Opteron 939 på lager hos komplett?

Permalänk

Re: Opteron 939 på lager hos komplett?

Kompisen köpte en 146 Opteron över disk hos sbsdata, bara 2000..- - verkar klocka skapligt
säger att han kör den på luft på2600ghz

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Korgan
Är det någon som vet om det är dom bra? Dvs klockar bra osv. Måste man bevisa att man köper dom till en server?

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=313930

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=313931

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=313932

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=313936

Ska hjälpa en kompis att bygga en dator men vill vara säker på att dom klockar så bra som dom tidigare varianterna.

Visa signatur

AMD 3000 64 X 800PRO 256MB

Permalänk
Medlem

har funderat på en "AMD OPTERON UP 144 S939 BOX"
kostar 175€ i finland..vet inte vad det är i kronor
men..lönar det sig???
med ett asrock dualsata2 moderkort?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sn4rk
har funderat på en "AMD OPTERON UP 144 S939 BOX"
kostar 175€ i finland..vet inte vad det är i kronor
men..lönar det sig???
med ett asrock dualsata2 moderkort?

Jag skulle nog vilja lägga in en liten varning angående ASRocks DualSATA2..
Det är inte bara att installera windows och tro att man får en superduperrigg i ett nafs..
Det krävs nog lite mer i form av tålamod och utprovning innan man får det att funka bra.
Menar alltså att en nybörjare bör inte befatta sej med detta om han/hon inte är beredd på att det kommer att kunna jäklas en del för att få ett sånt system att fungera på önskvärt sätt..
Detta sagt i all välmening, och riktat till alla som lurar på det MB'et..
Väljer man trots allt att bygga runt ett sådant så finns en hel del om detta kort och hur man kan lösa problem som kan dyka upp på vägen att hitta här på forumet.
Jag har skrivit lite om mina egna erfarenheter av kortet HÄR

*Edit*
175Euro=1 629,95 SEK enligt FOREX ikväll.

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CorranHorn
Opteron ska ha 3dnow, iaf hade de tidigare det så då borde även de nya ha det, om de har evp vet jag däremot inget om. Läs sweclockers recension om opteron 165, verkar vara den dc cpu som är mest prisvärd än så länge.

SKulle du kunna länka till recensionen? Jag hittar den inte och är köpsugen.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CorranHorn
Opteron ska ha 3dnow, iaf hade de tidigare det så då borde även de nya ha det, om de har evp vet jag däremot inget om. Läs sweclockers recension om opteron 165, verkar vara den dc cpu som är mest prisvärd än så länge.

3DNow! var AMDs svar på Intels MMX och stöddes för första gången av K6-2an 1998. Vad har det med Opteron att göra?

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Avstängd

Opteron 146 stöder 3DNow, det skulle förvåna mej om inte Opteron 940 inte gjorde det även om det är olika kärnor..

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilg@dd
Jag skulle nog vilja lägga in en liten varning angående ASRocks DualSATA2..
Det är inte bara att installera windows och tro att man får en superduperrigg i ett nafs..
Det krävs nog lite mer i form av tålamod och utprovning innan man får det att funka bra.
Menar alltså att en nybörjare bör inte befatta sej med detta om han/hon inte är beredd på att det kommer att kunna jäklas en del för att få ett sånt system att fungera på önskvärt sätt..
Detta sagt i all välmening, och riktat till alla som lurar på det MB'et..
Väljer man trots allt att bygga runt ett sådant så finns en hel del om detta kort och hur man kan lösa problem som kan dyka upp på vägen att hitta här på forumet.
Jag har skrivit lite om mina egna erfarenheter av kortet HÄR

*Edit*
175Euro=1 629,95 SEK enligt FOREX ikväll.

jag hade startat en tråd om det fanns ett annat mobo än asrock med agp o pcie http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=57490...
men ingen ville svara
men inte måste man väl voltmodda eller nått sånt för att få upp den i typ 2400MHz(opteron 144)?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sn4rk
jag hade startat en tråd om det fanns ett annat mobo än asrock med agp o pcie http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=57490...
men ingen ville svara
men inte måste man väl voltmodda eller nått sånt för att få upp den i typ 2400MHz(opteron 144)?

Njaäe, jag tror inte det behövs voltmod för att komma upp i det med en Opteron faktiskt..Verkar vara många som kommer ganska högt (2,7-2,8GHz) i defaultvolt (1,40v enligt mitt MB).

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilg@dd
Njaäe, jag tror inte det behövs voltmod för att komma upp i det med en Opteron faktiskt..Verkar vara många som kommer ganska högt (2,7-2,8GHz) i defaultvolt (1,40v enligt mitt MB).

du nämde tidigare att du varnade för asrock dualsata2....vilket skall jag ta då?Det är ett som måste att ha både agp o pcie

Permalänk
Medlem

jag har en opteron 146 från komplett som jag köpte i slutet av februari. rätt gammal tråd så det kanske inte är relevant längre , men den går i 3ghz utan problem

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sn4rk
du nämde tidigare att du varnade för asrock dualsata2....vilket skall jag ta då?Det är ett som måste att ha både agp o pcie

Har dessvärre inte sett någon annan tillverkare som kör med det ULI-chipsetet, dvs tillåter användning av både ock...
Varningen skrev jag enbart för at jag som är en ganska van datorbyggare tyckte att det var lite väl mycket krångel med att få kortet att prestera bra i mitt tycke..
Var beredd på att laborera lite med olika BIOSar och drivisar ifall du jagar mesta möjliga prestanda med det.

