Permalänk
Medlem

Bra överklockdator?

Letar, å mina väns vägnar, efter delar som går att överklocka. Har alltid varit en överklockningsentusiast och varit mycket påläst. Intresset har dock svalnat och sen ungefär ett år sedan har jag inte läst på något när det gäller nya komponenter.

Så till min fråga (jag vet att det säkert finns andra trådar som denna, men ingen som är riktigt lika "ny" som denna):

__Vilka komponenter ska jag köpa som är MEST prestanda för pengarna__? Notera att de ska gå att överklocka bra.

Mina tankar so far:

1, AMD Opteron 146, 2.0GHz, Socket 939, 1MB
2, 2x Seagate Barracuda 7200.9 300 GB.

Grafikkort?
Minnen? (har mina tankar på OCZ 4000 VX)
Moderkort? (funderar på ett DFI Lanparty)

Visa signatur

Vänligen,
Gabe

Permalänk
Medlem

Grafikkort handlar ju helt om det är en speldator eller inte. Prisklass osv.

Minnen så ska man ju försöka hitta några BH-5 om man kan. Moderkort så är det DFI lanparty som gäller.

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk

3700+ istället för 146. kostar ungefär lika mkt, har en extra multiplier och klockar lika bra.

alternativt en opteron dual core.

minnen, mja 2gb är ju att rekommendera idag. klockar ju inte lika mkt men det finns en hel del kul ändå. 2x OCZ PC4000 Platinum 1024MB ser ju onekligen heta ut.

ATIs senaste chipset sägs ju klocka gudomligt men testsiterna har ju inte vart särskilt imponerade av Asus moderkaka hittills vad jag förstått. Sapphire har docktydligen ett superöverklockarkort på gång

http://www.sapphiretech.com/en/products/mainboards_landing.ph...

kolla in det! inget onödigt krimskrams bara en massa rå power. finns någon på extremesystems.org som leker med det och enligt honom så fungerar det tydligen utomordentligt bra.

DFI och Abit har ju också RD580 på gång. kan ju inte vara helt fel heller..

nvidias senaste 7900 serie klockar nog fint. 90nm och det vittnas om fin överklockningspotential.