Köpa Dator - Är de här komponenterna bra?

Permalänk
Medlem

Köpa Dator - Är de här komponenterna bra?

Hejsan.

Morsan ska köpa ny dator och erbjöd följande som ett s.k spelpaket, dom erbjöd fölljande komponenter.

Processor: Intel Pentium 4 3,22 GHZ (775)
Processorfläkt: Artic P4 Freezer
Moderkort: ASUS P5GD1 775
Minne: 1024 MB DDR 400 MHZ
Grafikkort: Nvidia 6600GT, PCI-E, TV-Out, 128 MB RAM
Ljudkort: Integrerat Dolby 5.1 Dolby Digital
Nätverkskort: Integrerat 10/100 Mbps
DVD-Brännare: NED ND-3540 16X DVD+-RW
Hårddisk: 200GB SATA 8mb 7200rpm
Chassi: Compucase
Nätagg: Qtec 350 W

Detta ska dom ha 10.395 kr för, vad jag nu undrar är, kan man spela alla spel med riktigt fet grafik på denna?. Jag tycker det verkar billigt men jag har heller ingen koll på datorkomponenter och dess priser.

Rekommendera gärna vilka delar man kan byta ut (uppgradera) i första hand för att optimera den för spel och kom gärna med specifika produktförslag.

Har nu en...

P4 2.66 GHZ
ATi Radeon 9800 PRO
1024MB RAM
180GB HD
100/100 Mbps nätverkskort

... men spelen flyter inte lika bra längre.

Tacksam för svar // Janols

EDIT: Om ni vill så får ni gärna ge förslag på datorer man kan få för ett pris runt 10k (max 12-13). Jag har redan ett bra Nätagg som duger, så det behöver inte köpas, skärm, mus och tangentbord har jag det med.

Permalänk
Medlem

Jag har beställt ett paket som jag anser vara bättre än det där för 8200 kr.

http://www.datorbutiken.com/se/default.php?cartId=158218

Du skulle kunna lägga till 1 gb minne till och egentligen skulle du nog vilja ha ett Geforce 7800.

Permalänk
Medlem

En snubbe på PCGamer's forum föreslog den här datorn.

http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=C-GEA1

Vad sägs om den, priset är ju det samma...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Janols
En snubbe på PCGamer's forum föreslog den här datorn.

http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=C-GEA1

Vad sägs om den, priset är ju det samma...

MYCKET hellre det paketet än det första alternativet! Det där kommer du bli nöjd med.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Janols
En snubbe på PCGamer's forum föreslog den här datorn.

http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=C-GEA1

Vad sägs om den, priset är ju det samma...

Grafikkorten i det där och det första är ju som natt och dag nästan. Det som du har där är mycket bättre!

Visa signatur

AMD64 3700+2.2ghz@10x240 - GeForce 7800GT - Asus A8N-E - 2xkingston 512 mb - WD 200 Gb
Kringutustning: Logitech MX510, Q-pad XXXL, Koss SB45

Permalänk
Medlem

ja mer 7800's åt folket.

Visa signatur

dfi lanparty ultra-d ::: amd 3700+ ::: ocz pc4000 2x1024mb (2gb) ::: xfx geforce 7800gt @ 474/1400 ::: 2x samsung spinpont 250gb (500gb) ::: hiper type-r 580w

Permalänk
Medlem

Ok, låter ju riktigt fint!.
Men är det typ det bästa man får för de pengarna, eller kan man klämma ut ännu mer prestanda ur ~10 laxar ?.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Janols
En snubbe på PCGamer's forum föreslog den här datorn.

http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=C-GEA1

Vad sägs om den, priset är ju det samma...

Den här datorn föreslagen av Janols är mycket bättre än den din morsa fått förslag om av datorfirman, främst pga grafikkortet, men även pga processorn (snabbare, dessutom presterar AMD bättre i spel).

Det paket som din morsa fått förslag på var faktiskt inte speciellt mycket bättre än det du redan har.

Om du skall få ut mer prestanda för pengarna, så får du bygga ihop datorn själv. Det enda som du kan klämma fram några mer kronor på är att byta till ett moderkort utan SLI och montera ihop själv.

(förresten, det ingår inget operativsystem i datorbutikens paket, skall du ha WinXP home också så kostar det 990kr)

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
Den här datorn föreslagen av Janols är mycket bättre än den din morsa fått förslag om av datorfirman, främst pga grafikkortet, men även pga processorn (snabbare, dessutom presterar AMD bättre i spel).

Det paket som din morsa fått förslag på var faktiskt inte speciellt mycket bättre än det du redan har.

Om du skall få ut mer prestanda för pengarna, så får du bygga ihop datorn själv. Det enda som du kan klämma fram några mer kronor på är att byta till ett moderkort utan SLI och montera ihop själv.

(förresten, det ingår inget operativsystem i datorbutikens paket, skall du ha WinXP home också så kostar det 990kr)

Hejsan.

Ok, många har sagt att det paketet som datoraffären föreslog inte var speciellt bra, det som jag fick förslag på på pcg-forumet verkar mycket bättre. Men jag funderar lite på att byta ut processorn mot AMD Athlon64 X2 Dual-Core "Manchester" 90nm 4200+ 2.2GHz 512kb+512kb Boxed (with cpu-cooler!) Socket939, kommer det göra stor skillbnad eller är det inte märkbart?. Kanske borde lägga ut de där extra pengarna på något annat.

Värt att nämnas är att jag redan har en dator med 160GB HD och 1024MB RAM som jag kan sätta in i den vi nu ska köpa.

Tacksam för svar // Janols

Ps. Angående Windows så har jag redan en licens hemma. Ds.