Neogeo Candykabb investerat!

Permalänk
Medlem

Neogeo Candykabb investerat!

Sådär, efter att man har varit arkadintresserad i över ett halvår och skaffat sig kontakter med liksinniga så har jag nu gjort mitt första steg in i arkadvärlden.

Efter en resa på 120 mil tur och retur ner till skåne så har jag nu köpt mig ett NeoGeo candy kabinett, varför jag just nu mest var ute efter ett sådant var mestadels för att kabbet är rent och snyggt designmässigt (givetvis individuellt) och att man kan sitta vid det.

Kabbet är renoverat av den tidigare ägaren, som då har haft 2 st kabb men har i detta monterat det göttaste av dom båda

Moderkortet är f.ö. 6 slots, vilket menas med att man får plats med 6 spel.

Och som ni säkert undrar, vad kostade kalaset? 5900:- fick jag punga ut med, kanske inte "superbilligt", då man säkert kan få tag i halvslitna kabbar för runt 3500:-, men för att spara mig allt arbete med att spackla/slipa/lackera, byta kontrollers osv. så kändes det värt, speciellt då jag inte har någon egen vettig verkstad.

Jag har inte själv tagit några personliga bilder på det än, men jag ger en bild från förre ägaren efter renoveringen:

/Mats

Visa signatur

Men... vad är det bra för? - Kommentar från en ingenjör på IBM angående mikrochipet, 1968
Jag tror att det finns en världsmarknad för ungefär 5 datorer. - Thomas Watson Sr, IBMs styrelseordförande år 1947
"Bamse på ÖÄ i mitt hjärta"

Permalänk

Metal slug är så jävla skoj att det inte är sant, är nog det snyggaste 2d-spelet någonsin också!

Permalänk
Medlem

Jag är rejält avundsjuk på dig Jag tänker ta upp det där intresset någon gång, men det får vänta till den dagen jag har en lägenhet med så pass många/stora rum att min sambo också tycker att det är okej

Permalänk
Medlem

Ser ju att vara i tok bra skick. Vilka spel har du?

/kale

Visa signatur

2006-09-21 - Dagen då Swec lyfte

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fragTore
Jag är rejält avundsjuk på dig Jag tänker ta upp det där intresset någon gång, men det får vänta till den dagen jag har en lägenhet med så pass många/stora rum att min sambo också tycker att det är okej

Dålig ursäkt! jag bor i en etta på 23 kvadrat så nog fan får alla plats med det

Jag har för tillfället bara metal slug 2, men mer kommer, det vill jag lova

Visa signatur

Men... vad är det bra för? - Kommentar från en ingenjör på IBM angående mikrochipet, 1968
Jag tror att det finns en världsmarknad för ungefär 5 datorer. - Thomas Watson Sr, IBMs styrelseordförande år 1947
"Bamse på ÖÄ i mitt hjärta"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MatzoN
Dålig ursäkt! jag bor i en etta på 23 kvadrat så nog fan får alla plats med det

Jag har för tillfället bara metal slug 2, men mer kommer, det vill jag lova

Haha Sant sant sant... Jag bara skyller ifrån mig. Vi har en tvåa på 64 kvm, så nog fan skulle jag rymma ett snyggt kabinett här ifall jag verkligen ville.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MatzoN
Dålig ursäkt! jag bor i en etta på 23 kvadrat så nog fan får alla plats med det

Jag har för tillfället bara metal slug 2, men mer kommer, det vill jag lova

Kan då rekommendera:
Last Blade 2
King of Figthers ( jag tycker att 2001 är den bästa...)
Metal Slug 1,2,3 och X (Doch är X en remake av 2 men iallafall. 4 och 5 var lite lika roliga men det varierar från person till person )
Blazing Star är också att rekommendera om du gillar spel som tyrian 2k eller raptor (till PC)
Sen har jag inte spelat så många fler som jag tycker är roliga. Dock har jag ju inte spelat alla neo geo spelen så det kan finnas massor av andra

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dark Defender
Kan då rekommendera:
Last Blade 2
King of Figthers ( jag tycker att 2001 är den bästa...)
Metal Slug 1,2,3 och X (Doch är X en remake av 2 men iallafall. 4 och 5 var lite lika roliga men det varierar från person till person )
Blazing Star är också att rekommendera om du gillar spel som tyrian 2k eller raptor (till PC)
Sen har jag inte spelat så många fler som jag tycker är roliga. Dock har jag ju inte spelat alla neo geo spelen så det kan finnas massor av andra

okej tack! är inte själv så mycket för fightingspel som KoF

Visa signatur

Men... vad är det bra för? - Kommentar från en ingenjör på IBM angående mikrochipet, 1968
Jag tror att det finns en världsmarknad för ungefär 5 datorer. - Thomas Watson Sr, IBMs styrelseordförande år 1947
"Bamse på ÖÄ i mitt hjärta"

Permalänk
Medlem

Grattis Önskar jag hade råd att tjacka ett sånt kabinett.

Minns att jag lirade en hel del Samurai Shodown på arkad, ruggigt kul beat em up. Hur funkar det med spelen? Är det bara stora kretskort man trycker in i slottar?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pinnstol
Grattis Önskar jag hade råd att tjacka ett sånt kabinett.

Minns att jag lirade en hel del Samurai Shodown på arkad, ruggigt kul beat em up. Hur funkar det med spelen? Är det bara stora kretskort man trycker in i slottar?

på NeoGeo har man ett moderkort som man stoppar i kassetter av typen MVS, ej att förväxla med AVS som är gjorda för NeoGeos konsol.

sen kan man ju trycka in jamma-spel om man så vill, som ligger på stora (oftast) kretskort.

Visa signatur

Men... vad är det bra för? - Kommentar från en ingenjör på IBM angående mikrochipet, 1968
Jag tror att det finns en världsmarknad för ungefär 5 datorer. - Thomas Watson Sr, IBMs styrelseordförande år 1947
"Bamse på ÖÄ i mitt hjärta"

Permalänk
Medlem

Vad vajert! Det var ju inte så fruktansvärt dyrt heller tycker jag.
Nu fattas bara ett airhockey så är du fulländad )

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Permalänk
Medlem

w00t!
De linjerna, den fina fägen, de underbara spakarna... så snyggt!
Kudos så in åta fanders åt MatzoN!

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
w00t!
De linjerna, den fina fägen, de underbara spakarna... så snyggt!
Kudos så in åta fanders åt MatzoN!

tacktack! men alla creds ska gå till säljaren, orginalen är inte riktigt lika stilrena:

denna är dock inte 100% samma modell, men knapparna och den färgglada ytan är nästan densamma på alla candy, och jag är i detta fallet nästan glad över att han lackade om den och böt ut mot mer passande grejjer

Visa signatur

Men... vad är det bra för? - Kommentar från en ingenjör på IBM angående mikrochipet, 1968
Jag tror att det finns en världsmarknad för ungefär 5 datorer. - Thomas Watson Sr, IBMs styrelseordförande år 1947
"Bamse på ÖÄ i mitt hjärta"

Permalänk

vad har du för knappar och spak?

Permalänk
Medlem

de som sitter på i mitt första inlägg

Visa signatur

Men... vad är det bra för? - Kommentar från en ingenjör på IBM angående mikrochipet, 1968
Jag tror att det finns en världsmarknad för ungefär 5 datorer. - Thomas Watson Sr, IBMs styrelseordförande år 1947
"Bamse på ÖÄ i mitt hjärta"

Permalänk

Bara 5900:-?! Det var ju jättebilligt, trodde fina kabinett gick på 20k+.

Fick du med några spel? Antagligen så är kretskorten som spelen ligger på (om jag inte har fel: man byter väl spel genom att löda fast kretskort på moderkortet?) rätt dyra.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Bara 5900:-?! Det var ju jättebilligt, trodde fina kabinett gick på 20k+.

Fick du med några spel? Antagligen så är kretskorten som spelen ligger på (om jag inte har fel: man byter väl spel genom att löda fast kretskort på moderkortet?) rätt dyra.

Spelen är instickskort liknande kassetter och är inte så fasligt dyra, men visst kan de mer åtråvärda eller sällsynta spelen gå på en del. Neo-Geo-spelen för arkadsystem (MVS) är dock billigare än samma spel till hemkonsolversionen (AES), trots att mjukvaran är i princip identisk.

http://www.arkadtorget.net/ är en community om man är sugen på arkadprylar.

Äger själv ingen arkadmaskin men det är klart man skulle vilja ha en någon gång, man blir särskilt sugen när man ser Candy-kabinettet man stoppat så många femkronor i som liten. Några nostalgifavoriter är World Heroes, Samurai Shodown, Ghost Pilot och King of the Monsters.

Permalänk
Medlem

"Plats: Västerås"

Jävla skit också.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk

Jag hade tänkt mig ett något mer specificerat svar.. typ
sanwa/happ... leaf eller microswitch.. osv.. men har du inte meckat
med det så låter detta säkert somr ena geekiskan..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av herrlindqvist
Jag hade tänkt mig ett något mer specificerat svar.. typ
sanwa/happ... leaf eller microswitch.. osv.. men har du inte meckat
med det så låter detta säkert somr ena geekiskan..

jaha du menar så nej, ärligt talat så vet jag inte det, men det ska jag ta reda på

Visa signatur

Men... vad är det bra för? - Kommentar från en ingenjör på IBM angående mikrochipet, 1968
Jag tror att det finns en världsmarknad för ungefär 5 datorer. - Thomas Watson Sr, IBMs styrelseordförande år 1947
"Bamse på ÖÄ i mitt hjärta"

Permalänk
Medlem

Jag har sett det kabbet förr, mycket bra renoverat.
Jag har ett likadant, dock med röda stickor och andra färger på knapparna.

Dom härstammar från en deal på arkadtorget.net där jag och många andra köpte loss dom från Adonbolagen i Göteborg.

herrlindqvist: Orginalknapparna är från Omron, men dessa är Sanwa, många av knapparna och stickorna var så slitna att gjorde en ny deal och köpte nya stickor och knappar från Sanwa i Japan.

Jag kör dock MAME i min förnärvarande i väntan på att man skall börja samla på sig riktiga PCBer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MatzoN
tacktack! men alla creds ska gå till säljaren, orginalen är inte riktigt lika stilrena:

http://thelittons.net/homearcade/neo/neo01.jpg

denna är dock inte 100% samma modell, men knapparna och den färgglada ytan är nästan densamma på alla candy, och jag är i detta fallet nästan glad över att han lackade om den och böt ut mot mer passande grejjer

Nej nej, Att sälja nått sånt är att göra bort sig att ha smak nog att köpa det är respekt!
Fast jag tycker orginalen ser riktigt bra ut de med, skulle inte ha nått emot en sån här hemma i v-rummet

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Kan uppdatera tråden med att jag nu har King of figthers '95, och förmodligen så får jag mitt Puzzle bobble från japan i början på nästa vecka :D:D:D

Visa signatur

Men... vad är det bra för? - Kommentar från en ingenjör på IBM angående mikrochipet, 1968
Jag tror att det finns en världsmarknad för ungefär 5 datorer. - Thomas Watson Sr, IBMs styrelseordförande år 1947
"Bamse på ÖÄ i mitt hjärta"

Permalänk

ÄR ju fortfarande Metal Slug som är bäst.

Bland det roligaste arkad spelet som finns.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mindhunter
ÄR ju fortfarande Metal Slug som är bäst.

Bland det roligaste arkad spelet som finns.

så sant, men Puzzle Bobble tillsammans med Magical drop är nog i särklass världens bästa pussel-spel

Visa signatur

Men... vad är det bra för? - Kommentar från en ingenjör på IBM angående mikrochipet, 1968
Jag tror att det finns en världsmarknad för ungefär 5 datorer. - Thomas Watson Sr, IBMs styrelseordförande år 1947
"Bamse på ÖÄ i mitt hjärta"

Permalänk
Medlem

hade en arkad maskin förut när man va liten var rätt kul...
kommer inte ihåg vad den hete fast den spelade upp det gammla spelet ''Phonix''

Visa signatur

Motherboard:Asrock Z370 Extreme4
Cpu:Intel I5 8600K@Stock
Memory: Corsair Vengeance LPX 16Gig 3200Mhz
Gpu:PNY GTX 1080 8GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av _tekken_
hade en arkad maskin förut när man va liten var rätt kul...
kommer inte ihåg vad den hete fast den spelade upp det gammla spelet ''Phonix''

http://klov.com/game_detail.php?letter=&game_id=9004

väcker det några minnen?

Visa signatur

Men... vad är det bra för? - Kommentar från en ingenjör på IBM angående mikrochipet, 1968
Jag tror att det finns en världsmarknad för ungefär 5 datorer. - Thomas Watson Sr, IBMs styrelseordförande år 1947
"Bamse på ÖÄ i mitt hjärta"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MatzoN
http://klov.com/game_detail.php?letter=&game_id=9004

väcker det några minnen?

Tyvärr så känner jag inte igen själva lådan men spelet ooo yeah riktigt kul:)
saken är det att den va köpt i USA och den hade vart i en spelhall och den såg utt som ett vanligt fyrkantigt bord sen i miten så såg man skärmmen så stog det 2spelar på varsin sida av bordet ,likt lufthockey..är inte säker men jag misstänker nu i efterhand att den kan ha vart hemma gort själva chassiet/skalet till spelet,hehe kommer ihåg att när man skulle spela så fick man lyfta på locket sen trycka på en knapp för att få gratis credits....
länge sen man såg bild på det spelet:)

Den liknade exakt den här på formen med skärmmen och allt fast den hade joysticksen neran för och knapparna med...
http://images.webmagic.com/klov.com/images/11/1112590914.jpg

Visa signatur

Motherboard:Asrock Z370 Extreme4
Cpu:Intel I5 8600K@Stock
Memory: Corsair Vengeance LPX 16Gig 3200Mhz
Gpu:PNY GTX 1080 8GB

Permalänk
Medlem

aha, ett cocktail-kabb mao, trevligt vart försvann den då?

Visa signatur

Men... vad är det bra för? - Kommentar från en ingenjör på IBM angående mikrochipet, 1968
Jag tror att det finns en världsmarknad för ungefär 5 datorer. - Thomas Watson Sr, IBMs styrelseordförande år 1947
"Bamse på ÖÄ i mitt hjärta"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MatzoN
aha, ett cocktail-kabb mao, trevligt vart försvann den då?

Tyvär såldes den, har för mig den var Köpt för 200Dollar i colorado men sen såldes den till nån snubbe för dryga 250Dollar nu när jag tänker på det så va det jävligt dumt, synd att man inte kunde ha tagit hem den med på planet, undra om den hade vart värd nått nu?
aja skulle dock va coolt att ha en riktig arkad maskine hemma:)

Visa signatur

Motherboard:Asrock Z370 Extreme4
Cpu:Intel I5 8600K@Stock
Memory: Corsair Vengeance LPX 16Gig 3200Mhz
Gpu:PNY GTX 1080 8GB