Permalänk
Medlem

Min första bärbara to be :D

Tjenare.

Jag är så inåt %¤(/&%&¤ sugen på en laptop.
Jag har tänkt ha den som en dator som jag kan lira WoW på lite då och då på helgerna när jag inte årkar släpa med mig min System1 dator som ni ser i signaturen.
Kanske lira lite C&C Generals eller Rainbow 6 Raven Shield mot polarna
Kommer även se en hel del film på den, anime ftw

Laptopen som har fastnat för är Acer - ASPIRE 5024WLMI.
Är det någon som har en laptop med liknande spec som kan svara på hur bra det går att spela t.ex WoW, Unreal engine baserade spel?

Sedan så vet jag inte hur pass stor en 15.4" skärm är, jag måste nog blåsa in på siba elller nån affär och klämma lite på deras laptops och se hur det känns med 15.4" skärm.

Acer - ASPIRE 5024WLMI
Specifikationer
Produktbeskrivning: Acer Aspire 5024WLMi - Turion 64 mobil teknik ML-34 1.8 GHz - 15.4" TFT
Dimensioner (BxDxH): 36.3 cm x 27.8 cm x 3.3 cm
Vikt: 3.1 kg
Lokalisering: Engelska, finska, svenska
Systemtyp: Notebook
Inbyggda enheter: Stereohögtalare, trådlös LAN-antenn
Processor: AMD Turion 64 mobil teknik ML-34 1.8 GHz - 64-bitars
Cacheminne: 1 MB - L2-cache
RAM: 1 GB (installerad) / 2 GB (max) - DDR SDRAM ( 2 x 512 MB )
Kortläsare: 6 i 1
Hårddisk: 100 GB - 4200 rpm
Optisk lagring: DVD±RW (+R dubbla lager) - integrerad
Display: 15.4" TFT aktiv matris WXGA (1280 x 800) - 24 bitar (16,7 miljoner färger)
Grafikstyrenhet: ATI MOBILITY RADEON X700 - 128 MB
Ljudutgång: Ljudkort
Telecom: Fax / modem - 56 Kbps
Nätverksfunktioner: Nätverkskort - Ethernet, Fast Ethernet, Gigabit Ethernet, IEEE 802.11b, IEEE 802.11g
Inmatningsenhet: Tangentbord, pekplatta, 4-vägs scrollknapp
Strömtillförsel: AC 120/230 V ( 50/60 Hz )
Batteri: Litiumjon
Driftstid (upp till): 3 timme/timmar
Operativsystem: Microsoft Windows XP Home Edition
Tillverkarens garanti: 1 års garanti

Har ni några förslag på annan laptop så posta gärna för annars blir det nog den här när jag får cash.
Får jag mitt system2 sålt för 5500-6000kr så kanske jag satsar på en fetare laptop

Min budget är som max 12.500kr iaf just nu.

Visa signatur

[ASUS STRIX B650-A | AMD Ryzen 7600X | 32Gb DDR5 6000MHz CL36 | GeForce RTX 4080 | Custom Loop Cooling]
Det heter DATOR, inte DATA!

Permalänk
Medlem

Innan jag köpte min bärbara bestämde jag mig att jag ville ha en 17-tums skärm. Anledningen var att eftersom jag har en 17-tum på min stationära ville jag inte byta ner mig. Men när jag provade en dator med 15,4 widescreen ändrade jag mig direkt.
Köpte en acer aspire 5021 (rätt lik den du nämner) och den har en underbar 15,4 wide screen skräm. I början kändes det lite konstigt med wide screen men efter ett tag känns de här vanliga 4:3 skärmarna så tråkigt avlånga (kommer ihåg att jag tänkte exakt samma sak när jag köpte wide screen tv

På en 15,4 ws får man mycket mer plats än på en 4:3 15-tum. Dessutom vinner man på storleken jämfört med en 17-tum.

När det gäller den datorn du nämner har jag som sagt en 5021 (lite sämre 5024). Är helnöjd med den men trodde nog att den skulle vara lite tystare. I sig är den knäpptyst men ungerfär var 5:e minut kör fläkten igång och håller på i 30 - 60 sekunder. Lite tråkigt. Så som jag ser det är det inte processorn som drar upp värmen utan grafikkortet. Och dvd-brännaren kunde också gärna vara bättre.

Permalänk
Medlem

Skönt att du blev nöjd med 15.4" skärm.
Jag tycker att dom flesta laptops med 17" ökar för mycket i vikt för min smak.
Hur funkar det att spela på din 5021?

Tycker du att en 4200rpm HDD känns seg?
För jag ser att det är 4200rpm disk i din också.

Visa signatur

[ASUS STRIX B650-A | AMD Ryzen 7600X | 32Gb DDR5 6000MHz CL36 | GeForce RTX 4080 | Custom Loop Cooling]
Det heter DATOR, inte DATA!

