kräver lösenord vid "välj användar-sidan"

Permalänk
Medlem

kräver lösenord vid "välj användar-sidan"

Skit skum grej måste jag säga.
Varje gång jag lämnar datorn en längre tid så återvänder den till välkomstsidan där man får välja användare, inget fel i det men när jag sen ska logga in på någon av användarna så kräver datorn ett lösenord, som jag då inte har, och jag har heller inte aktiverat att det ska krävas lösenord då man loggar in.
Det hände bara helt plötsligt, först bara någon gång om dan i början, men nu kräver den lösen hela tiden vilket leder till att jag måste starta om datorn ca 43 ggr per dag

Kör på Windows XP Home och har en P4 2.8, en något klockad x1300pro och nån mobo från Asus.

Skulle va bra med lite hjälp, tack på förhand.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

Hm.. Minns att jag hadde liknande problem.. inte att den sätter lösenord, utan att det går till inloggningsfönster efter ett tag.. Minns dock inte hur fan man gjorde :S

Visa signatur
Permalänk

har du kollat runt bland inställnigarna för skärmsläckare och användarkonton?
"Kräv lösenord för att återvända" är antagligen ikryssat i skärmsläckarinställningarna

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TerrorInc
har du kollat runt bland inställnigarna för skärmsläckare och användarkonton?
"Kräv lösenord för att återvända" är antagligen ikryssat i skärmsläckarinställningarna

Nope, kollade det typ först av allt, vettefan vad det är asså.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

Den kräver alltså inte lösenord när du startar datorn? Bara när du inte använt den på ett tag? Ett sätt att fixa detta vore ju att ta bort användarkonton så man bara har ett konto, då behövs inget lösenord. Har du inte angett något lösenord så borde det gå att komma in genom att ha det blankt och sedan trycka enter.

Hur många användare har du?
Måste du ha mer än 1?
Behövs alltså inte lösenord när du startar upp datorn? Men när den går till skärmsläckare så behöver du? Det går inte ihop. Jag har säkert missförstått.

Hur lång tid har du inställt att det ska ta tills skärmsläckaren aktiveras? Det händer alltså när skärmsläckaren går igång?

Visa signatur

På ingående:
C2D E6600 | X1950XTX | 2 GB RAM | Gigabyte DS4 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tauren
Den kräver alltså inte lösenord när du startar datorn? Bara när du inte använt den på ett tag? Ett sätt att fixa detta vore ju att ta bort användarkonton så man bara har ett konto, då behövs inget lösenord. Har du inte angett något lösenord så borde det gå att komma in genom att ha det blankt och sedan trycka enter.

Hur många användare har du?
Måste du ha mer än 1?
Behövs alltså inte lösenord när du startar upp datorn? Men när den går till skärmsläckare så behöver du? Det går inte ihop. Jag har säkert missförstått.

Hur lång tid har du inställt att det ska ta tills skärmsläckaren aktiveras? Det händer alltså när skärmsläckaren går igång?

Det händer INTE när jag startar upp datorn, bara efter att den gått tillbaka till välj andvändar-grejen när jag inte använt den på ett tag, någon skärmsläckare använder jag inte.

Jag har 5 konton, ett åt vardera person i familjen som använder datorn, och ja det är ganska nödvändigt eftersom vi alla har egna bokmärken på internet etc.

Har också provat med att bara lämna det blankt och bara trycka enter, men det funkar ej.

Har också provat att aktivera så att man verkligen MÅSTE ha ett lösenord för att logga in på alla användare, men det funkar inte heller, iom att den inte godtar lösenordet.

Ska iofs skaffa ny dator inom en månad och ska sno mobo´t från nuvarande datorn, så då måste jag ändå formatera, men det är ändå jävligt irriterande.
Tack till alla som försökt

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG