Permalänk

Nvidia fuskar

Ursäkta om jag skriver med caps men ni måste läsa detta

NI VET VÄL ALLA ATT TEX NVIDIAS OLIKA DRIVRUTINER GER OLIKA POÄNG BEROENDE VILKEN VERSION NI KÖR . DET KAN SKILJA UPP TILL 1000p I 3DMARKS

Det känns rätt surt . jag har testat det nu i helgen , samma klock olika drivisar som ger mig olika poäng . det är inga små skillnader utan det var stora !

jag får sämre poäng ju nyare drivisar jag använder

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

På vilket sätt är det fusk att vissa drivrutiner är mer optimerade än andra?

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

fuskar å fuskar, dom är väl olika effektiva på olika saker? tycker du tar i lite väl nu

Visa signatur

| Arctic Cooling T1 | X2 3800 + Zalman 7700-alcu | Asus A8N-SLI Deluxe | Kingston ValueR. PC3200 4*512 |
| GB HD2600 512mb |

Permalänk
Medlem

Om det inte blir sämre i spel förstår jag inte varför det skulle vara ett problem.

Får du lägre FPS eller?

Visa signatur

P4 3,4 Ghz EM64T, GeForce 6800NU 370/800, 1024 MB DDR2 SDRAM

Permalänk

Du tar i verkligen när du säger att nVidia fuskar. Driverna är bara olika optimerade. Hur är det fusk?

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem

Vissa är väl kanske bättre för spel än för 3dmark? Vad har du för kort och vilken version ger dig bäst poäng?

Permalänk
Medlem

Det skiljer med ATI drivare oxo , ca 1000 p i 3dmark01 har jag sett variera mellan olika drivare.
Men det heter inte fusk , det heter utveckling av drivrutin.

Ps , det är fult att skrika

Visa signatur

Racing to the limit , and beyond !!

Permalänk
Medlem

catalyst 4.12 = ca 17000 oklockat
catalyst 5.8= ca 13000 (VARFÖR I HVETE SKICKAR DOM MED 5.8 DÅ?!) sry for caps

i 01 alltså

Visa signatur

MSI Z370 Gaming Pro Carbon :: Intel Core i5 8600K :: Corsair 16GB DDR4 3000MHz :: MSI RTX 2070 Gaming Z
FD Define R6 Vit TG :: Corsair RMx v2 750W :: 2 x Samsung 850 EVO 250GB :: 2 x Western Digital Caviar Green 2TB
Canon EOS 60D :: Samsung Galaxy S9+

Permalänk

Pulchi, livet handlar inte om 3dmark01.. kolla fpsen i spel. och du kanske blir väldgt lycklig att dem skickat med 5.8..

Visa signatur

TRöTT På iNGET TRöTT På ALLT

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FjäskarN
Pulchi, livet handlar inte om 3dmark01.. kolla fpsen i spel. och du kanske blir väldgt lycklig att dem skickat med 5.8..

spelar man cs så blir man inte heller nöjd med 5.8

"hej jag har 50 fps på aztec" yippie!

Visa signatur

MSI Z370 Gaming Pro Carbon :: Intel Core i5 8600K :: Corsair 16GB DDR4 3000MHz :: MSI RTX 2070 Gaming Z
FD Define R6 Vit TG :: Corsair RMx v2 750W :: 2 x Samsung 850 EVO 250GB :: 2 x Western Digital Caviar Green 2TB
Canon EOS 60D :: Samsung Galaxy S9+

Permalänk
Medlem

är antagligen en konspiration för att få folk att köpa senaste grafikkortet ute på marknaden.

Alla vet ju att spelen osv blir mer och mer avancerade och behöver bättre kort men de stora tillverkarna nöjer sig inte med det utan gör kortens drivrutiner sämre för varje uppdatering.
Följden blir att korten snabbare blir ut-daterade för nya spel och nytt kort måste inhandlas..

