komplicerat nätverks problem

Permalänk
Medlem

komplicerat nätverks problem

Det är så att på mitt jobb så är alla datorerna kopplade till en server. När man formaterar en av datorerna och sedan instalerar WinXP Pro så nytt och ska logga in genom nätverket så hämtar den en "desktop" standard från (antagligen) servern.

Den får automatiskt t.ex. svartbakgrundsbild, massa bilder som annars inte finns där, en del onödiga program, och det mest irriterande av allt är att den konfigurerar en outlook mail också.

Frågan är HUR man ändrar på detta?!

En av dessa datorer är sådan och alla ny formaterade datorer blir som den.

Det är svårt att förklara detta problem, jag hoppas ni förstår. Hjälp mig lösa detta så ja kan göra alla glada =o)

fråga om ni undrar nått

Visa signatur

Dell Inspiron 7577

gammalt: Antec P180, AM3 X6 1055T@3,3ghz, Scythe Mugen2, Asus M4A87TD EVO, Samsung 830 128gb SSD, 4x2gb Gskill Ripjaws PC-16000, GTX 670, OCZ 600watt.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Re: komplicerat nätverks problem

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ALEX-GTR
Det är så att på mitt jobb så är alla datorerna kopplade till en server. När man formaterar en av datorerna och sedan instalerar WinXP Pro så nytt och ska logga in genom nätverket så hämtar den en "desktop" standard från (antagligen) servern.

Den får automatiskt t.ex. svartbakgrundsbild, massa bilder som annars inte finns där, en del onödiga program, och det mest irriterande av allt är att den konfigurerar en outlook mail också.

Frågan är HUR man ändrar på detta?!

En av dessa datorer är sådan och alla ny formaterade datorer blir som den.

Det är svårt att förklara detta problem, jag hoppas ni förstår. Hjälp mig lösa detta så ja kan göra alla glada =o)

fråga om ni undrar nått

ja det är nog inget du själv kan göra något åt, det där ställs in i Group Policy och som appliceras så fort du ansluter din dator till domänen. Så lättast är väll att inte ansluta den till domänen

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Ja fast skippa jobbets domän kanske försvårar jobbet en del

Permalänk
Medlem

Ungefär såhär ligger det till just nu. Ska försöka rita upp probelemt så bra som jag kan.

ca 30st Arbets Datorer är kopplade till servern. Men EN av dessa arbetsdatorer har en viss bakgrund och skärmsläckare lite program osv. När nu jag formaterar en ny dator och kopplar in den till nätverket får den exakt SAMMA inställningar och allt som just DEN Arbets Datorn. Så jag misstänker nu att det inte har nått med servern att göra.

Hur ändrar jag på detta? Jag har tillgång till alla lösenord så ge mig gärna tipps och råd. Ska kolla dendär länken nu.

Visa signatur

Dell Inspiron 7577

gammalt: Antec P180, AM3 X6 1055T@3,3ghz, Scythe Mugen2, Asus M4A87TD EVO, Samsung 830 128gb SSD, 4x2gb Gskill Ripjaws PC-16000, GTX 670, OCZ 600watt.

Permalänk
Medlem

När du lägger till burken i domänen (i det ögonblicket) hamnar den under computers OU i AD, eller hur? Lägg burken i en OU som har block inheritance av policys så slipper du sånt här. Antagligen ligger policyn på det OU:et men för att vara helt säker, gör som jag beskrev. Sedan startar du bara om burken (efter att gått med i domänen alltså, vilket man blir ombedd) så slipper du sånt här.

/G

//edit - btw, det där var grundläggande AD-hantering och inte speciellt komplicerat.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Jag TROR jag hittade en annan lösning, jag gick in på egenskaper för "Den Här Datorn" och valjde "Avancerat" och sedan "Inställningar" för användarprofiler. Där ändrade jag de som var "Roaming (Centralt, på svenska)" till "Lokal" ändrade jag dem. Jag tror att de inte längre borde ta varandras bakgrundsbilder och mail-inställningar. Fast frågan kvarstår om det blir någon skillnad nästa gång jag formaterar en dator och ska logga in på nätverket...det återstår att se. Har ingen dator att formatera för att testa detta nu.

Visa signatur

Dell Inspiron 7577

gammalt: Antec P180, AM3 X6 1055T@3,3ghz, Scythe Mugen2, Asus M4A87TD EVO, Samsung 830 128gb SSD, 4x2gb Gskill Ripjaws PC-16000, GTX 670, OCZ 600watt.

Permalänk
Medlem

Heh, nu var jag med på vad som har hänt.

Det är inte helt ovanligt med att man har en låst, påtvingad profil.. på engelska: "mandatory profile" i nätverksmiljö som man vill styra upp. En variant för att förenkla administrationen är att lägga den på en share på en server och länka folks profiler dit (sk: roaming mandatory profile). Ytterligare en variant som är vanlig om folk hoppar mellan olika datorer är att ha en medföljande profil (roaming profile). Någon smartskalle hos er har gett folk samma sökväg till nätverksprofilen, så alla har samma vanliga skrivbara profil. Tro tusan det är jobbigt med att se varandras mail och genvägar, wallpaper osv. In i AD users and computers, kontrollera mitt påstående på en användare (kolla fliken profile), på profile path ska det stå typ \\server\share\profilens-namn <- i det formatet alltså, om det står samma på ett par andra användare och dessutom att registerdelen i profilen heter "ntuser.dat" och inte "ntuser.man" (gå till sökvägen och kontrollera) så är det fel på det viset jag beskrev. Det borde ha stått ntuser.man om alla delar på samma profil. Vill du lösa det genom att folk har egna profiler på egna mappar: markera alla användare, högerklicka, properties, välj profile och path men fyll i \\servern\sharen\%username% för att skapa mappar med användarnamn och unika sökvägar per användare.

