Permalänk
Medlem

Canon Ixus, minneskort.

Undrar ifall någon har en Canon Ixus 30/40/50/55 och undrar ifall det går att spela in film på -> http://www.webhallen.com/prod.php?id=45931

Har hittat här på forumet att kortet måste klara 2Mbps skrivhastighet, men har inte hittat någon läs eller skriv hastighet på det kortet.
Är det någon som vet den specifikationen eller vet av egen erfarenhet om de går att spela in film på det kortet utan problem.

Blev så sugen på att köpa ett sånt kort till kameran nu när e Rear ut dem på Webhallen.

Permalänk
Medlem

Jag har ett som ser ut precis sådär fast det är på 256MB. Det fungerar iallafall utmärkt att fylla med film i 640x480 30fps och med ljud.

Har en Ixus50.

Visa signatur

4670K@4.4, GTX760-DC2OC-2GD5, Z87I-PRO, 8GB RAM (CML8GX3M2A1600C9), Seasonic G-550 550W

Permalänk
Medlem

Canon Ixus 30/40/50/55 stödjer (officiellt) bara 1 GB! Men jag har 2 GB i min canon ixus och det funkar, dock inte just det där kortet.

[z]: Min Ixus 40 gör hoppar över frames

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
Canon Ixus 30/40/50/55 stödjer (officiellt) bara 1 GB! Men jag har 2 GB i min canon ixus och det funkar, dock inte just det där kortet.

[z]: Min Ixus 40 gör hoppar över frames

Ah, så fungerade det med min andra kamera.. tog bort den delen av mitt inlägg eftersom det inte stämmer då. Märks det tydligt när den hoppar över frames?

Angående 1GB-gränsen. Kan det vara så att det inte fanns 2GB-kort när dom skrev det? En telefon tjejjen har var bara specificerad till 128MB eftersom Nokias egna kort inte fanns i större storlekar, men den fungerade utmärkt med större kort egentligen.

Visa signatur

4670K@4.4, GTX760-DC2OC-2GD5, Z87I-PRO, 8GB RAM (CML8GX3M2A1600C9), Seasonic G-550 550W

Permalänk
Medlem

Ska du filma i 60fps så måste det klara high speed. Köp ett som du vet är high speed istället. Skiljer inga pengar idag.

Visa signatur

| MEIZU M6 TP | d-JAYS | Macbook 2GHz >> I'm lovin it!|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fiero
Ska du filma i 60fps så måste det klara high speed. Köp ett som du vet är high speed istället. Skiljer inga pengar idag.

Hm, jag testade nu att filma i 60fps dvs "fast framerate" som det står i menyn. Testade att filma 25 sekunder och spela upp det sedan. Jag märkte inte av några problem..

Fast å andra sidan så är 2GB väldigt mycket och ett snabbare kort kan ju vara bra när man för över bilderna till datorn. Eller om man vill använda det till en annan kamera i framtiden som gillar lite högre fart.

Visa signatur

4670K@4.4, GTX760-DC2OC-2GD5, Z87I-PRO, 8GB RAM (CML8GX3M2A1600C9), Seasonic G-550 550W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [Z]
Ah, så fungerade det med min andra kamera.. tog bort den delen av mitt inlägg eftersom det inte stämmer då. Märks det tydligt när den hoppar över frames?

Angående 1GB-gränsen. Kan det vara så att det inte fanns 2GB-kort när dom skrev det? En telefon tjejjen har var bara specificerad till 128MB eftersom Nokias egna kort inte fanns i större storlekar, men den fungerade utmärkt med större kort egentligen.

Jag ringde canon för ~ en vecka sedan och frågade om den klarade 2 GB, de sa Nej. Jag frågade två gånger tom : ) Men som sagt, jag har ett 2 GB kort i min ixus, men det stöds inte officiellt.

Jag vet inte om den hoppar frames, vet inte hur man kollar det. Men! det står ju beräknad återstånde tid t.ex 17 minuter, men då brukar jag kunna filma i kanske 22-23 minuter. Så det betyder väl att den hoppar frames, tror jag. Har ett 66x minneskort, vilket inte är så snabbt.