Visa signatur

E6320 | 2gb DDR2 800mhz | asus 7800gtx extreme | 500gb.
PIII 1ghz@1.125 | 640mb ram | 1*10gb 1*80gb | GF3Ti200 @237co 502m | 3Dmark 01 =5513

Permalänk
Medlem

Är väl ingen nyhet att man får olika poäng med olika drivare.

Det kan inte vara så att du får sämre poäng just för att du har matat in en massa olika drivare utan att rensa bort dom korrekt efteråt, dvs formaterat?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Viliam
är antagligen en konspiration för att få folk att köpa senaste grafikkortet ute på marknaden.

Alla vet ju att spelen osv blir mer och mer avancerade och behöver bättre kort men de stora tillverkarna nöjer sig inte med det utan gör kortens drivrutiner sämre för varje uppdatering.
Följden blir att korten snabbare blir ut-daterade för nya spel och nytt kort måste inhandlas..

Bah...

Visa signatur

Pcgames destroyed my life, good thing I have 2 extra lives.

Permalänk
Medlem

Fusk är när man drar ner på grafiken i ett spel eller 3dmark för att
få bättre fps och poäng.
Att optimera drivrutinen så att ett spel flyter bättre är inte fusk om
inte grafiken blir sämre som sagt.

Tycker du tar i lite. Vilken drivrutin anser du som fusk isf då?

Visa signatur

Intel i9 12900K | Asus Z690 Apex | 32GB G.Skill DDR5 6400C32
Asus Strix 2080Ti | Asus Rog Swift PG279Q | 2xWD Black SN850
Corsair AX1200i | Lian Li O11DXL Dynamic | EKWB Custom loop

Permalänk

.:B9:.SiNNeR th3 leet är tillbaks ser vi

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

ja men det här har jag också märkt, att grafikkortets prestanda sänks en aning när man installerar senaste drivisarna, därför kör jag alltid med t.ex guru3ds drivrutiner, funkar perfa då

Visa signatur

@Home: Intel C2D E4300 | 1GB PC5300 667MHz Apacer | GFX? | Gigabyte 945P-S3

Permalänk

de vettefan, tycker bara dom nyare blir bättre för mig, kanske inte om jag ska klocka men prestanda överlag.

men att det är fusk för att dom optimerar drivisarna lite annorlunda är ju inte fusk lul.!

skärpning Sinner

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Löjligt!

Permalänk
Medlem

kor med NGO drivisar till mitt nividia kort funkar helt kanon

Visa signatur

Nej Slipknot är inte heavy metal!!!

Permalänk
Medlem

Om du inte har problem med buggar och uppelever att de gamla fungerar bra så finns det ingen anledning att uppgradera. De nyare drivrutinerna är i regel anpassade för nyare kort

Visa signatur

Jag tänkte skriva något klyftigt här

Permalänk
Medlem

CS är crap. Det är ooptimerat o många har drops även fast dom har bra kort. Det är synd att många stirrar sig blinda på prestandan i CS.

Visa signatur

Inspiron 1520: T7250 2.0- 2048ddr2- 250gb 5400- 8600m GT - Home premium

Permalänk
Hedersmedlem

Eftersom .:B9:.SiNNeR inte verkar vilja förklara vad han menar är tråden ganska meningslös.

*tråd låst*

edit: .:B9:.SiNNeR är nu tillbaka så *tråd upplåst*

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk

yes . varför jag nämde att nvidia fuskar var först menat med att få eran uppmärksamhet, för det andra så vet de att många som köper de fetaste gfx korten gärna testat diverse testprogram för att kolla poäng . då de (troligtvis) medvetet skriver de nya drivisarna med kanske bättre fps men sämre prestanda i tex 3dmarks , för att vi ska se att vårat kort är sämre å därmed skapa ett begär efter ett nytt kort = mer pengar till företaget .

vilka drivisar som gav bäst var nog de som fanns för 1 år sedan . de senaste gav mig sämst

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av .:B9:.SiNNeR
yes . varför jag nämde att nvidia fuskar var först menat med att få eran uppmärksamhet, för det andra så vet de att många som köper de fetaste gfx korten gärna testat diverse testprogram för att kolla poäng . då de (troligtvis) medvetet skriver de nya drivisarna med kanske bättre fps men sämre prestanda i tex 3dmarks , för att vi ska se att vårat kort är sämre å därmed skapa ett begär efter ett nytt kort = mer pengar till företaget .

vilka drivisar som gav bäst var nog de som fanns för 1 år sedan . de senaste gav mig sämst

Du tror på rymdvarelser också?