Permalänk
Medlem

Jag spelar inte så mycket spel, men när jag skulle köpa dator ville jag att den jag köpte skulle det gå att spela på. Så här långt har jag bara spelat battlefield 1942 och det funkar bra. Disken är lite långsam men det stör mig inte. Tänk på att med en snabbare hårddisk följer (i regel) även högre värmeutveckling och då får fläkten jobba oftare.

Vill du läsa mer om 5020-serien kan jag rekomendera tråden http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=46278...
5024 debuterar på typ sidan 30 eller så

Permalänk
Medlem

Du kan lätt köra dom spel du önskar på en 5024.... 4200rpm känns något sega om man jämnför med sin gamla 7200rpm. Men relativt är det inget som stör en, själv prioriterar jag mycket att ha de tyst oc därför e de underbart med en 4200rpm.

Permalänk
Medlem

Låter ju underbart det här.
Det verkar vara många på swec här som äger en Acer Aspire 5021/5024, vilket är bra om man behöver hjälp med sin egen

Dock det enda negativa vad jag vet om so far med 5020-serien är att cd-romen verkar många sig vad jag kan se i den stora 5020-tråden.
Sedan att 5024 klockar ner sig till 800MHz lite då och då är inte bra.

Visa signatur

[ASUS STRIX B650-A | AMD Ryzen 7600X | 32Gb DDR5 6000MHz CL36 | GeForce RTX 4080 | Custom Loop Cooling]
Det heter DATOR, inte DATA!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElyziuM

Sedan att 5024 klockar ner sig till 800MHz lite då och då är inte bra.

Den klockar ner sig för att spara ström och hålla värmeutvecklingen nere. Den klockar ner sig bara när du inte behöver mer processorkraft än så, dvs när du surfar och jobbar med word etc. Börjar du jobba med något mer krävande så klockar den upp sig direkt. I princip körs datorn alltid nerklockat tills du behöver mer processorkraft och då klockar den upp sig.

Du kan också om du vill ställa in datorn så att den alltid kör med max processorkraft, t.ex. om du ska spela och vill inte att datorn av någon konstig anledningen klockar ner sig mitt i spelet, även för ett kort ögonblick.

Med hjälp av FN-knappen och F3 ändrar du detta.

Permalänk

brorsan har 5021an. det mest krävande vi testat är call of duty 2 som flyter på finfint i medelinställningar dvs absolut inte lägsta inställningar men inte massa ögongodis heller. har inte upplevt några problem med laddningstider, värmeutveckling eller CD-romen (som är småläcker med slot-in)

Edit: Har läst att WoW-spelarna gärna vill ha 1 GB ram för att det ska flyta bra i städer mm men det finns det ju i "din" 5024a till skillnad från 5021an.

Visa signatur

Tester: Gigabyte P55W v4 | Clevo P771ZM | Aorus X7 Pro | Gigabyte P35X v3
Clevo P771ZM (U705) | i7 4790K | 980M 8 GB | 512 GB 850 Pro | 17.3" LG IPS matte 96 Hz | 16 GB 1866 MHz | Killer AC 1525 |
Clevo P150HM | [strike]i7 2670QM[/strike] i7 2960XM | [strike]6990M[/strike] 7970M |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrNo
Den klockar ner sig för att spara ström och hålla värmeutvecklingen nere. Den klockar ner sig bara när du inte behöver mer processorkraft än så, dvs när du surfar och jobbar med word etc. Börjar du jobba med något mer krävande så klockar den upp sig direkt. I princip körs datorn alltid nerklockat tills du behöver mer processorkraft och då klockar den upp sig.

Du kan också om du vill ställa in datorn så att den alltid kör med max processorkraft, t.ex. om du ska spela och vill inte att datorn av någon konstig anledningen klockar ner sig mitt i spelet, även för ett kort ögonblick.

Med hjälp av FN-knappen och F3 ändrar du detta.

Vad jag kan läsa mig till har det att göra med AMD cpun, även om du ställer in laptopen på att inte klocka ner sig sköter prollen det själv när den kommer upp i 80c-85c.
Dom flest i 5020-tråden undervoltar sin CPU för att lösa problemet vad jag har läst iaf

Visa signatur

[ASUS STRIX B650-A | AMD Ryzen 7600X | 32Gb DDR5 6000MHz CL36 | GeForce RTX 4080 | Custom Loop Cooling]
Det heter DATOR, inte DATA!

Permalänk

Elyzium: Och det ska vara en dålig grej... 85C är ju inte direkt vardagligt för en prolle... min AMD blir instabli som fan efter 70c...

Visa signatur

!? Yall talking to me!?
Guess not...