Kommentarer till "Blå Trä/Plexi HTPC "Mitt första bygge""

Permalänk
Medlem

Kommentarer till "Blå Trä/Plexi HTPC "Mitt första bygge""

Trevligt att du hittade hit, hoppas du tycker mitt projekt är intressant och jag välkommnar alla kommentarer som har något innehåll
/X

Blå Trä/Plexi HTPC "Mitt första bygge"

Visa signatur

"Svaret på frågan är inte alltid en lösning till problemet"
# A64 3700+ @ 2.8GHz (280*10) # Corsair TwinX 2*1024 2.3.3.6 (187MHz) # PoW Geforce 7800GT @463/1200 # 8050p i 3dmark05

Permalänk
Avstängd

Det ser ju trevligt ut! Lite bökigt med externt nätagg bara, fast det kan väl vara svårt att få plats annars ...

Visa signatur

Space, the final frontier

It's not what you've got, it's how you use it, som gamle Ray Stevens sa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thallid
Det ser ju trevligt ut! Lite bökigt med externt nätagg bara, fast det kan väl vara svårt att få plats annars ...

Tackar =).

Jo det kan nog bli lite bökigt, får se hur det slutar

Visa signatur

"Svaret på frågan är inte alltid en lösning till problemet"
# A64 3700+ @ 2.8GHz (280*10) # Corsair TwinX 2*1024 2.3.3.6 (187MHz) # PoW Geforce 7800GT @463/1200 # 8050p i 3dmark05

Permalänk
Medlem

Kan jag säga det som är nämnt tidigare, plywood är så jävla ful. Lägg ut en extra slant så får du ett snyggt träslag.

Visa signatur

(OSkar000) Morn\: jag trodde du såg ut som en liten ful skäggig nörd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mornn
Kan jag säga det som är nämnt tidigare, plywood är så jävla ful. Lägg ut en extra slant så får du ett snyggt träslag.

Har inte skrivit det ännu men är lite underförstått när jag skrev att jag inhandlat Spray Färg.
Dvs, du kommer inte att se att det är Plywood efteråt utan en fin Blåmetallic färg

Visa signatur

"Svaret på frågan är inte alltid en lösning till problemet"
# A64 3700+ @ 2.8GHz (280*10) # Corsair TwinX 2*1024 2.3.3.6 (187MHz) # PoW Geforce 7800GT @463/1200 # 8050p i 3dmark05

Permalänk
Medlem

Ska du lacka det? Det tycker jag, men kör primer på det först.

Visa signatur

Sist jag var aktiv här var nedan min setup, nu vet jag inte ens vad jag har för hårdvara under mina händer...

|AMD Athlon 3800+ Dual Core|DFI Lanparty Ultra-D Nf4|2048 mb Ram|DiamondMax160 gb 7200rpm|Tagan 2force 430w|Thermaltake Tsunami <---- Till salu!! |XFX 7800 GT 256mb |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TredoX
Ska du lacka det? Det tycker jag, men kör primer på det först.

Jupp Lacka
Primer, hmm vad är det? Syfte med att ha primer före lack?
/X

Visa signatur

"Svaret på frågan är inte alltid en lösning till problemet"
# A64 3700+ @ 2.8GHz (280*10) # Corsair TwinX 2*1024 2.3.3.6 (187MHz) # PoW Geforce 7800GT @463/1200 # 8050p i 3dmark05

Permalänk
Medlem

Good choice!!
Primer är som ett tunt lager lack som gör så att ytan blir jämnade och lacken fäster bättre.
Vad jag vet iallafall.
Sen tycker säkert många här att du ska sprutspackla oxå, men lite texture ska det ju vara.

Visa signatur

Sist jag var aktiv här var nedan min setup, nu vet jag inte ens vad jag har för hårdvara under mina händer...

|AMD Athlon 3800+ Dual Core|DFI Lanparty Ultra-D Nf4|2048 mb Ram|DiamondMax160 gb 7200rpm|Tagan 2force 430w|Thermaltake Tsunami <---- Till salu!! |XFX 7800 GT 256mb |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TredoX
Good choice!!
Primer är som ett tunt lager lack som gör så att ytan blir jämnade och lacken fäster bättre.
Vad jag vet iallafall.
Sen tycker säkert många här att du ska sprutspackla oxå, men lite texture ska det ju vara.