Edit: Kan tillägga att det tar ungefär 4-5 minuter att föra över ett fullt (2GB) minneskort (via kortläsare).

Edit2: Var ju tokbilligt på webbhallen! Köpte mitt för ~ 1300 kr, men det var för ungefär ½ år sedan, men jag använde kortet för första gånge igår Kanske ska köpa ett till hos webbhallen : )

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [Z]
Hm, jag testade nu att filma i 60fps dvs "fast framerate" som det står i menyn. Testade att filma 25 sekunder och spela upp det sedan. Jag märkte inte av några problem..

Fast å andra sidan så är 2GB väldigt mycket och ett snabbare kort kan ju vara bra när man för över bilderna till datorn. Eller om man vill använda det till en annan kamera i framtiden som gillar lite högre fart.

Nu är jag inte med. Vad har storleken på ditt kort med hastigheten att göra?
Vet du vad din läs/skriv hastighet är på ditt kort? Är det "high speed" eller?

Vissa mediaspelare visar antalet fps om man vill..

Visa signatur

| MEIZU M6 TP | d-JAYS | Macbook 2GHz >> I'm lovin it!|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
Jag vet inte om den hoppar frames, vet inte hur man kollar det. Men! det står ju beräknad återstånde tid t.ex 17 minuter, men då brukar jag kunna filma i kanske 22-23 minuter. Så det betyder väl att den hoppar frames, tror jag. Har ett 66x minneskort, vilket inte är så snabbt.

Ja, eller så hoppar den inte alls frames. Filmen är ju komprimerad så jag antar att filmen tar upp olika mycket plats beroende på vad man filmar. 17minuter kanske är en gräns med lite marginal....

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fiero
Nu är jag inte med. Vad har storleken på ditt kort med hastigheten att göra?
Vet du vad din läs/skriv hastighet är på ditt kort? Är det "high speed" eller?

Nej, det har inget med varandra att göra. Jag har ett sådant vanligt kort som jag i mitt första inlägg och det verkar fungera med 60fps, var bara det jag menade.

Sedan ville jag få fram att det kanske är bättre med ett snabbt kort även om det kortet han kollade på faktiskt skulle klara 60fps.

Edit/ Sen vet jag inte hur det är med dom där korten, dom kanske varierar lite i prestanda och jag har fått ett av dom bättre helt enkelt?

Visa signatur

4670K@4.4, GTX760-DC2OC-2GD5, Z87I-PRO, 8GB RAM (CML8GX3M2A1600C9), Seasonic G-550 550W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [Z]
Ja, eller så hoppar den inte alls frames. Filmen är ju komprimerad så jag antar att filmen tar upp olika mycket plats beroende på vad man filmar. 17minuter kanske är en gräns med lite marginal....

Nej, det har inget med varandra att göra. Jag har ett sådant vanligt kort som jag i mitt första inlägg och det verkar fungera med 60fps, var bara det jag menade.

Sedan ville jag få fram att det kanske är bättre med ett snabbt kort även om det kortet han kollade på faktiskt skulle klara 60fps.

Edit/ Sen vet jag inte hur det är med dom där korten, dom kanske varierar lite i prestanda och jag har fått ett av dom bättre helt enkelt?

Skumt. Canon själva och alla recensioner jag läst har sagt att man ska ha ett Ultra II eller High speed eller+60x osv för att klara 60fps på dom. Kanske HW i kameran ändrats så den buffrar det på något vis.

Visa signatur

| MEIZU M6 TP | d-JAYS | Macbook 2GHz >> I'm lovin it!|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fiero
Skumt. Canon själva och alla recensioner jag läst har sagt att man ska ha ett Ultra II eller High speed eller+60x osv för att klara 60fps på dom. Kanske HW i kameran ändrats så den buffrar det på något vis.

Lurigt, skall testa att fylla kortet med film i 60fps en gång och kolla på datorn och se om jag kan lista ut något.

