No signal med dvi till TV i windows

Permalänk
Medlem

No signal med dvi till TV i windows

Jag har köpt en ny tv som har stöd för DVI. Jag testade att koppla ihop dvi-uttaget på grafikkortet med TV:n och signal kommer till TV:n när man startar datorn. Men sedan när man kommer till inloggningssidan, försvinner helt plötsligt signalen. Har kollat i ATI catalyst control center och kört enable på den. Men ändå visas ingen bild. Vad kan problemet vara?

Har ett ATi 9800 pro, då datorskärmen är kopplad genom VGA och TV:n kopplad via DVI. Sladden är en DVD-D 5m köpt från Clasohlson.

Permalänk
Medlem

Du måste nog ställa in upplösningen på bilden du skickar till tv:n för att det ska fungera. Kolla i manualen för att se vilken native-upplösning tv:n har.
Det är rätt troligt att du måste använda programmet Powerstrip för att skapa en ny upplösning.

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

DVI ingången på de flesta tv apparater klarar bara HD upplösningar då den oftast är avsedd för HDMI koppling, Format som för det mesta stöds är 576P, 720P, 1080i eller 1080P. För nVidiakort får du ställa in att det ska skicka HD upplösning separat under avancerade egenskaper.... DVI ingången kan alltså inte visa andra format än dessa så försöker du visa någon av de vanliga upplösningarna så får du "No Signal" (1600x1200, 1280x1024, 1024x768, 800x600, 640x480 funkar alltså inte i 9 fall av 10...)

Vad är det för TV?

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

TV:n ska klara av upplösningen 1360x768. Jag formaterade hårddisken nyss och plötsligt fick jag singal till TV:n i windows! Det var windows egna drivrutiner, men sedan efter att ha installerat ATis egna drivrutiner, försvann det igen.

TV:n är en Hyundai Imagequest Q320.

Permalänk

Kryssa i det hd format du vill använda under digital panel properties/hdtv support

Visa signatur

Gigabyte DS3 Rev 3.3. . C2D 1.86Ghz@2.8Ghz. Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 2048MB CL5 .Radeon 1900GT. Samsung 250Gb. HP L1925

Permalänk
Medlem

Har gjort det, men det verkar fortfarande inte fungera.
Vad ska jag köra med? clone desktop eller extend desktop?

edit: När jag swappar mellan DVI och analoga tv-signalerna med tv:n, blinkar datorskärmen till. Vad kan detta betyda?

Permalänk

Hittar den din tv, kolla i digital panel properties/attributes om tv namnet står där. Att skärmen blinkar till är bara ett bevis på att det finns nån slags kontakt mellan datan och tv`n. ska inte va nåt skadligt iallafall
EDIT: jag kör extended pröva det först för de ska funka

Visa signatur

Gigabyte DS3 Rev 3.3. . C2D 1.86Ghz@2.8Ghz. Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 2048MB CL5 .Radeon 1900GT. Samsung 250Gb. HP L1925

Permalänk
Medlem

Japp den hittar tv:n och identifierar den med "L17T" vilket verkar inte vara korrekt. Men ett fel jag ser är att den identifieras som analog istället för digital. Det kan vara därför min DVI-D kabel inte fungerar så bra i windows. Men märkligt att det inte identifieras som digital. Jag får nog gå och byta ut kabeln mot en DVI-I imorgon.

Såhär ser det ut:

Permalänk

vilken version är det där?? ser likadant ut som min förutom att det står digital panel properties istället för monitor properties 1 och jag har ingen basic knapp. ska kolla lite i mina inställningar

Visa signatur

Gigabyte DS3 Rev 3.3. . C2D 1.86Ghz@2.8Ghz. Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 2048MB CL5 .Radeon 1900GT. Samsung 250Gb. HP L1925

Permalänk
Medlem

Versionen är 1.2.2243.38605

Jag testade innan Omega drivarna och även där identifierades TV:n som analog.

edit: Digital Panel Properties verkar bara finnas om den känner igen en digital källa. Konstigt att den känner av TV:N som analog. =/

Permalänk

SKUMT. det är ingen inställning i tv`n som är fel, lite långsökt kanske men kommer inte på nåt annat just nu. får sova på saken

Visa signatur

Gigabyte DS3 Rev 3.3. . C2D 1.86Ghz@2.8Ghz. Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 2048MB CL5 .Radeon 1900GT. Samsung 250Gb. HP L1925

Permalänk
Medlem

Jag har nu bytt kabel till en DVI-I och nu får jag plötslig ingen bild under uppstarten. =/

edit: nu har jag fått det att funka under uppstarten. Men problemet i windows kvarstår =/

TV:n identifieras som Hyundai imagequest L17T, vilket är en analog LCD-monitor. Finns det något hack eller något som gör att den skickar ut digital signal?

Permalänk

Kolla om det går att välja mellan digitalt och analogt i inställningarna på tv`n, det är mycket möjligt att det går. Sen kan du nog pröva att sänka color quality till 16 bitars eftersom tv`n klarar bara 24 bitars, kanske ändra Hz`n oxå

Visa signatur

Gigabyte DS3 Rev 3.3. . C2D 1.86Ghz@2.8Ghz. Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 2048MB CL5 .Radeon 1900GT. Samsung 250Gb. HP L1925

Permalänk
Medlem

Finns tyvärr inga inställningar på tv:n där man kan välja mellan analogt och digitalt. Testade att sänka till 16bit, sänka uppdateringsfrekvensen, men utan resultat.

Permalänk
Medlem

Det du beskriver tyder MYCKET på att TVn inte klarar annat än HD upplösningar via digital DVI, anledningen till att du inte får bild under boot är att det inte är en HD upplösning, men om du ställer in i windows att detska använda 720P så kommer du garanterat få bild...

Om du vill köra pixelmappat så bör du definitivt prova en vga anslutning istället (VGA->VGA...) förutsatt att du har en VGA ingång på den, Mycket få 32" LCD TV klarar pixelmappad upplösning över VGA & ännu färre över DVI. Jag har en Samsung LE32T51B & det är en av dom få som klarar 1360x768 över VGA (den lämnar 3 rader pixlar svarta på varje sida för att få pixelmappad upplösning), över DVI klarar den bara HD upplösningar...

Ingen philips, sony eller panasonic kan till min vetskap köras pixelmappat (förutom de med 1280x720 i native upplösning), Hyundai har jag aldrig kommit i kontakt med så jag kan inte svara till 1000% för det märket men jag skulle bli oerhört förvånad om den skiljer sig från mängden nämnvärt... (jobbar med att sälja LCD tv´s så jag har testat en hel del apparater...)

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tellus82
Det du beskriver tyder MYCKET på att TVn inte klarar annat än HD upplösningar via digital DVI, anledningen till att du inte får bild under boot är att det inte är en HD upplösning, men om du ställer in i windows att detska använda 720P så kommer du garanterat få bild...

Nu var jag kanske inte tydlig, men det är under boot jag får bild. När jag körde med windows egna drivrutiner, körde jag 1024x768 och då funkade allt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av tellus82
Om du vill köra pixelmappat så bör du definitivt prova en vga anslutning istället (VGA->VGA...) förutsatt att du har en VGA ingång på den, Mycket få 32" LCD TV klarar pixelmappad upplösning över VGA & ännu färre över DVI. Jag har en Samsung LE32T51B & det är en av dom få som klarar 1360x768 över VGA (den lämnar 3 rader pixlar svarta på varje sida för att få pixelmappad upplösning), över DVI klarar den bara HD upplösningar...

Ingen philips, sony eller panasonic kan till min vetskap köras pixelmappat (förutom de med 1280x720 i native upplösning), Hyundai har jag aldrig kommit i kontakt med så jag kan inte svara till 1000% för det märket men jag skulle bli oerhört förvånad om den skiljer sig från mängden nämnvärt... (jobbar med att sälja LCD tv´s så jag har testat en hel del apparater...)

Den ska enligt tillverkarna klara av pixelmapping för både VGA och DVI. Ganska surt att köpa en VGA-kabel nu när man redan har betalat för en DVI.

Permalänk
Medlem

Det låter ju konstigt... Tillverkare brukar inte ha fel om sina egna produkter på så sätt direkt... Hur lång kabel är det du använder & vad är det för märke? För långa digitala DVI kablar av lite sämre kvalite kan bara klara av låga upplösningar & frekvenser, det skulle kunna förklara varför låga upplösningar funkar medan högre skiter sig... 5m med taskig kvalitet funkar sällan i upplösningar i eller över 1024x768, bättre kvalitet funkar oftast upp till 10-15m & då upp till 1080i/720P (1920x1080i, 1280x720)...

Edit: En annan sak som just slog mig är HDCP, detta kopieringsskydd från helvetet kan ställa till en hel del jävelskap i form av tappad bild osv.... Har du en annan skärm att testa kabeln med så du ser att den funkar i högre upplösningar? Så kan man utesluta den till att börja med...

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Kabeln är 5m lång är av märket Wiretek. Alltså billig kabel från Clasohlson. Om jag testar 1024x768 med ATi drivarna, får jag samma problem. Alltså ingen signal alls.

Jag har tyvärr ingen annan skärm att testa med, men jag ska nog dra och köpa en VGA-kabel imorgon. Blir ännu mer pengar till tvn...

Permalänk
Medlem

Testa 640 & 800 & se om någon av dessa upplösningar funkar...

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Ledsen att jag drar upp min gamla tråd, men jag tycker inte att det är lönt att göra en ny.

Jag har nu lånat en VGA-kabel av en polare och testat. Det verkar fungera som det ska, men jag har upptäckt ett nytt problem. Jag kopplade först VGA-kabeln med hjälp av en DVI->VGA omvandlare som jag fick med grafikkortet. ATI Control Center identifierar nu den som en LCD-TV och med rätt namn! Tyvärr fick jag ingen bild på TV:n. Jag testade sedan att koppla TV:n till grafikkortets VGA-kontakt istället, och då fick jag bild. Jag testade sedan att koppla min CRT-skärm med hjälp av omvandlaren till DVI-kontakten, och fick ingen bild. Det verkar som om DVI-kontakten på grafikkortet är halvt trasig. =/ Alltså den analoga delen.

Någon som vet om det går att fixas på något sätt?

Permalänk
Medlem

Hr du möjligtvis kopplat i & ur kabeln medans dator & tv/skärm varit igång? Vad det gäller lagning så förekommer väl det väldigt sällan, bara & skicka tillbaks & spela dum

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Jag testade både att koppla in medan datorn var på och när den var avstängd. Det var lite mer än 1 ½ år sedan jag köpte grafikkortet, vet därför inte om jag har garanti kvar.

Kanske dags att köpa nytt grafikkort =/

Permalänk
Medlem

Jag tänkte mest på att sådana fel brukar uppkomma när man kopplar in skärmar när skärm & dator är påslagna

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Jag har nu fixat det!

Jag har bytt grafikkort med en polare som också har en 9800pro. Han använder inte den längre så det var ett bra byte. Jag testade lite olika kombinationer och den som funkar verkar vara:
Grafikkortets VGA-kontakt är kopplad till TV:n
Grafikkortets DVI-kontakt är kopplad till CRT-skärmen genom en adapter.

Jag får tacka alla er som tog er tid och hjälpa till. Mycket tacksam för hjälpen