Permalänk
Medlem

Router > switch > AP DHCP?

Min konfiguration lyder som topicen, kör modemet till en router som går till en switch å till switchen har jag kopplat en D-link-2000AP+ som jag vanligtvis kör en burk trådlös till.
Skulle koppla in en till burk trådlöst till AP:n men där gick jag bet, den burken fick ett helkonstigt ip. Då är min fråga, routern kör ju dhcp på 192.168.1.xxx men AP:n är inställd på att fungera som Accesspoint, måste man ställa in dhcp på den oxå för att det skall funka att koppla fler än en burk trådlöst till den?? lr gör jag nåt annat fel? Funkar ju som sagt att köra en burk trådlöst.

//bo

Permalänk

Den dator som fungerar via 2000AP+, får den IP från DHCPn eller har du ställt in IP manuellt i den?

Vad händer om du manuellt ställer in en IP i den andra datorn du försöker få igång trådlöst?

Din 2000AP+ ska fungera utan att köra DHCP på den...

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.

Permalänk
Hedersmedlem

Med helkonstigt ip tror jag han menar en adress tilldelad med APIPA i windows. 169.254.x.y serien om jag minns rätt. Dvs när windows inte hittar någon DHCP-server så ger den sig själv ett i detta nät.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Datorn som jag kör trådlöst på jämt har automatisk ip å får ipt från DHCPn i routern.

Har inte testat det, får göra det, men då vet jag iaf att det ska funka.

Aqualize: Ja du har helt rätt! Det är så det blir.