Hifi – bilder på era anläggningar här

Permalänk
Medlem

Här kommer lite bilder på hur jag har det just nu i min lägenhet!

Lägger upp en liten spec lista

Vid datorn har jag

Klipsch the fives
Ska köpa en förstärkare till dom (Tips på nån bra?)

Väntar på ett par Philips Fidelio X3 och en Focusrite Scarlett 2i2 att komma hem

Vid tvn har jag

Klipsch rp 160m
Klipsch r-12sw
Dynavoice ca802bt

Visa signatur

Intel Core i7 12700k | Custom vattenkylning | Nvidia RTX FE 3090 | Asus Strix Z690-A | Trident-Z Royal 32GB 4000mhz | 500GB Kingston M.2 + 1TB WD black SN750 M.2 | 500GB 970 EVO | Asus Thor 1000w | Samsung g9 odyssey + Asus Swift PG348Q | Think 2.5 GMK Dualshot | Pulsar Xlite V2 | SteelSeries Arctis Pro| GOXLR | Røde Podmic |

Permalänk
Medlem

I ett rum och kök på dryga 40 m² är förutsättningarna inte optimala. I mångt och mycket bara en möjlig placering, men det får gå.

Permalänk

Högtalare: Acoustic energy AE100
Förstärkare: Marantz pm6007
Stativ: nordstone Stylum 2

Permalänk
Medlem

Äntligen är mitt rum helt färdigställt

Triangle Magellan Duetto stativare tillsammans med Magellan Voce center. 5st XTZ 10.17 subs och sedan Emotiva Airmotiv E2+ surrounds och Canton GLE410 för Atmos. Arcam AV40 försteg och Rotel slutsteg för totalt 16 kanaler. LG OLED77G2.

Ganska kraftigt akustikreglerat med mineralull, köpta bredbandsabsorbenter samt diffusorer och kvartsvågspipor i gjutrör för den lägsta basen. Dirac Live med Bass Control är förjäkla bra för att ta hand om resten

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem
Skrivet av bran:

Äntligen är mitt rum helt färdigställt

Triangle Magellan Duetto stativare tillsammans med Magellan Voce center. 5st XTZ 10.17 subs och sedan Emotiva Airmotiv E2+ surrounds och Canton GLE410 för Atmos. Arcam AV40 försteg och Rotel slutsteg för totalt 16 kanaler. LG OLED77G2.

Ganska kraftigt akustikreglerat med mineralull, köpta bredbandsabsorbenter samt diffusorer och kvartsvågspipor i gjutrör för den lägsta basen. Dirac Live med Bass Control är förjäkla bra för att ta hand om resten

https://i.imgur.com/WPmC8l7.jpg

https://i.imgur.com/Nadhx9k.jpg

https://i.imgur.com/uRDmRhd.jpg

Talk about mancave 👍

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Ursäkta om jag går off topic här men jag har precis köpt ett par aktiva högtalare och undrar vilket bästa sättet är att koppla in dessa i datorn.

Jag har köpt ett par Argon Audio FENRIS A5 och i datorn har jag bara 3.5mm, HDMI och USB. Är det enklast att köpa AUX > 3.5mm att koppla i datorn med? Exakt vilken kabel behövs i så fall att köpa för att få ljud i båda högtalarna? Det står L och R på Input-delen på anslutningarna på högtalaren.
Räcker det med en sån här att köpa?

Anslutningarna på baksidan av högtalaren ser ut så här

Jösses, vilken ljudnoob jag är...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Corvidae:

Ursäkta om jag går off topic här men jag har precis köpt ett par aktiva högtalare och undrar vilket bästa sättet är att koppla in dessa i datorn.

Jag har köpt ett par Argon Audio FENRIS A5 och i datorn har jag bara 3.5mm, HDMI och USB. Är det enklast att köpa AUX > 3.5mm att koppla i datorn med? Exakt vilken kabel behövs i så fall att köpa för att få ljud i båda högtalarna? Det står L och R på Input-delen på anslutningarna på högtalaren.
Räcker det med en sån här att köpa?

Anslutningarna på baksidan av högtalaren ser ut så här

Jösses, vilken ljudnoob jag är...

Ja det räcker med den kabel du länkade.

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

Ja det räcker med den kabel du länkade.

Köpte en 3.5mm > 2xRCA och kopplade i men högtalarna brusar högre än vad musiken spelas i högtalarna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Corvidae:

Köpte en 3.5mm > 2xRCA och kopplade i men högtalarna brusar högre än vad musiken spelas i högtalarna

De kan vara ganska varierande kvalité på dem kablarna.
Köpte du bästa möjliga ifrån typ kjell.com eller har du en länk till vilken du köpte?

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Corvidae:

Köpte en 3.5mm > 2xRCA och kopplade i men högtalarna brusar högre än vad musiken spelas i högtalarna

Prova att ansluta dem via HDMI istället. Analoga anslutningar kan ha div. störningar så digitalt är att föredra.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Coca:

Prova att ansluta dem via HDMI istället. Analoga anslutningar kan ha div. störningar så digitalt är att föredra.

Kopplade i HDMI direkt i högtalarna och sedan i moderkortets HDMI men hittas inget i datorn.

Skrivet av Zippeer:

De kan vara ganska varierande kvalité på dem kablarna.
Köpte du bästa möjliga ifrån typ kjell.com eller har du en länk till vilken du köpte?

Köpte denna
https://www.kjell.com/se/produkter/kablar-kontakter/kablar-fo...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Corvidae:

Kopplade i HDMI direkt i högtalarna och sedan i moderkortets HDMI men hittas inget i datorn.

Köpte denna
https://www.kjell.com/se/produkter/kablar-kontakter/kablar-fo...

HDMI ingången är för en ARC signal som inte datorn skickar.

Kolla så du kopplade in på AUX och inte PHONO för den sista är för en skivspelare.

Annars så är väl anternativet optiska ingången.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pt96hni:

HDMI ingången är för en ARC signal som inte datorn skickar.

Kolla så du kopplade in på AUX och inte PHONO för den sista är för en skivspelare.

Annars så är väl anternativet optiska ingången.

Så enda möjligheten jag har är att köra optisk? Då måste jag alltså ha ett riktigt ljudkort?
Och detta ska vara datorhögtalare, lulz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Corvidae:

Så enda möjligheten jag har är att köra optisk? Då måste jag alltså ha ett riktigt ljudkort?
Och detta ska vara datorhögtalare, lulz.

Jag tror de är tänkta till en TV egentligen med tanke på HDMI ARC samt skivspelaringång och ingen USB kontakt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Corvidae:

Så enda möjligheten jag har är att köra optisk? Då måste jag alltså ha ett riktigt ljudkort?
Och detta ska vara datorhögtalare, lulz.

Du kan alltid köra Dator>USB DAC>Signalkabel>Högtalare.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Corvidae:

Så enda möjligheten jag har är att köra optisk? Då måste jag alltså ha ett riktigt ljudkort?
Och detta ska vara datorhögtalare, lulz.

Nja, att klaga på högtalarna redan är magstarkt skulle jag säga.
De verkar ha en hel del val för att kunna koppla in dem, varav både AUX och optisk är vanligt förekommande på många (alla?) stationära datorer i dagsläget.
Har du kopplat till AUX på högtalarna från datorn så gäller två saker; testa en annan mottagare med datorn (hörlurar eller andra högtalare/förstärkare), och/eller annan källa till högtalarna.

Brusar det med en annan mottagare är det datorn eller sladden som är problemet
Brusar det med annan källa är det högtalarna eller sladden som är problemet
Brusar det inte med annan mottagare är det högtalarna som är problemet
Brusar det inte med annan källa är det datorn som är problemet

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av bran:

Äntligen är mitt rum helt färdigställt

Triangle Magellan Duetto stativare tillsammans med Magellan Voce center. 5st XTZ 10.17 subs och sedan Emotiva Airmotiv E2+ surrounds och Canton GLE410 för Atmos. Arcam AV40 försteg och Rotel slutsteg för totalt 16 kanaler. LG OLED77G2.

Ganska kraftigt akustikreglerat med mineralull, köpta bredbandsabsorbenter samt diffusorer och kvartsvågspipor i gjutrör för den lägsta basen. Dirac Live med Bass Control är förjäkla bra för att ta hand om resten

https://i.imgur.com/WPmC8l7.jpg

https://i.imgur.com/Nadhx9k.jpg

https://i.imgur.com/uRDmRhd.jpg

Snyggt!

Kan du berätta mer om diffusorerna i taket?
Länk?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cbtcp:

Snyggt!

Kan du berätta mer om diffusorerna i taket?
Länk?

Tackar!

Det är Vicoustics Multifuser DC2. Nu tror jag det är version DC3 som säljs.

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem
Skrivet av bran:

Tackar!

Det är Vicoustics Multifuser DC2. Nu tror jag det är version DC3 som säljs.

Tack för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av pt96hni:

Jag tror de är tänkta till en TV egentligen med tanke på HDMI ARC samt skivspelaringång och ingen USB kontakt.

Skrivet av Coca:

Du kan alltid köra Dator>USB DAC>Signalkabel>Högtalare.

Skrivet av sweisdapro:

Nja, att klaga på högtalarna redan är magstarkt skulle jag säga.
De verkar ha en hel del val för att kunna koppla in dem, varav både AUX och optisk är vanligt förekommande på många (alla?) stationära datorer i dagsläget.
Har du kopplat till AUX på högtalarna från datorn så gäller två saker; testa en annan mottagare med datorn (hörlurar eller andra högtalare/förstärkare), och/eller annan källa till högtalarna.

Brusar det med en annan mottagare är det datorn eller sladden som är problemet
Brusar det med annan källa är det högtalarna eller sladden som är problemet
Brusar det inte med annan mottagare är det högtalarna som är problemet
Brusar det inte med annan källa är det datorn som är problemet

Nu prövade jag en gammal 3.5mm > AUX/RCA och denna brusar inte alls. Knäppt hur en gammal dammig sladd från vart vet jag, funkar felfritt medans en nyköpt sladd brusar värre än myrornas krig förr i tiden på TV.
Jag får tacka för eran hjälp, nu ska jag inte ta upp mer plats i tråden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Corvidae:

Nu prövade jag en gammal 3.5mm > AUX/RCA och denna brusar inte alls. Knäppt hur en gammal dammig sladd från vart vet jag, funkar felfritt medans en nyköpt sladd brusar värre än myrornas krig förr i tiden på TV.
Jag får tacka för eran hjälp, nu ska jag inte ta upp mer plats i tråden.

Skönt att det bara var sladden!

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Får bli översiktsbild när jag städat...