Efter ett snabbt praktiskt test med en fil på 100MB så verkar det som att läshastigheten är ungefär 8.3MB/s och skrivhastigheten ungefär 3.1MB/s. Använde en vanlig kortläsare.

Edit/ Hm, den ställer om till 320x240 när jag ökar till 60fps upptäckte jag precis, blir det så för er också? Kan inte ändra upplösnig i det läget heller.

Visa signatur

4670K@4.4, GTX760-DC2OC-2GD5, Z87I-PRO, 8GB RAM (CML8GX3M2A1600C9), Seasonic G-550 550W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [Z]
Lurigt, skall testa att fylla kortet med film i 60fps en gång och kolla på datorn och se om jag kan lista ut något.

Efter ett snabbt praktiskt test med en fil på 100MB så verkar det som att läshastigheten är ungefär 8.3MB/s och skrivhastigheten ungefär 3.1MB/s. Använde en vanlig kortläsare.

Edit/ Hm, den ställer om till 320x240 när jag ökar till 60fps upptäckte jag precis, blir det så för er också? Kan inte ändra upplösnig i det läget heller.

Samma här. Tror inte den kan filma i högre upplösning i 60fps.

Visa signatur

| MEIZU M6 TP | d-JAYS | Macbook 2GHz >> I'm lovin it!|

Permalänk
Medlem

Okej,,
320x240=76 800 pixlar.
640x480=307 200 pixlar.

76800x4=307200

Alltså blir det bara hälften så många pixlar per sekund som behöver bearbetas när man kör med 60fps då... Jämfört med 640x480 i 30fps.
Eller har jag missat nåt?

Visa signatur

4670K@4.4, GTX760-DC2OC-2GD5, Z87I-PRO, 8GB RAM (CML8GX3M2A1600C9), Seasonic G-550 550W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [Z]
Okej,,
320x240=76 800 pixlar.
640x480=307 200 pixlar.

76800x4=307200

Alltså blir det bara hälften så många pixlar per sekund som behöver bearbetas när man kör med 60fps då... Jämfört med 640x480 i 30fps.
Eller har jag missat nåt?

Njaa.. Det blir ju lika jobbigt för processorn i båda fallen. 320 x 240, har ju hälften så många pixlar, men den ska göra dubblet så många frames i sekunden.

Edit: Eller missuppfattade jag dig nu?

Permalänk
Medlem

Näe, en fjärdedel så många pixlar per frame bara. Men dubbelt så många frames per sekund som du skrev.

Edit/ Jäkligt mysko, körde i 60 fps nu och lät kameran stå. Det resulterade i en fil på bara 74.9 MB vilket skulle ge en hint om att kortet var för långsamt. Men filmen är exakt 60sekunder lång vilket gör det lite förvirrat... det går väl inte ställa in inspelningstid va?

Okej specs på videon enligt Premiere.
File Size: 75.0MB
Image Size: 320x240
Frame Rate: 59.94
Total duration: 00:01:00:03
Average Data Rate: 1.2MB/s

1.2MB/s är ju betydligt mindre än de 3.1MB/s jag lyckades skriva till kortet via kortläsaren.

Edit igen/ 640x480 i 30fps ger 1.7MB/s enligt min testfilm, också väl innanför kortets kapacitet.

Det verkar som att det fungerar hur bra som helst med ett sådant standardkort. Iallafall det jag har. Det enda som stör mig är att kameran slutade filma efter 1minut. Det får jag klura lite på.

Edit ytterligare/ Hittade en sida där det stod att en minut var max när man filmar 60fps. Förstår inte varför men då har det inget med kortet att göra iallafall.

Visa signatur

4670K@4.4, GTX760-DC2OC-2GD5, Z87I-PRO, 8GB RAM (CML8GX3M2A1600C9), Seasonic G-550 550W

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar.

Lade på ett par kronor och beställde ett 2GB ultraII kort istället, hoppas nu bara att det funkar med kameran.