Nu går gick det upp för mig va Primer va
Ja det är ju inte så dumt o få en bra grund, ska titta närmare på det. För om man har en Vit primer så kommer ju färgen att "lysa" bättre också.
Sprutspackel,,, njaa då blir det nog lite för invecklat blir nog till o slipa lite dock.
/X

Visa signatur

"Svaret på frågan är inte alltid en lösning till problemet"
# A64 3700+ @ 2.8GHz (280*10) # Corsair TwinX 2*1024 2.3.3.6 (187MHz) # PoW Geforce 7800GT @463/1200 # 8050p i 3dmark05

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xylion
Har inte skrivit det ännu men är lite underförstått när jag skrev att jag inhandlat Spray Färg.
Dvs, du kommer inte att se att det är Plywood efteråt utan en fin Blåmetallic färg

Lacka så man inte ser plywooden tack tack, såg någon annan blå htpc och vanligt datorchassi som var av målad plywood och man såg fortfarande att det var ful plywood.
Lite mörkt träslag som björk skulle vara skitfint utan målad, men lite halvdyrt.

Visa signatur

(OSkar000) Morn\: jag trodde du såg ut som en liten ful skäggig nörd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mornn
Lacka så man inte ser plywooden tack tack, såg någon annan blå htpc och vanligt datorchassi som var av målad plywood och man såg fortfarande att det var ful plywood.
Lite mörkt träslag som björk skulle vara skitfint utan målad, men lite halvdyrt.

Björk är väl inte mörkt väl? Det är tvärt om ganska ljust. (Man kan iofs lasera för att behålla björkådringarna)

Visa signatur

[i]Eftersom jag är skidåkare, stavar jag bra. [/i]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mornn
Lacka så man inte ser plywooden tack tack, såg någon annan blå htpc och vanligt datorchassi som var av målad plywood och man såg fortfarande att det var ful plywood.
Lite mörkt träslag som björk skulle vara skitfint utan målad, men lite halvdyrt.

Länka gärna om du vet vart det chassit finns,
Får se vad jag kommer göra, antagligen blir det lite underarbete innan jag sprayar det blått.
/X

Visa signatur

"Svaret på frågan är inte alltid en lösning till problemet"
# A64 3700+ @ 2.8GHz (280*10) # Corsair TwinX 2*1024 2.3.3.6 (187MHz) # PoW Geforce 7800GT @463/1200 # 8050p i 3dmark05

Permalänk
Medlem

Bara köra en runta tunt spackel på det hela...

Fast undrar bara, får du verkligen in dina kontakter i din I/O plattan där bak? Ser ut att vara för små hål.

Permalänk
Medlem

PS2 USB VGA LJUD och SVCD hålen är tillräckligt stora, de andra hade jag inte tänkt att använda. Men va lite för lat för att bra gröpa ut hål till dem. Kanske täcker över dom med något innan jag lackar.

BTW någon som vet om Spray färg reagerar med Trälim?
/X

Visa signatur

"Svaret på frågan är inte alltid en lösning till problemet"
# A64 3700+ @ 2.8GHz (280*10) # Corsair TwinX 2*1024 2.3.3.6 (187MHz) # PoW Geforce 7800GT @463/1200 # 8050p i 3dmark05

Permalänk
Medlem

jag tkr det ser riktigt najs ut..jag tror det skulle va bra med en gläkt på baksidan under moderkortet lr över..men det kanske du redan har tänkt på??..bra jobbat grabben..fråga: hur stor var plexi biten du köpte?? hur mkt kostade den?? mkt fint arbete

//Anders

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Maijks
Björk är väl inte mörkt väl? Det är tvärt om ganska ljust. (Man kan iofs lasera för att behålla björkådringarna)

Oj, du hade visst rätt. Men med värmebehandling kan man få det sött
http://www.tt.ltu.se/staff/margot/varme/jmfr.jpg

http://www.nixi.fi/kuvat/puutasot-swe.jpg
^^ Söta mörka.

