Permalänk
Medlem

SKillnaden mellan två datorpaket ?

Hej !

(Ursäkta för att komma med en vanlig och uttjatad fråga...)

Jag undrar om någon vänlig själ hjälpa mig att förstå vad skillnaden är mellan dessa två datorpaket och vad som motiverar en prisskillnad på 1500 kr ?

http://www.komplett.se/k/ci.asp?sku=10180

och

http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=C-GEA2WH-SE

Marginellt större hårdisk på ena, men annars ?

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk

Jag hade kört på paketet från komplett, för det använder sig av socket AM2 och DDR2. Lite mer framtidssäkert

Visa signatur

iMac 24"

Permalänk
Medlem

Hoppas du får tur med 7900GT ! .. mitt XFX 7900GT .. dog efter 1v användning =/

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk

Eftersom i komplett använder 7900gt extreme medan datorbutiken använder ett vanligt 7900gt. Så, på ett sätt kan det hända att det är bra med kompletts paket, eftersom du får ett lite grymmare grafikkort, som dock kan paja, pga fabriksklockning. Medans du med datorbutikens paket kan få ett litet sämre grafikkort, som dock kan ha en längre livslängd.

Visa signatur

Acer Predator G3-605 - I7 4790 - 16GB DDR3 - 256+1TB - GTX 970 4GB - Logitech G402 Hyperion Fury - BenQ GL2320HDB - BenQ GL2460 - Viewsonic VX2370SMH - Das Keyboard Model S Brown - Audio-Technica AT-2020
Youtube

Permalänk

Men DDR2 och Am2 processor så skulle jag ta Kompletts paket!
Du får också ett 580 watts nätagg istället för 400 watts på komplett!

Visa signatur

Muhahaha jag gillar massor av blommor!

Permalänk
Medlem

processorerna är ju inget vidare.. bättre o satsa nåra hudringar till på en bättre processor

Visa signatur

][ Asus A8N-E ][ AMD64 San Diego 4000+ ][ Point of view Gf 7600GT ][ A-data 2048 ram ][

Permalänk
Medlem

Det står ingenting om garanti och service i datorbutikens paket, komplett's verkar dock ha 3 år vilket är sjukt bra.

Så även om du skulle ha oturen och få en gammal defekt 7900 så är chansen stor att du lätt kan få den bytt.

Visa signatur

PC:

| i5 2500K @4.8GHz + Corsair H70 + 2x Scythe GT 1450rpm |
| ASUS P8P67 Pro B3 | 2x GTX580 3GB SLI @900/1800/2004 |
|2x 4GB Corsair Dominator GT @2133MHz | Corsair AX1200 |
| CM HAF 932 | Dell U2711 | 120GB Corsair Force 3 |

Permalänk
Medlem

Hej !

Tack för alla svar.
Vet inte vad socket AMD2 och DDR2 egentligen innebär, men jag antar att det är något som gör att det går snabbare ?
Jo, många verkar ju ha haft problem med sina XFX 7900 GT har jag läst, fast om jag får 3 års garanti borde det inte vara några problem..

Håller med Sabo. Skulle vilja ha en lite snabbare processor om det inte var så mycket dyrare. Dock har jag inte sett några sådana datorpaket (förutom sådana som är flera tusen dyrare).
Någon som känner till något sådant ?

Är rätt okunnig om datorkomponenter så jag vågar inte riktigt komponera ett paket själv..

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.