Permalänk
Medlem

Kortläsar-strul

Ett mindre irritationsmoment men icke desto mindre ett irritationsmoment.

Min kortläsare (en sån där multifunktionsmojäng som läser varenda kort som nånsin existerat) har bestämt sig för att ge CompactFlash-enheten samma ikon som en CD-enhet medan övriga enheter ser ut som de ska.

Eftersom jag är kontroll-freak så vill jag veta hur jag får windows att ändra tillbaka till rätt ikon. Förr i tiden gick man in och satte "Removable" på den enheten och det blev rätt, men Windows XP verkar inte vilja vara med på noterna. Inte för att funktionen är lidande, men jag är petig.

Bild för att illustrera hur det ser ut:

Visa signatur

Min andra dator är en IBM 709
If there was hope, it must lie in the proles, because only there, in those swarming disregarded masses, eighty-five percent of the population of Oceania, could the force to destroy the Party ever be generated.

Permalänk

Jag hade inte samma problem, men den snodde mina virtuella enheter. Det var fett störigt. Det är synd att det inte går att välja att kortläsaren ska börja på en viss bokstav.

För så fort du kopplar in den igen så blir det ju knass. Om nu din J-disk är virtuell så är ju ett alternativ att avinstallera den, koppla in kortläsaren och installera Daemon tools eller vad det nu är. Och sen kommer den troligtvis lägga sig i bokstaven efter.

För att den ska sno en riktig enhet känns det inte som. Rätta mig om jag har fel.

MrRunaway

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Medlem

Jag löste det med hjälp av en rebuild av Windows icon-cache. Nu har man "rätt" ikon igen.

Typiskt Windows att behöva sånt!

Visa signatur

Min andra dator är en IBM 709
If there was hope, it must lie in the proles, because only there, in those swarming disregarded masses, eighty-five percent of the population of Oceania, could the force to destroy the Party ever be generated.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrRunaway
Jag hade inte samma problem, men den snodde mina virtuella enheter. Det var fett störigt. Det är synd att det inte går att välja att kortläsaren ska börja på en viss bokstav.

Då går du till diskhanteraren och sätter den bokstav du vill ha, så blir det rätt.

/G

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk

Kommer Windows ihåg det även nästan gång jag pluggar in den?

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrRunaway
Kommer Windows ihåg det även nästan gång jag pluggar in den?

Det bör den göra. Den minns min USB-sticka och såvitt jag kan minnas (höhö) så minns den min kortläsare också.

Visa signatur

Min andra dator är en IBM 709
If there was hope, it must lie in the proles, because only there, in those swarming disregarded masses, eighty-five percent of the population of Oceania, could the force to destroy the Party ever be generated.