Permalänk

FAQ .. strömbrytare till datorn

Eftersom flertalet användare byter ut sina original brytare på dator chassiet så gör jag en liten nätt FAQ om detta.

  • Skillnaden på AT och ATX i det stora

  • brytare

  • Icke/Åter fjädrande knappar

  • vilken knapp ska du ha?

  • Sladdar

  • Myter

Ett ATX nätagg har alltid ström påslaget fram till modekortet denna heter PS_ON och är oftast grön eller grå annars så är den pinne 14 på ett 20pin´s Atx kontakt, och pinne nummer 16 i ett 24. Det står numrerat vilket nummer kabeln har på Atx kontakten med små gjutna siffror.

Ett AT nätagg sluter bara kretsen mellan 230v och jord, och det ligger då ström på alla kablar på secondär sidan vilket det inte gör på ett ATX agg.

En dator som har ett ATX agg behöver en simpel impuls för att få ett relä att dra som i sin tur ger nätagget klartecken att ösa på alla andra linor så som 3.3, 5, 12, -5, -12v. ( OBS. alla nätagg har inte -5v. )

Då många Swecare frågar efter funkar denna brytare till datorn?
Svaret blir då oftast JA eller NEJ men båda är rätt och fel.

Så vilka brytare kan då användas?

Ja du. Alla i princip fast om den inte är återfjädrande så kommer du få slå tillbaka den till läge noll inom ( normalt 4 sec ) eller vad nu dit modekort i bios är inställt på. för om kretsen blir "hel" så kommer reläet att släppa och nätagget stänger av sig.

Dessa brytare som bland annat finns på Elfa går att använda en del har 2 lägen ett fast läge och ett annat som bara vippar tillbaka så fort man släpper igen.

Vad betyder då 1pol, 2pol osv? Jo, det är så här.
Är brytaren 1pol så kan du tex stänga av en fläkt.
Men är den 2 pol så kan du stänga av tex en fläkt och ett CCFLrör (med inverter) istället för att ha 2 separata brytare. En 2pol fungerar exakt på samma sätt som två st 1pol brytare gör. Testa själv med att sätta en tändsticka över två st 1pol så har du genast skapat dig en 2pol strömbrytare istället.

Lite andra bilder på olika knappar o brytare.

Länkar kommer

Hur tar man reda på om en knapp är återfjädrande eller inte?

Jo, det är simpelt en vanlig strömställare som vi har i huset för att tända och släcka takbelysningen är icke-återfjädrande.
Men dess går fint att använda till datorn fast man får då slå ifrån de innan reläet släpper.
Men för att göra det simpelt så tar man helst en återfjädrande knapp som åker tillbaka till läge 1 igen, det är återfjädrande knappar vi har i t.ex. mobilen och i tangentbordet fast de är uppbyggda lite på ett annat sätt fast i det stora hela samma sak.

Leta upp din knapp?

För att göra det enkelt så bör du ta en återfjädrande/Momentanbrytare så du slipper ettställa den igen, men när du köper eller vad du nu tar din knapp ifrån så kolla upp om den är återfjädrande eller inte. men det går givetvis med bägge.

Vad för sladd ska jag ha?

Vilken sladd du ska ha till power knappen eller reset knappen väljer du själv efter som det handlar om en impuls så är den så låg inom både volt och mA, så att man kan nästintill ta vilken man känner för, dock så kan man ju ta den gamla. Eller ett smart alternativ är att ta ifrån en trasig nätverkskabel. Alla har nog en liten stump hemma som är sönder och man kan ta en bit ifrån om man vill vara händig så kan man låta de 4paren ( 8 kablarna ) sitter kvar i skalet och dra till hela fronten så får man en någorlunda fin kabeldragning till Power/ Reset knapparna och power/ hdd ledsen

www.elfa.se

55-573-01
ni behöver inte gå högre än 0.0XX
fast under 0.00X kan vara lite jobbigt menar arean på kabeln då

Sen när vi ändå håller på så tar vi död på några myter.

Flertalet personer på forumet har sagt som lösning på när folk inte fått igång sina nya system, så som gamla datorer, att vända på anslutningen till modekortet. Detta är FEL då det handlar om en impuls så kvittar det om från A till B eller B till A.

Däremot om knappen hade haft en diod eller liknande i sig så hade detta varit rätt men så är inte fallet. Detta gäller bara leds som power och hdd led om de inte skulle lysa. Dock så funkar även pc-speakern ( högtalaren ) gå att köras på rätt eller fel håll, dock ska man koppla det rätt när man har en stereo då man tillslut kommer att ha sönder något i sina dyra högtalare.

Om man inte skulle få igång sin dator när man uteslutit andra saker, så kan man ju testa att kortsluta pinnarna på modekortet med exempelvis en skruvmejsel eller en bygling som man tar bort direkt igen.

Detta görs lite på egen risk då det kan vara farligt om man t.ex. kommer emot andra pins så kan det hända saker.

Hoppas detta lyste upp lite i tillvaron.. någon bild och mer text, mm kommer inom kort.. är lite trött nu

ha det ^^

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

bra skrivet

Permalänk
Medlem

najs FAQ, stämmer till 100 procent.

Visa signatur

Corsair Obsidian 550D - Gigabyte Z68X-UD3H-B3 - Intel Core i5 2500K @ 4,4 GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz LP - Asus Radeon HD7870 2GB DCUII - OCZ Agility 3 120GB SSD - Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB - Fractal Design Tesla 650W 80+ - Fujitsu SL23T-1 LED - Logitech diNovo Edge & Logitech Performance Mouse MX

Permalänk
Medlem

Re: FAQ .. strömbrytare till datorn

Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-

Vad för sladd ska jag ha?

Vilken sladd du ska ha till power knappen eller reset knappen väljer du sj efter som dt handlar om en impuls så är den så låg innom både volt och mA att man kan nästintill ta vilken man känner för, dock så kan man ju ta den gamla..

Du skulle inte kunna dra nån länk på typ lämpliga sladdar ifrån elfa eller Kjell?
Skulle uppskattas!

Permalänk
Medlem

Om du skulle kunna läsa igenom hela FAQen och rätta lite svenska-fel så skulle den vara hur bra som helst.

Visa signatur

---

Permalänk

jo f*n det hade jag totalt glömt bort får nog starta farsans dator och dra texter i word

länkar och sånt kommer har haft det lite körigt nu på sistonde ..

ska även göra styckeindelningen bättre

edit: håller på och leta upp bilder så ni behöver inte kladda att bilderna inte funkar

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Re: FAQ .. strömbrytare till datorn

Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-

Vad för sladd ska jag ha?

Vilken sladd du ska ha till power knappen eller reset knappen väljer du själv efter som det handlar om en impuls så är den så låg innom både volt och mA, så att man kan nästintill ta vilken man känner för, dock så kan man ju ta den gamla. Eller ett smart alternativ är att ta ifrån en trasig nätverkskabel. Alla har nog en liten stump hemma som är sönder och man kan ta en bit ifrån om man vill vara händig så kan man låta de 4paren ( 8 kablarna ) sitter kvar i skalet och dra till hela fronten så får man en någorlunda fin kabeldragning till Power/ Reset knapparna och power/ hdd ledsen

http://www.sealconusa.com/images/product_pics/hitechcabletree...

länk kommer på några förslag

[/B]

Ser fram emot länkarna, bra FAQ förresten! Tack!

Permalänk
Medlem

rätt uppfattat

så har jag uppfattat detta rätt när jag säger att man kan koppla en http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=2019441.htm till "startkablarna" i min dator, dvs den vita och orangea( har hört att det oftast är de färgerna ). Sen vrider jag om nyckeln, datorn går igång och jag behöver inte vrida tillbaka nyckeln eftersom den är återfjädrande?
Tack för hjälpen

Permalänk

Re: rätt uppfattat

Denna faq är säkert bra för många.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av eop
så har jag uppfattat detta rätt när jag säger att man kan koppla en http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=2019441.htm till "startkablarna" i min dator, dvs den vita och orangea( har hört att det oftast är de färgerna ). Sen vrider jag om nyckeln, datorn går igång och jag behöver inte vrida tillbaka nyckeln eftersom den är återfjädrande?
Tack för hjälpen

Det är en vanlig tändningslås för bilar så det skall fungera, det känns dock lite "onaturligt" att först ha 2st steg på nyckel där det inte händer något.
Det skulle dock gå att man på steg1 tjuvstartade en extra nätdel (genom att kortssluta PS_ON med jord) och tänder belysningen, steg2 startar vissa fläktar och steg3 startar den ordinarie nätdelen och datorn.
Fast något meningsfullt är det inte, så det är bara om man skulle tycka det är skoj.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Re: Re: rätt uppfattat

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Denna faq är säkert bra för många.