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vicotnik
3DNow! var AMDs svar på Intels MMX och stöddes för första gången av K6-2an 1998. Vad har det med Opteron att göra?

Ja det blev ju lite fel, vet inte vad jag tänkte på när jag skrev det? Jag svarade på detta "men asså ja kolla upp lite nu står ju inte nånstans att opteronen har powernow!"
så jag skulle ha skrivit powernow givetvis, tack för påpekandet:)

Visa signatur

Jack of all trades

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilg@dd
Har dessvärre inte sett någon annan tillverkare som kör med det ULI-chipsetet, dvs tillåter användning av både ock...
Varningen skrev jag enbart för at jag som är en ganska van datorbyggare tyckte att det var lite väl mycket krångel med att få kortet att prestera bra i mitt tycke..
Var beredd på att laborera lite med olika BIOSar och drivisar ifall du jagar mesta möjliga prestanda med det.

så kan ja få upp den i typ 2400MHz utan att voltmodda eller uppdatera bios? isåfall hur snabb är den då mätt i de där "+3500" mätningen.kommer inte på vad det heter

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sn4rk
så kan ja få upp den i typ 2400MHz utan att voltmodda eller uppdatera bios? isåfall hur snabb är den då mätt i de där "+3500" mätningen.kommer inte på vad det heter

Hmm, nja, typ 3900+/4100+ nånstans..Har ingen kläm på det där faktiskt..Känns ointressant..
San Diego 4000+ är väl på 2,4 vill jag minnas.
Vet inte hur folk brukar klassa klockade AMD-prollar, men kärnan ska vara densamma på Opteron Venus och San Diegon så...

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk

kompisen säger sig kört sin i 3ghz me men vågar inte riskera garanti o så så han sänkte den till 2600MHz

Citat:

Ursprungligen inskrivet av retro
jag har en opteron 146 från komplett som jag köpte i slutet av februari. rätt gammal tråd så det kanske inte är relevant längre , men den går i 3ghz utan problem

Visa signatur

AMD 3000 64 X 800PRO 256MB

Permalänk
Medlem

Funderar på att köpa en Amd opteron 146 från komplett för 2250 kr, är den värd det?

Och hur mycket kan man klocka den stabilt med luft på ett ungefär.

Visa signatur

Q6600 @ 2,8Ghz | 8800GT 512MB | 8gb A-data pc-6400 | GA-P35-DS4 |Antec sonata 3 | HP W2207

Permalänk
Medlem

Fick min 146'a, ifrån Komplett för en och en halv vecka sedan (cacje 0607) , den gör 2,8GHz med 1,45v. Har en Scythe ninja plus kylare, 42 grader max load.

Kan få upp den i 2,95GHz men då måste jag mata den med cirka 1,62v. 3Ghz eller högre spänning resulterar direkt i hängning eller omstart.

Moderkortet är en Asrock dual sata med det tyska 04xx bioset 0ch följande voltmod:

http://www.rhcf.com/sis-bin/ultimatebb.cgi?ubb=get_topic;f=30...

Hade önskat mig en stabil 3 giggare men är nöjd ändå ;-).

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilg@dd
Fick hem en Opteron 146 häromdagen, fick lätt upp den i 2@3GHz med boxkylaren (Ca:30/39) och defekta minnen..
Antar att jag kommer upp lite till med bättre minnen som bör anlända tis/onsdag nångång.
SuperPi 28s.
CPUMark 99 Score 391.
Anser den nog prisvärd fastän den numera gick på 2250:-
Steppingen var CACJE 0607APBW.

*Edit*
Angående instruktionsuppsättningar och stöd i Opteron 146 (Venus) enligt Everest:
http://www.gunnarsson.biz/news/opteron146/venus_enligt_everes...

Aahh underbart skönt att se dig skriva det. Började bli lite rädd här med allt snack om sämre klocknignsmöjligheter på nya 146:orna. Dessutom har jag samma mobo som du, så det ska säkert gå bra
Nu väntar jag bara på att mitt 7600GT (eta 1-2 veckor) ska anlända.
Gissar på att det kommer att lira bra med mina Crucial BallistiX-minnen ^_^

Visa signatur

AMD Opteron 146 @ 2870 MHz, Abit KN8-SLI, Crucial BallistiX PC3200 2x512 MB @ 480 MHz 2.5-2-2-6, WD 320 GB SATA2, GeForce 7600GT 256 MB
Intel Pentium 4 @ 2200 MHz, Random MSI-skräp, TwinMOS PC3200 2x512 MB, 250 GB, 300 GB, 60 GB, 80 GB, GeForce Ti4200 64 MB
MacBook Pro 15.4", Core 2 Duo T7700 @ 2400 MHz, 2x1024 MB, 160 GB, GeForce 8600M GT 256 MB

Permalänk
Medlem

Någon som fått en 165'a från komplett på sista tiden? Får en ny imårrn och är nyfiken vad det kan bli för stepping.