redan dragen och behöver två datorer och inte vill köra någon switch på andra sidan.
Men tänk på att man måste ha två delare för att detta ska fungera, för enheten på ena sidan av delaren förstår ju inte att de andra kabelparen används.
En switch kostar så lite pengar idag så det är knappt värt att köra 2x99kr kabeldelare.

Det andra var ju det här med IP:et, beroende på om du får ett eller flera måste du skaffa dig en router eller switch.

Lite lustigt, såg iaf detta i produktbeskrivningen på Kjell & Co gällande denna kabeldelare:

Citat:

Kabeldelaren fungerar dock ej som "grendosa" för samma uppkoppling. Till detta behöver du en hub, switch eller bredbandsdelare.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Edit: Inte bra med många tabbar i firefox när man glömmer uppdatera dem, nedanstående skrevs när jag inte sett Hikers inlägg.

Nejnejnej
För det första kan du ju inte plugga in denna dosa var som helst, nyttan finns ju om man har en lång kabel redan dragen och behöver två datorer och inte vill köra någon switch på andra sidan.
Men tänk på att man måste ha två delare för att detta ska fungera, för enheten på ena sidan av delaren förstår ju inte att de andra kabelparen används.
En switch kostar så lite pengar idag så det är knappt värt att köra 2x99kr kabeldelare.

Det andra var ju det här med IP:et, beroende på om du får ett eller flera måste du skaffa dig en router eller switch.

Lite lustigt, såg iaf detta i produktbeskrivningen på Kjell & Co gällande denna kabeldelare:

Hmm, hade missat att man kunde klicka på art.nr så fick man upp produktbeskrivning.

Happ, man får la skaffa sig en router snabbare än vad man tänk sig då. :/
Något tips på bra routrar? Hört att Linksys ska vara bra?

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
[BEn switch kostar så lite pengar idag så det är knappt värt att köra 2x99kr kabeldelare.[/B]

Glöm inte de extra patchkablar mm som behövs, deras kostnad har stor betydelse när man räknar på så här låga priser.

/H

Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hiker
Glöm inte de extra patchkablar mm som behövs, deras kostnad har stor betydelse när man räknar på så här låga priser.

/H

Hur menar du nu?
Extra kostnad när man kör kabeldelare istället för switch i ett generellt exempel?

BTW så är jag beroende av patchkablar. Studenter vid Uppsala universitet kan handla genom dem, jag har märkt att färdiga kablarna där är rejält mycket billigare än i vanliga handeln (skillnaden på dyrare produkter är ju inte så radikalt).
Så varje gång jag beställt något så har jag slängt med lite olika patch-kablar av kortare längd och i olika glada färger

[Jag kan med att klämma egna men har inte så stort behov av det så jag behöver köpa en rulle, tång och RJ45-kontakter... dessutom får man ju inte olika färger på rullen :p]

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Ännu en sådan där dum sak som ja skämms över.
Men inte lätt att veta allting, men ingen som har ett bra tips på en router ist då?

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem

Jag har en tp som jag vill splitta en till tvn för att se på netflix eller dyl och en till tvboxen (man använder ju bara en åt taget ändå)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Den tvärsäkra tonen framhåller oftast den djupa osäkerheten..

Permalänk
Medlem
Skrivet av IteXus:

Jag har en tp som jag vill splitta en till tvn för att se på netflix eller dyl och en till tvboxen (man använder ju bara en åt taget ändå)

Skickades från m.sweclockers.com

Rekord i gammaltråduppgrävning?

Annars => http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1503203

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Medlem

Jag har en tp som behöver splittas i två, ja jag har en router. En till tvboxen och en till tvn för att kolla på netflix

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Den tvärsäkra tonen framhåller oftast den djupa osäkerheten..

Permalänk
Medlem

Detta går att göra men då får du plocka fram lödkolven istället. Det går att köra så att en splitter delar upp de 4 paren (8 ledarna) så att varje istället får 2 par ledare. Detta möjliggör att köra 100MBit/s till varje "ny" port.

Jag kör så till TV:n (HTPC + IPTV) och gjorde en kort beskrivning för 4 år sedan hur man kan göra. Dock så rekommenderar jag att vara noggrann för att inte elda upp någon del i ändarna.....

Slutsatsen är: Om du verkligen måste är det en framkomlig väg.... Annars skaffar du en billig switch.

mvh
z

Visa signatur

C2D E6300 @ 3.2HGz 1.2V | Thermalright 120 Extr. | Gainward 8800 GT Golden Sample |Samsung 2x500Gb | Corsair VX 550V | Antec P182 [img]http://valid.x86-secret.com/cache/banner/421648.png[/img]

Permalänk
Medlem
Skrivet av JenzA:

Rekord i gammaltråduppgrävning?

Annars => http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1503203

Skrivet av IteXus:

Jag har en tp som behöver splittas i två, ja jag har en router. En till tvboxen och en till tvn för att kolla på netflix

Skickades från m.sweclockers.com

Rekomenderar JenzA's svar.

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragone:

Rekomenderar JenzA's svar.

Funkar det då om man har en switch i ena änden? Får båda tillgång till nätet? Isåfall så köper jag en direkt 😀

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Den tvärsäkra tonen framhåller oftast den djupa osäkerheten..

Permalänk
Medlem
Skrivet av IteXus:

Funkar det då om man har en switch i ena änden? Får båda tillgång till nätet? Isåfall så köper jag en direkt 😀

Skickades från m.sweclockers.com

Ja. Båda får tillgång till nätet då

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragone:

Ja. Båda får tillgång till nätet då

Någon anledning till att denna inte nämns?
http://se.wesellcd.dk/index.php?page=products&product_id=1196...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Den tvärsäkra tonen framhåller oftast den djupa osäkerheten..

Permalänk
Medlem
Skrivet av IteXus:

En helt vanlig, ordinär, switch? Sådana har väl nämnts åtskilliga gånger i den här tråden?

Permalänk

nuvarande switch med 1 uttag till --> switch med flera uttag --> flera kablar ut till respketive dator.

denna trotjänare från 2009 är fortfarande kungen på täppan:
http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/21971-ne...

250 sek

edit: eller en bra swirre direkt... för att lösa problemet långstiktigt, t.ex asus för tusen lappen.
http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/202954-a...

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem

någon som vet varför det är grått ochinaktivt på knappen, det går inte att köpa

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Den tvärsäkra tonen framhåller oftast den djupa osäkerheten..

Permalänk
Medlem

Jag tror att det beror på PEBCAK vilket kan vara ett ganska allvarligt och svårlöst problem.
https://en.wiktionary.org/wiki/PEBCAK

Prova att klicka på köpknappen så ser du att switchen läggs i korgen.

Visa signatur

...

var fri

...

Permalänk
Medlem

En enkel swich i änden fungerar inte om hen kör Telias tv box, då man inte kan få den att samsas med internetlinan i samma kabel. I så fall behövs en managerbar swich att plocka ut de olika Vlanen på olika portar, och det hela blir med ens mer komplicerat....

Permalänk
Medlem

Kan man inte köra en vanlig router? Bara man stänger av dhcp'n?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Den tvärsäkra tonen framhåller oftast den djupa osäkerheten..

Permalänk
Skrivet av Hund:

Jag har ett modem med en port, 2 datorer, ist för att lägga upp ca 700 kr på en router så båda får internet, tänkte jag ist köpa mig en kabeldelare som gör det möjligt på ett enkelt sätt att dela internet till båda datorerna för en kostnad på 100 kr.

700kr? Du kan få en router för 100kr, den kanske inte är den bästa men den är bättre än din Y-kabel

https://www.dustinhome.se/product/5010815054/wireless-n-go-rt...

Finns gott om billiga routers och switchar!

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

700kr? Du kan få en router för 100kr, den kanske inte är den bästa men den är bättre än din Y-kabel

https://www.dustinhome.se/product/5010815054/wireless-n-go-rt...

Finns gott om billiga routers och switchar!

Du vet att du citerade ett nästan 10 år gammalt inlägg?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem

Någon som vet? Drn bör ju bete sig som en vanlig switch då?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Den tvärsäkra tonen framhåller oftast den djupa osäkerheten..