EDIT:

Xylion, vet inte riktigt länk eller så. Men det är väl mest att kolla i galleriet där jag tror det finns eller bara använda sökfunktionen.

Visa signatur

(OSkar000) Morn\: jag trodde du såg ut som en liten ful skäggig nörd

Permalänk

Lägg gärna in din spec på HTPCn samt en bild på htpcwiki.se när du är färdig med bygget.

Visa signatur

Missa inte www.outletshopping.se
Acer Nitro i7, 16 GB, 1 TB SSD, GeForce 1060

Permalänk

ser roligt ut ;):D:P .. gl hf (ib)

Permalänk
Medlem

McNuggle: Tackar
Har planerat att sätta en fläkt precis till höger om grafikkortet och en fläkt på sidan vid processorn. De är utsatta på ritningarna.
Plexi biten jag köpta var c:a 40*40 och den kostade 140:- då är det mörkblå genomskinlig färg, bilder kommer senare på den.

Mornn och Pimpmasta: Will do...

BondePojk: Roligt, ok :). Tackar

Visa signatur

"Svaret på frågan är inte alltid en lösning till problemet"
# A64 3700+ @ 2.8GHz (280*10) # Corsair TwinX 2*1024 2.3.3.6 (187MHz) # PoW Geforce 7800GT @463/1200 # 8050p i 3dmark05

Permalänk

Funderat på att du måste få in ps/2 kablarna? hålet ser lite litet ut :P, Om jag var du skulle jag slipa så det ser ut som trianglar ner i trät (ursäkta utrycket , kom inte på vad det hette)

Visa signatur

/ käbab

Intel Core2Quad Q6600, DFI BloodIron, Asus Extreme Radeon HD4850, Corsair XMS2 PC6400 4096MB, Antec Three Hundred

Permalänk
Medlem

KEBABISTEN,
Förstår precis vad du menar =),, har löst det så att jag har rätt stora hål för PS2 hålen.

_/_/_/_/_/_/_/

Angående bygget så har det hänt rätt mycket det senaste men jag har inte riktigt tid att dokumentera det just nu. Hoppas få upp bilder på nuläget denna veckan.

/X

Visa signatur

"Svaret på frågan är inte alltid en lösning till problemet"
# A64 3700+ @ 2.8GHz (280*10) # Corsair TwinX 2*1024 2.3.3.6 (187MHz) # PoW Geforce 7800GT @463/1200 # 8050p i 3dmark05

Permalänk
Medlem

Kan du inte ta ett kort ( be någon i närheten såklart ) när du håller i chassit, så som du har nu. För jag skulle gärna se om 400mm blir mycket. Har nämligen skissat upp ett bygge som har måttet 400mm.

( Är ny här; Hej! )

Tack så mycket! //Orjan

Visa signatur

Det vet Stewie.[Första mod.]-[Orjan.Project[III]]

Permalänk

Jag säger som såhär... Skit i vad andra tycker utan tuta och kör stenhårt för att ge pessimisterna på läppen när allt är färdigt. Är du själv übernöjd med resultatet kommer andra att vara det med. Som en känd musikprodusent en gång sa, "Jag tänker inte trycka upp en platta så länge du har lägre åsikter om dig själv än vad lyssnarna har", detsamma med modifikationer.

Angående utanpåliggande eller externt nätagg så slopa den idén.. Promise.. Din blåmettalliska låda kommer säker stå asafränt nånstans men du kommer att störa ihjäl di på att "varför fick jag inte plats med den för".. Se till att kombinera komplett dator med just vad det är, en komplett dator och inte en "behållare" för vissa komponenter, dvs moderkort, osv, utan baka in strömkällan i det hela.

Samtliga mina byggen har jag aldrig haft ritningar till utan ideér har kommit allt eftersom men felet JAG lärde mig av jevulskt snabbt var att INTE ha datorkomponenter utanför lådan som är vitala för att den skall fungera. Datorn kommer se ut som en sjysst pryl med rungande fula bihang då.. bara ett tips.

