Permalänk
Medlem

.:B9:.SiNNeR

jag vet

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

((siNNer töm din inkorg.))

Kan skriva här, vad jag tänkte skriva till dig.

Jag har DFI LanParty Ultra-D så jag vet inte exakt hur ditt bios till din MSI MB ser ut.

Se till att LDT är på x3, sedan kan du testa om dessa inställningar finns i minnesmenyn och ändra dem.

Drive Strength= 3
Data Drive Strenght= 1
Max async latency= 9
Read Preambly= 6.5

Om inte det funkerar så kan du testa bosta med volten till NB 1.6 eller 1.7V

Jag kunde pumpa min cpu med hur mkt vcore som helst men kunde ändå inte boota till windows när FSB steg över 305Mhz.

Det var dessa inställningar som gjorde att jag kunde ta mig över 2.7Ghz, läste detta på dfi-street.

När det gäller klockning så måste man testa sig fram eller läsa information från olika hemsidor, forum etc. Obs gör backup på ditt bios, om du har möjlighet att göra det.

Du får klocka på egen risk.

Permalänk

hmm galet

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av .:B9:.SiNNeR
hmm galet

Hjälpte inställningarna ngt?

Permalänk
Medlem

kan vara cpu z som visar fel. kollade på min tjejs familjs nya dator med dualcore pentium D(dell).
cpu-z visade då att den hade 2 olika kärnor, jag vet inte så mkt om pentiums dualcore mer än att kärnorna bör vara likdana

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk

jag orkar inte oc mer på denna . får nöja mig med 2.6ghz då den ändå är dual så ger den mer prestanda än vad min opteron148 gav i de spel å program jag använder det är ju bra ialla fall ,

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag har samma stepping, dvs CCBWE 0550 UPMW,
denna är lite knepig att klocka, jag kan inte använda samma minnestimings
som min tidigare 146:a, jag kan dock komma upp i 2700MHz med 1.60V Vcore, tempen i full load ligger då på ca 40 grader.
Kör just nu mina minnen i 250MHz, dessa gick i 310MHz med min 146:a.

Är det någon som vet vilka minnesinställningar man bör ändra för att
få dem stabila med 165:an?

Visa signatur

I5-6600K, ASUS Z170 Pro Gaming, R9 390 Nitro 8GB, Crucial Ballistix Sport 2*4, Cooler Master G650M, Samsung 850 EVO 250 GB, Fractal Design R5.

Permalänk

HMM JAG HAR problem med att komma över 285fsbx9 . även om jag kör httx3 eller x4 spelar ingen roll ,. voltmod spelar ingen roll . kan köra 1.3 på 275fsb, stabilt , skumt . dividerna på minnena lägger jag då på 1:1 jag har ju pc4000 så de ska ju klara 250 lätt , men vad kan det vara för ngt ? någon som kan mitt mobos bios , vore tacksam . oh btw så fick jag upp min opteron148 i 320x10.5 så minnena funkade då .

kan ju säga att 165an e extremt svår att överklocka . har kollat på nätet å alla verkar ha samma problem . har inte sett ngt bevis att ngn fått den högre än 2.6+ .. det e det jag har fått min i en gång ,, haha

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pytonOrm
min opteron 150 2,4ghz visas som "Venus" kärnan iaf så det stämmer på singel core.. sämsta skit opteron jag vet då den är 05 vecka 36 och inte är stabil i 2800mhz ens

"Ens", 400Mhz är ändå rätt mycket. Det är andra som har haft tur, inte tvärtom.

Visa signatur

Stek mer! - Flingor - Schampo
Överklockning är är lika överskattat som din dator är överklockad.

Permalänk
Medlem

165 CCBWE 0550 UPMW,

Har precis ändrat read preamble till 6nS kan nu köra minnet synkat 1:1.
Kör nu 300*9 Vcore 1.61V prime stabilt max load temp 42 grader på CPU:n,
dock sticker PWM IC tempen iväg till 55 grader.
Känns rätt OK att få upp den i 2700MHz, tempen på CPU:n tyder på
att det finns utrymme för högre klock med lite högre Vcore är det safe
att dra upp den till 1.65v?

Visa signatur

I5-6600K, ASUS Z170 Pro Gaming, R9 390 Nitro 8GB, Crucial Ballistix Sport 2*4, Cooler Master G650M, Samsung 850 EVO 250 GB, Fractal Design R5.

Permalänk

min read preamble rill ligger på 6nS kör minnena nu i 470mhz , prollen på 2550mhz . stabil som alltid . men jag vill ju högre . ngn som har mitt mobos bios å kan hjälpa mig komma högre stabilt , visst jag kan maxa 285x9 nu men den startar inte ens vid 290 . tror inte mitt mobo vill . eller ? min prolle ligger i mitt varma rum ca 25 grader ( gillar värme ) på 36 grader med min 120mm fläkt sänkt till 600rmp ökar jag den till1300 ligger prollen på 29 grader ( load 38) det är väldigt bra för en oc opteron ! men rekomenderar inte 1.65v . det e på egen risk jag kör 1.375v just nu spelar ingen roll om jag pumpar i mer . kommer inte högre .a

min opteron 148 tog jag lätt 2950mhz med låg volt . minnena hade samma hrz då typ

för låg volt ger mig varmare prolle .haha

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vicotnik
Självklart kan jag köra mer, men den behöver 1,425v på 9x300 och jag har inget behov för så mycket CPU-powah, så 8x300 @ 1,2v duger fint (nedklockat mha CrystalCPUID till 4x300 @ 0,8v när den idlar).

För att kunna ändra volt och ändra hastigheter i windows, måste man har CnQ aktiverat?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sayoung
För att kunna ändra volt och ändra hastigheter i windows, måste man har CnQ aktiverat?

Nej, det är nog snarare en fördel att ha det avaktiverat.

Visa signatur

Stek mer! - Flingor - Schampo
Överklockning är är lika överskattat som din dator är överklockad.

Permalänk

om jag har 500mhz minnen vad blir då de bästa inställningarna för att få dem att gå i490mhz +?

Visa signatur