Permalänk
Medlem

Scythe Ninjas vikt..

Ok, finns en tråd om Scythe ninjas fläkt längre ner på sidan när jag skriver det här, men jag är inte intresserad av fläkten. Jag är intresserad av vikten.
Behöver en ny kylare, och en ninja verkar vara ett ganska bra alternativ. Problemet är bara det att den är tung och jag gillar lan. Någon som har erfarenhet av Ninjan och lan?

Visa signatur

Intel E8400 @ 3.9ghz | Asus P5E | 4x2gb Corsair Dominator TWIN2X | Gigabyte GeForce GTX 460 OC 1GB | Western Digital Velociraptor 320gb | 4x1.5TB blandad lagring | Corsair VX 550w | Lian Li A71FB

Permalänk
Medlem

Den väger 650g tror jag, ochdet är väll relativt mycket. Någon annan som har lyckats knäcka ett moderkort med ninjan?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Den väger 815g :P. Den är nog inte så lämplig om man flyttar runt burken på Lan.150mm hög är den ju oxså så det är en rejäl metallbit

Visa signatur

P8Z68-VPro - i7-2600K - H80 - Gigabyte 670 Windforce - Force GT120 - WD Black 2Tb @ Raid 0 - Samsung 12X BD-R - HX 850 - Lancool K62 -

Permalänk

Folk oroar sig för mycket för vikt hit och dit, moderkort är betydligt tåligare än vad man tror, jag slår vad om att man med säkerhet kan hänga 1.5 kilo utan problem

Visa signatur

Asus P8Z68 Deluxe/Gen Sock 1155 -- Inte Core I7 2700K@4.5Ghz -- EVGA GeForce GTX 970 SSC GAMING ACX 2.0+ -- Corsair 16GB DDR3 Vengeance 1.5V Low Blue -- SSD OCZ Agility 3 120GB -- Microsoft Windows 7 -- Foldar med cirka 180k PPD (körs ej 24/7)

Permalänk
Medlem

Den är rätt tung, men det fina med Ninjan är att den har tyngdpunkten långt ner, nära moderkortet. Så bara man tar det lugnt så vore det inte vara några problem.

Visa signatur

>>Bygglogg för Big Scilence<< Stort bygge i aluminium, från grunden. Update 16/8.
>>Feedback lämnas här, tack<<

Permalänk
Medlem

no problem. Jag har en Zalman 7700CU och lovar den väger mer.
Och på det så flyttar jag datorn varje vecka, i drygt 8 månader nu.
And it's still alive!

Permalänk
Medlem

7700Cu väger bara 755g, så sorry

Får se vad jag köper, står mellan 7700Cu och Ninjan

Visa signatur

Intel E8400 @ 3.9ghz | Asus P5E | 4x2gb Corsair Dominator TWIN2X | Gigabyte GeForce GTX 460 OC 1GB | Western Digital Velociraptor 320gb | 4x1.5TB blandad lagring | Corsair VX 550w | Lian Li A71FB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JockeTC
7700Cu väger bara 755g, så sorry

Får se vad jag köper, står mellan 7700Cu och Ninjan

Det är natt och dag i skillnaden på hur bra de där två kyler...

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JockeTC
7700Cu väger bara 755g, så sorry

Får se vad jag köper, står mellan 7700Cu och Ninjan

Ninjan väger 665 gram + fläkt. Har svårt att tro att en 120mm-fläkt skulle väga mer än 100-150 gram.

Dessutom väger 7700Cu 918 gram.

Och som redan påpekats... Ninjan är betydligt bättre än 7700.

Permalänk
Medlem

Sen så är ju 7700cu kortare också. Höjden spelar stor roll också...

Visa signatur

Ledsen att jag inte kan svara på mer, men överklockning är absolut inte mitt område Vad jag förstår handlar det om att man fäster ett klockbatteri på processorn så går den snabbare, eller hur?

Permalänk

Tycker den inte väger så mycket ninjan. Det är ju rätt hög, men det ska nog inte vara problem med vikten.

Visa signatur

Eeeeeeh.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Paradis
Sen så är ju 7700cu kortare också. Höjden spelar stor roll också...

Ninjans tyndpunkt är nog i stil med 7700'ns.

Permalänk
Medlem

Får ta och åka till db och klämma lite på den. Kan se om man kanske kan få hjälp av lådan att hålla ner den. Måste iofs kolla på lådan då också (Ska köpa en P180 för att minska hörselskadorna)

Visa signatur

Intel E8400 @ 3.9ghz | Asus P5E | 4x2gb Corsair Dominator TWIN2X | Gigabyte GeForce GTX 460 OC 1GB | Western Digital Velociraptor 320gb | 4x1.5TB blandad lagring | Corsair VX 550w | Lian Li A71FB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JockeTC
Får ta och åka till db och klämma lite på den. Kan se om man kanske kan få hjälp av lådan att hålla ner den. Måste iofs kolla på lådan då också (Ska köpa en P180 för att minska hörselskadorna)

Har bestätt p180 och en ninja

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Kolla om man kan fästa ninjan i p180'n

Visa signatur

Intel E8400 @ 3.9ghz | Asus P5E | 4x2gb Corsair Dominator TWIN2X | Gigabyte GeForce GTX 460 OC 1GB | Western Digital Velociraptor 320gb | 4x1.5TB blandad lagring | Corsair VX 550w | Lian Li A71FB

Permalänk
Medlem

Har någon verkligen lyckats knäcka ett moderkort? Jag har för mig det man ska passa sig för är att hänga för mycket vikt på själva cpu zif socketen. Inga större kylare idag hängs på denna längre just av detta skäl och bultas fast i moderkortet.