Sen det där med att "böja plexit".. Jag vill jämföra det med när du köpt dig ett eget hus som du konstant bygger på. Är du inte HUNDRA % nöjd med vad du åstadkommer oavsett om det är interiör eller exteriör kommer du själv att gå och reta dig på det och framför allt är det ingen som vill höra "Ja jo lådan, den blev skitsnygg men... men.. och... bara för att.. och.. hade inte tid... det blev som det blev.. osv".

Jag tycker du har en sjysst idé bakom det hela och du skall givetvis fortsätta med det du håller på med, men för guds skull se till att du själv blir tusennöjd i slutändan. Hade lite funderingar kring tjockleken på baksido-plattan med djupet på "insticken".. men tror du kanske löst det...

Najs bygge för övrigt och skall följa det slaviskt..:P

Visa signatur

Går allt hur bra som helst beror det oftast på att man har missat någonting...

Permalänk
Medlem

Ojdå

Nämen här lever min tråd vidare

Har inte uppdaterat på jättelänge om ingen lagt märke till Datumet.

Men men bygget är iaf klart så som jag ville ha det.
Så nu får jag banne mig lägga upp bilder på hur det ser ut osv och vad jag gjort mera känner jag.

Fick nytt jobb o så en period o då blev det att jag bara byggde klart utan att skriva här =(

Busorjan: Jag tog måtten från min video som jag hade hemma, därav bredden på 40cm eller hur det nu va =).
Kommer att lägga upp bilder ikväll antagligen nu när mitt bygge är uppmärksammat igen.

Deception: Bygget är nu klart och det blev faktiskt Externt nätaggregat av bekvämlighet.
Hade/har inte kunskapen för att modda om det, men det kanske blir nästa projekt. Sedan finns det ju även väldigt små nätagg att köpa vilket var lite av min tanke också att "uppgradera" till ett sådant när pengarna finns där.

Kan ge ett lita varnande finger till att måla metaliclack på trä då det inte blir riktigt samma finish som på metall. Träet gör att färgen blir lite mattare än på plåt.

Ha det toppen, ska se till att det blir en uppdatering med lite bilder ikväll.
/Xylion

NU HAR JAG UPPDATERAT BYGGLOGGEN!!!

Visa signatur

"Svaret på frågan är inte alltid en lösning till problemet"
# A64 3700+ @ 2.8GHz (280*10) # Corsair TwinX 2*1024 2.3.3.6 (187MHz) # PoW Geforce 7800GT @463/1200 # 8050p i 3dmark05

Permalänk
Medlem

Snyggt bygge, gick faktist själv och funderade lite på en likadan HTPC konstruktion fast med nåt mörkt trä och hel genomskinligt plexi, men har ingen andvändning av en HTPC så det blev inget

BTW vad är det på CD-brännaren? Ser ut som en luftbubbla

Visa signatur

Core 2 Duo E8500 @ 3.8GHz | Gigabyte EP45-DS3 | XFX 8800GT 512MB | Corsair XMS2 2x2GB | 1210 GB HDD | Antec P182 + Corsair HX520 | Viewsonic VX2025WM

Permalänk
Medlem

Elmo:
Tackar tackar

Man har alltid användning för en HTPC, hehe.

Ne det är ingen luftbubbla, det är en HP om jag inte minns fel o den är designad så med ett "upp o ner vänt Nike märke" det syns mycket tydligare efter att jag spraya den.

/X

Visa signatur

"Svaret på frågan är inte alltid en lösning till problemet"
# A64 3700+ @ 2.8GHz (280*10) # Corsair TwinX 2*1024 2.3.3.6 (187MHz) # PoW Geforce 7800GT @463/1200 # 8050p i 3dmark05

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xylion

Man har alltid användning för en HTPC, hehe.

Hehe, men jag är lite sugen på att bygga en bara för skojs skull

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xylion

Ne det är ingen luftbubbla, det är en HP om jag inte minns fel o den är designad så med ett "upp o ner vänt Nike märke" det syns mycket tydligare efter att jag spraya den.

Aha

Visa signatur

Core 2 Duo E8500 @ 3.8GHz | Gigabyte EP45-DS3 | XFX 8800GT 512MB | Corsair XMS2 2x2GB | 1210 GB HDD | Antec P182 + Corsair HX520 | Viewsonic VX2025WM