Permalänk

USB-splitt?

Hej!

Har haft funderingar på att köpa en extern HD men har inte gjort slag i saken ännu. Jag skulle nämligen vilja dela denna disk mellan två datorer.

Därför undrar jag om det finns (eller går att tillverka) en USB-splitt, fast tvärt om... som gör att man kan koppla in HDn till två datorer samtidigt?

Permalänk

För att uppnå detta måste du köpa en extern hårddisk eller ett kabinett som har två utgångar. Du kan inte koppla "en kabel till två" och tror inte att det finns någon split att köpa - jag har iaf aldrig sett något liknande.

Visa signatur

Two types of people laugh at the law: those that break it and those that make it.

Permalänk

Jag har inte sett någon splitt heller. Men varför skulle det INTE funka att göra en själv? Bara att skära upp en kabel o förgrena den som kommer från HDn till två.

Permalänk
Medlem

Varför provar du inte att tvinna ihop VGA el. DVI kablarna från båda datorerna till en så kan du ju köra båda datorerna på en skärm samtidigt *rolleyes*

Allvarligt talat, det funkar inte så. Kan du inte bara dela ut den på nätverket?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Noobx
Varför provar du inte att tvinna ihop VGA el. DVI kablarna från båda datorerna till en så kan du ju köra båda datorerna på en skärm samtidigt *rolleyes*

Allvarligt talat, det funkar inte så. Kan du inte bara dela ut den på nätverket?

nja... det är ju lite mer samma sak som att tvinna en vga-kabel ifrån två skärmar o sätta i en dator för att få samma bild på två skärmar... DET tycker jag inte är så förtvivlat konstigt.

Dela ut i närverket vill jag slippa för då måste den ena datorn som har HDn ansluten alltid vara igång. Själva idén med HDn är att ha den som en "musik-disk" där både min egen och min sambos musik finns.

EDIT: AHA... JenzA, den där borde ju fixa jobbet. Tusen tack... om det funkar.