/M

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XYZ-saft
Den är rätt tung, men det fina med Ninjan är att den har tyngdpunkten långt ner, nära moderkortet. Så bara man tar det lugnt så vore det inte vara några problem.

Mr. Saft har helt rätt angående tyngdpunkt osv. Jag vill bara rekomendera en lättare och bra kylare, arctic freezer 7. Men Ninjan är svinbra. Lycka till

Visa signatur

Fractal Design Define R6, ASUS X99a, Xeon E5-2697v3@3.5Ghz allcore, 64gb Hynix ECC REG 2133Mhz, ASUS 1070GTX, 2.5gb nic

Server: Proxmox med OMV 5 och annat virtuellt: Supermicro X9SRH-7F, 64gb RAM, Xeon 2651v2, 4x10tb, 2.5gb Nic

Permalänk
Medlem

Trevligt, man vill ju inte gärna att kylaren ska pajja något i datorn.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk

Så länge tyngdpunkten sitter så nära moderkortet som möjligt är det ingen fara. Sitter det däremot en halvmeter ifrån det så har man nog knäckt moderkortet ganska rejält.

Om nu Ninjan har tyngdpunkten nära moderkortet ska det inte vara något att oroa sig över. Om inte annat kan du ju alltid lägga datorn ner, Desktop-mode

Visa signatur

C2D Q6600 || Gigabyte P31-DS3L || Corsair 6400 1GB*2 || 8800GT || Audigy2

Permalänk
Medlem

"Lägger den ner" gör man ju bara när man bär den. Så gör jag redan med min standardkylare (Kan ha mus, tangentbord, hörlurar och skärm på den då)

Visa signatur

Intel E8400 @ 3.9ghz | Asus P5E | 4x2gb Corsair Dominator TWIN2X | Gigabyte GeForce GTX 460 OC 1GB | Western Digital Velociraptor 320gb | 4x1.5TB blandad lagring | Corsair VX 550w | Lian Li A71FB

Permalänk
Medlem

Jag har då fraktat runt min dator, P180 med Scythe Ninja, ett par gånger utan problem. Bara man har lite vett och lägger ned datorn med moderkortet i botten. Jag har faktitkst aldrig hört någon förstahandsberättelse om någon som knäckt sitt moderkort - någonsin.

När EN människa faktiskt lyckats, först då kan vi ens börja ta det som ett problem.

Ninjans flänspaket väger också ingenting, känns ungefär som frigolit faktiskt. Tyngden ligger i basen.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem

Hur är ninjans viktpunkt och det, jämfört med Big T.

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk
Avstängd

det är ganska svårt o knäcka moderkort,om dom är lite böjda gör inget men dom går garanterat inte av om fläkten är för tung.
så moderkortet går inte av utan snarare någon komponent som ryker förmodligen om det böjs alldeles för mycket.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tjalve
Hur är ninjans viktpunkt och det, jämfört med Big T.

Den är totalt motsatt skulle jag säga.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bogey
Det är natt och dag i skillnaden på hur bra de där två kyler...

Jag har båda två, och dom har nästan EXAKT samma temperaturer med samma förutsättningar (fläktar, rumstemperatur, osv).

Men jag tror att min ninja har en konkav yta, efterssom idle ligger på 48C, och load på över 60! Jag har en Prescott E 3.0GHz s478. Jag har monterat om den 5 ggr idag och experimenterat med olika metoder att applicera AS5 på. Jag prövade att sprida ut min AS5 till ett tunt lager på processorn en gång, och fick ännu högre temperaturer, och när jag tog av ninjan igen, så fanns det lite AS5 runt om på ytan, men det var helt rent i mitten!! Och om jag inte har fel så tyder det på att den inte har bra kontakt med processorn i mitten, utan bara på sidorna.

Får väl köpa sandpapper och lappa ninjan och se vad som händer. alltid är det jag som ska få problem med kylningen. Och förresten så har jag också ett P180 chassi.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av voggorb
Jag har båda två, och dom har nästan EXAKT samma temperaturer med samma förutsättningar (fläktar, rumstemperatur, osv).

Men jag tror att min ninja har en konkav yta, efterssom idle ligger på 48C, och load på över 60! Jag har en Prescott E 3.0GHz s478. Jag har monterat om den 5 ggr idag och experimenterat med olika metoder att applicera AS5 på. Jag prövade att sprida ut min AS5 till ett tunt lager på processorn en gång, och fick ännu högre temperaturer, och när jag tog av ninjan igen, så fanns det lite AS5 runt om på ytan, men det var helt rent i mitten!! Och om jag inte har fel så tyder det på att den inte har bra kontakt med processorn i mitten, utan bara på sidorna.

Får väl köpa sandpapper och lappa ninjan och se vad som händer. alltid är det jag som ska få problem med kylningen. Och förresten så har jag också ett P180 chassi.

Ok. Förklaringen till det är väldigt enkel.... du har monterat fel.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Avstängd

chassiventiltion,rumstemp,applicering av kylpasta,sortens kylpasta,fläkten på kylaren mm spelar in på temperaturen.

tänkp på att nästan alla heatpipeskylare måste lappas tå plattan blir böjd utav uppvärmingsprocessen när heatpipesen fästs i plattan.

hur bra vämeledning det är mellan ihs chippet speler inte också.