[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

dock lägger gratisversionen på vattenstämpel men visst kan man leva med det för all del säkert helt ok program funktionsmässigt i övrigt.

och ja Bluebeam är inte heller "freeware" så det ska inte heller in i listan.

Vågar inte svära på det, men är relativt säker på att man slipper vattenstämpel vid enklare redigeringar som t.ex. uppdatering av ett textfält.

Visa signatur

12600K, GTX 980 Ti, 16GB DDR4@3200MHz

Permalänk
Skrivet av Insio:

Vågar inte svära på det, men är relativt säker på att man slipper vattenstämpel vid enklare redigeringar som t.ex. uppdatering av ett textfält.

detta är iaf vad de skriver på hemsidan

Citat:

Thank you for considering our products - you may download and try any product freely, there is no timeout or other crippling feature - except, all evaluation products will place a stamp/watermark on all generated pages indicating they have been made with a trial version - and this is the only limitation.

men kanske bara är vid skapande av nya blad vattenstämpeln läggs på och eftereditering så blir ingen vattenstämpel.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Finns det något enkelt program där man kan återställa en lagringsmedia hdd sata nvme där den formaterar och återställer samtliga partitioner med ett svep? Det går inte alltid under diskhanteraren.

Permalänk
Skrivet av Gomer:

Finns det något enkelt program där man kan återställa en lagringsmedia hdd sata nvme där den formaterar och återställer samtliga partitioner med ett svep? Det går inte alltid under diskhanteraren.

Formatering/partitionering
> GParted Live CD [OSS] - Alternativ till Partition Magic. Körs från extern enhet (CD/USB-minne). Perfekt för att utföra lite mer avancerade operationer före Windows-installation. Klarar av en mängd olika filsystem.

kan ju även använda diskpart om du kör windows den brukar ofta kunna göra mer än disk managern.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Både Winaero och eartrumpet är med på listan redan sen iaf nått år tebax...

gissar att du kollade på första inlägget i denna tråden drån Dimestam år 200x vilket inte är den lista som uppdateras då jag inte kan ändra dimestams inlägg.

Ah ja sedär, jag kollade i rätt tråd jag med kollade inte om aaalla mina gamla tips fanns där. Men några saknades ju fortfarande. Men men, du gör ett bra jobb med det här iaf, keep it up!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hajnyckel:

Kan bara inte låta bli men ett måste program är ju ändå, Rufus. 😃

Tänkte precis dra till med den.... Lyckligtvis så sökte jag först.

Permalänk
Medlem

Twinkle tray
https://twinkletray.com/
finns på ms store och github (opensource?)
Styr din skärm/monitors ljusstyrka via hdmi/DP kommando, utan att behöva fibbla men OSD på skärmen. kan också ställa in timers osv.

Alternativ!
Monitorian
https://apps.microsoft.com/detail/9nw33j738bl0?hl=en-US&gl=US
https://github.com/emoacht/Monitorian
imho ser inte lika polished ut och funktioner som timers kostar(? kan ha ändrats)

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

Se nästa post.

/ B

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bill50x:

Får man fråga om program också? Jag hade tidigare ett fillistningsprogram som presenterade resultatet med samma upplägg som Windows Utforskaren men i html-format. På något sätt har jag lyckats att slänga en massa program och med nyinstallation av W11 så var det bara borta. Eftersom jag inte vet vad det heter så är jag helt lost. Någon som möjligen vet vilket jag efterfrågar? Jag har sökt på nätet men hittar bara ett skittrist program som ser ut att ha överlevt från Win 3.11-tiden...
Tacksam för tips!

Precis när jag ställt frågan hittade jag programmet! Det heter Snap2HTML och kan verkligen rekommenderas. Helt underbart när man bara vill lista mappar och filer. Alltså på den egna datorn, tror inte programmet funkar på tex sajter, fast det har jag inte testat.

https://www.rlvision.com/downloads.php?dl=snap_2_html

/ B

Lagt till url
Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

detta är iaf vad de skriver på hemsidan

men kanske bara är vid skapande av nya blad vattenstämpeln läggs på och eftereditering så blir ingen vattenstämpel.

Kan nu bekräfta att lättare redigeringar går att göra utan att få vattenstämpel. Har inte undersökt exakt var gränsen går, men att t.ex. klistra in text eller redigera text/datumfält går bra (funktionen "Edit Text"). Funktionen "Edit Objects" resulterar i stämpel.

*Detta gäller v. 2.2.2.1, PDF-XChange Editor Portable (PortableApps.com), finns sannolikt senare versioner idag.

Visa signatur

12600K, GTX 980 Ti, 16GB DDR4@3200MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

dock Privazers funktion att rensa tempfiler finns ju innbyggt i os så känns rätt meningslöst om man inte är ute efter funktionen att skriva sönder sin ssd med dvs.

Jag skrev bara dit den för CCleaner fanns, och detta som ett alternativ.

Permalänk
Medlem

Chocolatey - en pakethanterare för windows

Typ: Systemverktyg
Länk: https://community.chocolatey.org/

Beskrivning:

Chocolatey är en pakethanterare för Windows som möjliggör en enkel installation, uppdatering och borttagning av programvara från kommandoraden. Den fungerar på ett liknande sätt som pakethanterare i Linux, till exempel apt-get eller yum. Genom att använda Chocolatey kan användare snabbt söka efter, installera och hantera tusentals programvarupaket från en centraliserad paketkälla, vilket gör det enkelt att hålla programvaran uppdaterad och att installera nya program utan att behöva leta efter installationsfiler eller genomgå manuella installationer.

Chocolatey kan också integreras med andra verktyg och systemhanteringsramar för att automatisera programvaruhantering och distribution på Windows-system. Sammantaget erbjuder Chocolatey en effektiv och bekväm lösning för att hantera programvara på Windows-plattformen.

Beskrivningen är genererad av chat gpt.

Direkt länk till community versionen
Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem

Vistumbler - https://www.vistumbler.net/

Ett alternativ till netstumbler (som inte uppdaterats sen 2014). Söker efter accesspunkter. Position kan gps-loggas.
Stöder fler trådlösa nätverkskort än vad netstumbler gör.

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------