Permalänk
Medlem

Problem med tray

Hejsan.

Formaterade om datorn för ett par dagar sedan och allt funkar prima förutom taskbar'en. Ni vet precis till vänster om klockan så ska man ju ha en liten "systemtray", för er som använder Daemon-Tools så vet ni att det brukar dyka upp en ikon där som man kan klicka och pilla lite med. Hur som helst så har det blivit så att mina program inte syns där, det är jäkligt jobbigt.

Vet någon hur man aktiverar systemtrayen igen?, har letat men förgäves.

Tacksam för svar // Janols

Permalänk
Medlem

Såvitt jag vet kan man i windows bara välja att dölja inaktiva ikoner. Det brukar vara i respektive program som man kan välja att visa ikon i "systemfältet" eller vad man nu väljer att kalla det....

Permalänk
Gäst

Re: Problem med tray

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Janols
Hejsan.

Formaterade om datorn för ett par dagar sedan och allt funkar prima förutom taskbar'en. Ni vet precis till vänster om klockan så ska man ju ha en liten "systemtray", för er som använder Daemon-Tools så vet ni att det brukar dyka upp en ikon där som man kan klicka och pilla lite med. Hur som helst så har det blivit så att mina program inte syns där, det är jäkligt jobbigt.

http://janols.org.scorpionshops.com/dump/img/tray.probs.gif

Vet någon hur man aktiverar systemtrayen igen?, har letat men förgäves.

Tacksam för svar // Janols

Du kan göra en ny…
Öppna en texteditor (t ex Notepad) och skriv följande:

[Shell]
Command=2
IconFile=explorer.exe,3
[Taskbar]
Command=ToggleDesktop

Spara sedan filen som ”Show Desktop.scf” (utan citattecken) i [C:\Documents and Settings\ditt namn\Application Data\Microsoft\Internet Explorer\Quick Launch] och starta om datorn så borde du ha tillbaka en fungerande ikon.

Permalänk
Medlem

Om jag går in på Startmenyns inställningar så finns det ingen möjlighet att ändra "Dölj inaktiva ikoner"-checkboxen, men den är inte ikryssad så det bör inte vara problemet.

EDIT: Det du menar är att jag ska göra en "Visa Skrivbordet"-knapp och lägga i Quick-Launch menyn men det är inte alls det jag är ute efter. En Quick-Launch meny har jag redan, det jag söker är menyn med aktiva processer som man kan få upp vid klockan nerei högra hörnet. Just nu är där helt tomt trots att flera program är igång (program som vanligvis skapar en ikon i trayen).

Permalänk
Medlem

Kan du lägga till "visa volymikonen i aktivitetsfältet" ?
Om det inte går så har något hänt med windows.

Permalänk
Gäst

My bad ...

Trodde det gällde Quick-Launch ikonen.

Under start > kör > gpedit.msc > användarekonfiguration har du lite mer.
Har du kikat under där?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eva13233
Kan du lägga till "visa volymikonen i aktivitetsfältet" ?
Om det inte går så har något hänt med windows.

Jo, "Visa volymikonen i aktivitetsfältet" är ikryssad men där syns inget. Helt skumt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av DreamMaan
My bad ...

Trodde det gällde Quick-Launch ikonen.

Under start > kör > gpedit.msc > användarekonfiguration har du lite mer.
Har du kikat under där?

Där stod en massa fast jag hittade inget som löste mitt problem.

Fler idéer ? :S.

Permalänk
Gäst

Hm, kanske en reparation av operativet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DreamMaan
Hm, kanske en reparation av operativet.

Formaterade precis om hela maskinen, går det att reparera detta utan omformatering?.
Har ställt in allting på datorn efter hur jag vill ha det nu och är måttligt sugen på att göra om det (tar X antal timmar).

Schysst att ni hjälper till .

Permalänk
Medlem

Hoppar in lite här.

Är det bara trayikonen som försvinner eller är det även hela aktivitetsfältet då du startar upp.
Microsoft har gått ut med att det ligger fel under aktivitetsfältet om man nu kör med SP1.Men vad man skymtar på din bild så har du SP2 inlagd,eller?

Visa signatur

6 X Apple MacBook Pro 16" M3 Max chip M3 Max / 16.2" / 3456 x 2234 / 1 TB / 16-kärnor / 48 GB / Apple M3 Max 40-core / Silver / Space black

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cyrus Grissom
Hoppar in lite här.

Är det bara trayikonen som försvinner eller är det även hela aktivitetsfältet då du startar upp.
Microsoft har gått ut med att det ligger fel under aktivitetsfältet om man nu kör med SP1.Men vad man skymtar på din bild så har du SP2 inlagd,eller?

Aktivitetsfältet är ju där, start knappen, quicklaunch menyn samt alla flikar för programmen. Jag har Windows XP Professional med Service Pack 2 så det bör inte vara problemet.

Verkligen skumt detta, ingen som har hört om något liknande tidigare?.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Janols
Aktivitetsfältet är ju där, start knappen, quicklaunch menyn samt alla flikar för programmen. Jag har Windows XP Professional med Service Pack 2 så det bör inte vara problemet.

Verkligen skumt detta, ingen som har hört om något liknande tidigare?.

Vad här du för strängar/värden under [HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Policies\Explorer]? Finns det ngn "NoTrayItemsDisplay=1" där? Sätt värdet på den till "0" isf.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kanel
Vad här du för strängar/värden under [HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Policies\Explorer]? Finns det ngn "NoTrayItemsDisplay=1" där? Sätt värdet på den till "0" isf.

Detta plus en reboot fixade problemet.

Tack alla som hjälpt till och extra mycket tack till Kanel .

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Janols
Detta plus en reboot fixade problemet.

Tack alla som hjälpt till och extra mycket tack till Kanel .

Reboot ingår (nästan) alltid vid ändringar i Registret...

Trevligt att det fixade sig!