Det är en vanlig tändningslås för bilar så det skall fungera, det känns dock lite "onaturligt" att först ha 2st steg på nyckel där det inte händer något.
Det skulle dock gå att man på steg1 tjuvstartade en extra nätdel (genom att kortssluta PS_ON med jord) och tänder belysningen, steg2 startar vissa fläktar och steg3 startar den ordinarie nätdelen och datorn.
Fast något meningsfullt är det inte, så det är bara om man skulle tycka det är skoj.

okej, tack så mycket. Behöver ju inte vara en exakt sådan men principen menade jag

Permalänk
Medlem

Re: FAQ .. strömbrytare till datorn

Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-

Ett ATX nätagg har alltid ström påslaget fram till modekortet denna heter PS_ON och är oftast grön eller grå annars så är den pinne 14 på ett 20pin´s atx kontakt, och pinne nummer 16 i ett 24. Den är oftast grön eller grå annars så är den pinne 14 på ett 20pin´s atx kontakt, och pinne nummer 16 i ett 24.

kolla igenom punkten en gång till och läs vad som står här...
//
och är oftast grön eller grå annars så är den pinne 14 på ett 20pin´s atx kontakt, och pinne nummer 16 i ett 24
//
Den är oftast grön eller grå annars så är den pinne 14 på ett 20pin´s atx kontakt, och pinne nummer 16 i ett 24.
//

liten upprepning ?

mycket bra skrivet annars - en välbehövlig FAQ

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk

tackar undcom pågrund av mina handikapp så händer det att det blir mer fel än vad som behövs. men ska rätta till det. sen så verkar alla bilder utom en försvunnit men ska fixa det.

tack

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

Går det o koppla ihop power och reset knappens strömmatningen om man har en enpolig momentan brytare me 3 lägen? eller måste man köra på en två polig? Lika bra o ställa frågan här så man slipper göra en ny tråd

Edit: Hittade ett litet relä så det kör vi me också

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nicholass
Går det o koppla ihop power och reset knappens strömmatningen om man har en enpolig momentan brytare me 3 lägen? eller måste man köra på en två polig? Lika bra o ställa frågan här så man slipper göra en ny tråd

Edit: Hittade ett litet relä så det kör vi me också

japp det går.. bara ta matningen i från reset eller power.. sen de 2 som går tillbaka är de du bryter för det är enbart den som ger signalen.. kvittar var strömmen kommer irån..

Dock så håller man inne startknappen i 4 sec så stängs de flesta burkar av eller startas om

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

Mycket bra gjort FullMoon, riktigt bra FAQ!

Har en fråga, var är skillnaden på 1poliga och 2poliga brytare?
Låter kanske dumt att fråga detta då man kanske borde förstå det, men jag kan inte hålla tankarna i styr(dvs kan inte koncentrera mig) så jag hoppas du har förståelse

Visa signatur

Skaparna av Crysis är tre turkiska bröder.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Silverwulf
Mycket bra gjort FullMoon, riktigt bra FAQ!

Har en fråga, var är skillnaden på 1poliga och 2poliga brytare?
Låter kanske dumt att fråga detta då man kanske borde förstå det, men jag kan inte hålla tankarna i styr(dvs kan inte koncentrera mig) så jag hoppas du har förståelse

Nu drar jag en vild gissning, men jag antar att du har två poler du kan bryta strömmen på, dvs om du hade haft två glödlampor med skilda strömkällor, hade du kunnat släcka och tända båda samtigit, utan att paralellkoppla strömbrytaren. (du har fyra lödpunkter istället för två.)

Kan ha fel, väldigt fel. Men för mig låter det logiskt. ;P

Permalänk

Jo det tycker jag också låter logiskt. Tackar!
Kanske ska vänta ifall nån kanske ska rätta, - jag tror dock din tanke stämmer.

Tack!

Visa signatur

Skaparna av Crysis är tre turkiska bröder.

Permalänk
Medlem

Bra skrivet, har bara ett litet tillägg:

Återfjädrande brytare benämns i fackhandeln som "Momentanbrytare". Kanske kan vara lite förvirrande när man inte hittar vad man letar efter på t ex ELFA, som annars har allt.

Visa signatur

************************************
* Detta meddelande har granskats av FRA *
************************************

Permalänk
Medlem

Skulle bara vilja tillägga en sak: Ett AT-agg har inte spänning på trådarna när det är avslaget. Enbart på 230V-kabeln till strömbrytaren. Men den ligger absolut inte på secundären. Och sluter inte mot jord. Den brytar både Fas o Nolla. Alltså en tvåpolig brytare.