Permalänk
Medlem

Ny hdd sata2

Hej tänkte precis trycka på "KÖP" knappen på en ny hdd http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=307913 och fick då upp några funderingar..

1. passar denna disk till mitt moderkort? (står vad jag har i sign)
2. buffertstorleken påverkar/påverkas den av andra hårddiskar?
3. är det svårt att installera en sata disk om man gämför med en vanlig IDE disk?

MVH // BesteN

Permalänk
Hedersmedlem

1. Ja (den kommer gå ner till 150 MBps men det är inget som helst problem, taket är inte nått för 150 MBps ännu heller).
2. Bufferten sitter på kontrollerkortet för hårddisken, har inget med andra hårddiskar att göra.
3. Nej inte alls. Stick i SATA-strömkontakten och SATA-datakontakten. Jag har hört att det finns vissa SATA II (300) diskar som behöver byglas om till SATA I (150) läge, andra tror jag känner av det själv.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

"taket är inte nått för 150 MBps" vad menar du med det, är det moderkortet som inte klarar högre eller ? märker man nån skilldnad på 300 och 150 MBps?

Permalänk
Medlem

Jag tror han menar att ingen hårddisk har ännu presterat i 150 MBps, det är bara en teoretisk gräns för sata tekniken.

Visa signatur

(\__/)
(O.o )
(> < ) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av roVVel
Jag tror han menar att ingen hårddisk har ännu presterat i 150 MBps, det är bara en teoretisk gräns för sata tekniken.

okai då förstår jag