/G

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

oj oj oj kära nån... (som nasse skulle sagt)...

Du värkar förstå precis vad felet är men jag har inte så hög kompetens själv att lyckas genomföra det du skrev. Fattade inte t.ex. vart man ska gå in och syftar du på servern eller från en arbetsdator?
Men är inte problemet löst nu när jag gjort dedär ändringarna från Roaming till Lokal?

Som du kanske märkar så är inte jag någon utbildad nätverkstekniker hehe. jag bara råkade ha lite kunskaper kring datorer så ja fick även ta hand om alla datorerna här på jobbet helt plötsligt! Mitt ordinare arbete här är bokningskonsult.....typ =o/

tack för all hjälp!

Visa signatur

Dell Inspiron 7577

gammalt: Antec P180, AM3 X6 1055T@3,3ghz, Scythe Mugen2, Asus M4A87TD EVO, Samsung 830 128gb SSD, 4x2gb Gskill Ripjaws PC-16000, GTX 670, OCZ 600watt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ALEX-GTR
oj oj oj kära nån... (som nasse skulle sagt)...

Du värkar förstå precis vad felet är men jag har inte så hög kompetens själv att lyckas genomföra det du skrev. Fattade inte t.ex. vart man ska gå in och syftar du på servern eller från en arbetsdator?
Men är inte problemet löst nu när jag gjort dedär ändringarna från Roaming till Lokal?

Som du kanske märkar så är inte jag någon utbildad nätverkstekniker hehe. jag bara råkade ha lite kunskaper kring datorer så ja fick även ta hand om alla datorerna här på jobbet helt plötsligt! Mitt ordinare arbete här är bokningskonsult.....typ =o/

tack för all hjälp!

Då blev det genast lite krångligare.

>Men är inte problemet löst nu ...

Nej, det hoppar igång igen (om det nu är 1. policys eller 2. roaming profiles)

>vart man ska gå in och syftar du på servern eller från en arbetsdator

Det där är fiffigt gjort... svaret är: där det finns adminiverktyg installerat... antingen exempelvis en it-teknikers dator (hmm) eller på servern eller via terminal services från valfri klient till servern. Enklast är att sätta sig vid servern, då känns det kanske lite mer korrekt dessutom.

/G

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

adminiverktyg, är det själva tillgången till dator som Admin eller? Jag kan logga in som Admin på vilken burk som helst. Servern brukar jag undvika att röra för jag är rädd för den...de skrämmer mig...varje sekund jag spenderar framför den har jag skräck tankar kring att "tänk om allt krashar" så ja blir bara svettig framför den. hehe

knepigt värre...

Visa signatur

Dell Inspiron 7577

gammalt: Antec P180, AM3 X6 1055T@3,3ghz, Scythe Mugen2, Asus M4A87TD EVO, Samsung 830 128gb SSD, 4x2gb Gskill Ripjaws PC-16000, GTX 670, OCZ 600watt.

Permalänk
Medlem

Adminverktyg är väl en dålig förkortning av administrativa verktyg. Dom hittar du "alltid" via kontrollpanelen / administrativa verktyg - administrative tools.

Sätt dig du vid servern, den är den snällaste maskinen av dom alla och brukar inte bitas speciellt mycket. Starta där verktyget "active directory users and computers", ser ut som utforskaren men man bläddrar i en katalogtjänst för användare och datorer och allt lull-lull som finns kring detta... du kan utan risk titta på dom saker jag beskrev förut. De flesta förändringar kräver att du trycker på "ok" för att något ska hända, de andra frågar först om du är säker på att göra dessa förändringar och sedan kan du trycka "ok" (ge fasen i OK knappen om du är osäker).

Hade jag varit som du hade jag tagit dit en konsult-jävel för en halvtimmas jobb och haft en lista med saker som han skulle kolla igenom åt dig, kostar kanske 400-600kr beroende på vad du tar för nissar... alternativt leta reda på en admin-kompis i solna som du bjuder på en lunch för att titta på sakerna.

Om du vill kan jag hjälpa dig med lista, det låter lite som om det skulle behövas.

/G

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Hedersmedlem

Vill bara komplettera lite.
Om du får samma bakgrund osf när du loggar in som en existerande domänanvändare så är det precis som Gurk har skrivit.
Men skulle du när du går till servern och sätter dig skapa en ny fräsh användare och logga in på den med en klient och då får samma saker igen, ja då har antagligen som du misstänker, en standard profilskapats på server som alla de som inte redan har profil får. Det är inte samma sak som mandatory. Men det är ett annat problem och egentligen räcker det med att ta bort/byta namn på en mapp som servern delar ut.
Gurk kan kanske säga exakt vad utdelningen heter osv om du kommer fram till det här problemet, det var länge sen och jag har inte just nu tillgång att pilla på någon AD-domänkontrollant ("server").

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG