Debian ogillar min kontroller?

Permalänk
Medlem

Debian ogillar min kontroller?

Har debian något känt problem med sata-diskar i VT8237-kontrollern? Installationen hakar upp sig när jag har en disk ansluten till den nämligen. Allt flyter på utan problem om den inte används. (eller ja, cd-enheten är fortfarande ansluten till den, men via ide då)
Jag får välja språk precis i början, sen ska den ladda in moduler och grejjer, då står den still på 91% och försöker ladda sd_mod som är för SCSI.. Datorn har inte ens stöd för SCSI.. :/

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Medlem

Re: Debian ogillar min kontroller?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gibbon87
Har debian något känt problem med sata-diskar i VT8237-kontrollern? Installationen hakar upp sig när jag har en disk ansluten till den nämligen. Allt flyter på utan problem om den inte används. (eller ja, cd-enheten är fortfarande ansluten till den, men via ide då)
Jag får välja språk precis i början, sen ska den ladda in moduler och grejjer, då står den still på 91% och försöker ladda sd_mod som är för SCSI.. Datorn har inte ens stöd för SCSI.. :/

Sata och usbdiskar hanteras typ som SCSI enheter i Linux. VT8237-kontrollern funkar prima för mig, vilket debian kör du? stable/unstable?

Visa signatur

Hur man installerar program i *nix | There is no Swedish conspiracy

these days you can't use the Web at 2400 baud because the ads are 24KB - Bill Joy

Permalänk
Medlem

Senaste stable tror jag nog..
debian-31r1-i386-binary-1.iso
Så hette filen jag tankade.

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Medlem

Jag gissar på att stable kör på 2.4 grenen av kerneln, testa en annan dist som använder 2.6 kerneln istället.

Visa signatur

Hur man installerar program i *nix | There is no Swedish conspiracy

these days you can't use the Web at 2400 baud because the ads are 24KB - Bill Joy

Permalänk
Medlem

Annan dist? Nono..

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lunke
Jag gissar på att stable kör på 2.4 grenen av kerneln, testa en annan dist som använder 2.6 kerneln istället.

Stable finns med 2.6 för den som vill, tror man klickar på F1 vid installationen för att få fram möjliga alternativ. 2.6 finns även i apt för den som vill.

Permalänk
Medlem

kör linux26 eller expert26 i början i instalern, så skall det funka.

Permalänk
Medlem

Wihuu, det funkade ju.. Tack så mycket!
*lååst* (nästan iaf)

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell