Nytt grafikkort agp, kompabilitet?

Permalänk
Medlem

Nytt grafikkort agp, kompabilitet?

Har ett moderkort som endast stödjer 1,5v AGP 4x och har nu börjat att fundera på att uppgradera mitt grafikkort, då mitt gamla ej riktigt hänger med i de program jag använder.

Är det möjligt att sätta i ett AGP 8x kort i mitt moderkort, har för mig att den använder en 0.8v buss istället för 1.5v, eller är de bakåtkompatibla på något sätt?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

^ Tack för det svaret, har surfat runt lite och hittat liknande svar på andra ställen.

Är inte helt hemma på vilket grafikkort som man skall skaffa eller inte.
Har nu ett Gf4 ti 4400 och är sugen på något snabbare ty det laggar efter i grafikkrävande applikationer.
Är mycket tacksam ifall någon har några rekomendationer på några vettiga kort i ca 2000 kr klassen.
Funderar på ett geforce 6600gt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av loefet
^ Tack för det svaret, har surfat runt lite och hittat liknande svar på andra ställen.

Är inte helt hemma på vilket grafikkort som man skall skaffa eller inte.
Har nu ett Gf4 ti 4400 och är sugen på något snabbare ty det laggar efter i grafikkrävande applikationer.
Är mycket tacksam ifall någon har några rekomendationer på några vettiga kort i ca 2000 kr klassen.
Funderar på ett geforce 6600gt.

Ja du tyvärr är det så att din dator inte är snabbare än din svagaste länk så beroende på processor och cpu så får du råd ang vilket gk du bör köpa men jag antar att med den dator du har nu så bör en 6600GT eller en 9700/9800Pro funka bäst för dig men om du ger mer info om vilken utr du har så?

Permalänk
Medlem

Sitter med en ganska "standard" dator med tanke på att den är 3+ år.

Är just nu:
AMD xp2000
3x256 MB ram (pc2100)
GF4 Ti 4400

Den hänger med rätt bra i dagens applicationer fast det är mest i spel och andra grafik applikationer som den laggar en del.

Hade egentligen lust att uppdatera hela systemet men har tyvärr inte råd.

En av anledningarna att jag vill uppdatera är att jag vill att den skall ha hårdvarustöd för OpenGL 1.5, då jag använder det rätt mycket.

Permalänk
Medlem

Ok om du är ute efter OpenGL stöd så är det antingen ett som jag skrev tidigare ett 6600GT 128Mb minne eller 9800 Pro och bägge korten kan man hitta antingen nya för runt 1000:- eller så beg där jag inte skulle ge mer än 5-600:- isf.

Kan inte med säkerhet säga att ovanstående kort stöder OpenGL 1.5 men troligtvis vad jag kan se så kom ju OpenGL 2.0 i September 2004 så då borde dom korten jag nämner stödja 1.5 åtminstone?