Permalänk
Medlem

Nvidia fuskar nog inte, det kallas optimering och förbättring!

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Medlem

Tycker du ska köra 3Dmark 01 med gammla och nya och sen se skildnaden i 05 och 06.

Visa signatur

|AMD 3700+ [KAB2E] | 512mb DDR | ASROCK DUAL-SATA2 | ATI Radeon 9600XT
|P4 2.53GHz@2,85GHz | Gigabyte GA-8SG800 |256mb DDR333 | GeForce TI200
|Server: Celeron 1,0Ghz | 128Mb 133 | TNT2

Permalänk

jag har testat med gamla & nya på 01 05 06 . det skilljer massor i poäng . det är inte optimering . det är att lura kunder !

Visa signatur
Permalänk
Medlem

var det inte för ungefär ett år sen som nvidia hade lite väl mycket optimeringar och sånt till 3dmarks? eller är jag ute och cyklar?

har för mig att de valde att inte rendera vissa saker som knappt var synliga för att få bättre resultat, vilket ledde till sämre bildkvalitet.

men som sagt: jag skulle inte sätta grova pengar på att så var fallet.

Visa signatur

Var med och vik proteiner med Sweclockers du också!

Permalänk
Medlem

Det som skulle kunna göra den här tråden meningsfull vore att förklara på vilket sätt de fuskar. Det kan man forska i lite om man jämför olika skärmdumpar från olika program och hittar små skillnader.

Permalänk
Hedersmedlem

Nu när samma drivrutiner oftast används för en mängd olika kort står tillverkaren ibland för ett val. Ska det optimeras på detta sätt vilket gynnar den här typen av kort, eller ska det optimeras på ett annat sätt vilket gynnar en annan typ av kort? Ofta optimeras det hårdast för de allra nyaste korten vilket ibland gör att prestandan med nyare drivrutiner försämras ifall man sitter med ett lite äldre kort. Detta är ingen nyhet utan så har det varit sen drivrutinerna "slogs ihop". Man bör kanske inte köra de senaste från nVidia om man har ett Geforce2 GTS t.ex.

Men jag tycker inte detta kan kallas för fusk direkt.. Det är ju upp till var och en att välja vilken version av drivrutinera man vill använda. Ibland kan det bli problem då bara de nyaste har de där bugfixarna som man bara måste ha, men oftast gäller bugfixarna enbart nya spel som man ändå inte kan spela med sitt lite äldre kort.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av symetric
var det inte för ungefär ett år sen som nvidia hade lite väl mycket optimeringar och sånt till 3dmarks? eller är jag ute och cyklar?

har för mig att de valde att inte rendera vissa saker som knappt var synliga för att få bättre resultat, vilket ledde till sämre bildkvalitet.

men som sagt: jag skulle inte sätta grova pengar på att så var fallet.

Stämmer bra. Saker som var utanför bild eller blockerat av annat gjordes väldigt fult för att öka prestandan. Inget fel i det egentligen, men nVidia gjorde så att det som inte var i bild just i ett standard 3DMark-test renderades fulare. Detta upptäcktes då en specialvariant kördes där man kan flytta "kameran". Att göra på detta sätt är fusk.

ATI har oxå fuskat tidigare men generellt har nVidia alltid varit värre (om det ska ses som en fördel för ATI kan man dock diskutera). Numera är kollen ganska hård på båda tillverkarna och fusk är idag svårare att lyckas med skulle jag tro.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |