Permalänk

dator #1 = internet #2 = nothing

Har problem med mitt nätverk, undviker helst att pilla med det över huvud taget så mina kunskaper är rätt låga.

Problemet ser ut så här:
Skaffade ett nytt modem förra helgen då åskan slog ut det gamla, problemet började med att jag blev bortkopplad från internet från den ena datorn och blev tvungen att trycka på "reparera" på anslutningen för att det skulle funka igen. Detta blev jag tvungen att göra med 5-10minuters intervall. Eftersom jag tröttnade på att det var sådär så började jag rota runt lite och lyckades sabba internetuppkopplingen på båda datorerna, tryckte på återställningsknapparna på både modemet och routern och nu har jag återigen internet...på en av två datorer, och felet på den första datorn kvarstår, dvs att anslutningen bryts var 5e-10e minut.

i korthet:
Jag kan nå routerns inställningssida från dator 1 men inte från dator 2.
Jag kan inte nå modemets inställningssida från någon dator.
dator 1 har internet men det kopplas bort ibland.
dator 2 har inget internet eller åtkomst till något på nätverket.
Modemet är en Dlink DSL320T.
Routern är en Dlink Di604
Mitt internetabbonnemang är BBB 8 mbit

Permalänk
Medlem

Om du kör med dhcp, har Dator 2 fått ett ip, gw, dns osv?

Visa signatur

Scenery och flygplansutvecklare till X-plane 11 och FS2020
Besök gärna Flightsim Sweden på: https://discord.gg/QcWHZ2Q

Permalänk

*edit* jepp den får det. dator två hittar för övrigt inte Dator 1 och vise versa om det är nån hjälp?*edit*

En lite konstig grej hände tidigare, jag provade att byta till en annan kabel mellan routern och dator 2 och då funkade internet på den i ca 30 sekunder (ungefär den tid det tog att ladda en sida), sen gick det tillbaka till att vara lika jäkligt igen.

Kan det ha hänt nåt så att kablarna blir skadade av routern på den porten som dator 2 är anluten till?

Glömde även att nämna att Dator 2 får upp "Webbplatsen hittades, väntar på svar" och sen bara står där tills det avbryts och det visas "sidan kan inte visas"

Permalänk
Medlem

testa med annat modem/router för att effektivt hitta felet som tydligen

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Linqan förra helgen .., problemet började

inte beror på datorerna

Visa signatur

(defmacro lisp-bootstrap (expr) expr)